Gjest bekymra mamma Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Etter å ha lest et innlegg på foreldreforum i går,tenkte jeg på å sjekke hvordan det er med datteren min.(jeg sjekker ikke hele tiden ,så sant ho ikke er noe sår). Men her kan det se ut som at skjedeåpningen har tettet seg igjen.Det er ikke noe hull,bare helt glatt. Nå har jeg ringt min lege,hun kunne ikke si noe/ikke ta oss inn i dag.Helsestasjonen viste ikke,og på gyn.på Ullevål svarer ingen telefonen. Hva er dette,og hva skal jeg gjøre? Min lege mente at så lenge frøkena er frisk og ikke dårlig hastet det ikke,så jeg får time over helgen.Men jeg syns det er veldig lenge til. Takk for et forhåpentligvis beroligende og raskt svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16053-tett-skjede%C3%A5pning-p%C3%A5-15mndjente-haster/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosi1365379983 Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Kjære du bekymrete mamma! Jeg forstår godt din bekymring, og kan levende forestille meg hvordan du har det akkurat nå. For bare knappe tre måneder siden oppdaget jeg nøyaktig det samme på min lille pike. Hun var da vel 31/2 år. Jeg fikk selvsagt sjokk og så for meg det meste. Legen jeg var hos beroliget meg ikke akkurat, og henviste meg straks til nærmeste sykehus siden skjedeåpningen så ut til å være helt lukket (noe den også var). Hun hadde aldri hatt problemer med tissinga. Urinrørsåpningen lå helt opp mot klitoris, altså på utsiden av sammenvoksingen. På barneavdelingens poliklinikk åpnet de henne med et strikkepinnelignende instrument (etter at hun først hadde fått smurt på en bedøvende krem). Barnelegen som utførte "inngrepet" fant ut at alt så normalt ut innvendig, men sa at hun hadde en uvanlig kraftig sammenvoksing (som hun sannsynligvis var født med). Vi fikk deretter en hormonkrem, ovesterin, som skulle smøres på skjedeåpningen en gang daglig i en uke. Vi fikk også beskjed om å åpne de indre kjønnsleppene hennes forsiktig minst en gang i uken, slik at det ikke skulle bli muligheter for en ny sammenvoksing. Om kort tid skal vi tilbake til sykehuset for å gjøre åpningen større. Legen laget først bare et lite snitt, som altså skal gjøres større nå. Jeg vil gjerne berolige deg med at det sikkert er det samme som "feiler" din lille datter. Legen sa i alle fall til meg at sammenvoksing av de indre kjønnsleppene var noe som skjedde fra tid til annen, og egentlig ikke var noe uvanlig tilstand. Det kan til og med hende at de greier å ordne dette på legekontoret (det har jeg i alle fall hørt om), avhening av sammenvoksingens art. Jeg ønsker dere lykke til begge to. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16053-tett-skjede%C3%A5pning-p%C3%A5-15mndjente-haster/#findComment-74799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
rosi1365379983 Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Bare en liten rettelse i forhold til det jeg skrev i mitt forrige svar til deg: Det er selvagt ikke de indre kjønnsleppene som er sammenvokst (slik som jeg har skrevet et par plasser, ved en feiltagelse), men skjedeåpninga. Hvis du legger til side de ytre kjønnsleppene vil du sikkert se at de indre kjønnsleppene er der, men skjedeåpningen mangler. Jeg tror ikke dette er så lett å oppdaget uten at man ser etter det. Jeg har to jenter med ett års mellomrom, så jeg burde jo hatt et godt sammenligningsgrunnlag, men jeg så det ikke før hun nærmet seg 4 år. Og da leste jeg som du, først om en annen mor som hadde oppdaget dette på sin pike og spurte Dr. Mette Moen til råds her på gynekologisk forum. Dette fikk meg til å undersøke begge mine to døtre ... Jeg håper du ble litt beroliget av dette. Klæm fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16053-tett-skjede%C3%A5pning-p%C3%A5-15mndjente-haster/#findComment-74804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 20. januar 2001 Del Skrevet 20. januar 2001 Det er ikke uvanlig at de små skamlepper klistrer seg sammen i midten, så det ser ut som det er tett. Få en lege til å se på det ved anledning, det har ikke hast. En svak hormonkrem (Ovesterin) vil kunne løse problemet. Jeg går utfra at vannlatningen er upåvirket hos din datter? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16053-tett-skjede%C3%A5pning-p%C3%A5-15mndjente-haster/#findComment-75003 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bekymra mamma Skrevet 27. januar 2001 Del Skrevet 27. januar 2001 Bare en liten rettelse i forhold til det jeg skrev i mitt forrige svar til deg: Det er selvagt ikke de indre kjønnsleppene som er sammenvokst (slik som jeg har skrevet et par plasser, ved en feiltagelse), men skjedeåpninga. Hvis du legger til side de ytre kjønnsleppene vil du sikkert se at de indre kjønnsleppene er der, men skjedeåpningen mangler. Jeg tror ikke dette er så lett å oppdaget uten at man ser etter det. Jeg har to jenter med ett års mellomrom, så jeg burde jo hatt et godt sammenligningsgrunnlag, men jeg så det ikke før hun nærmet seg 4 år. Og da leste jeg som du, først om en annen mor som hadde oppdaget dette på sin pike og spurte Dr. Mette Moen til råds her på gynekologisk forum. Dette fikk meg til å undersøke begge mine to døtre ... Jeg håper du ble litt beroliget av dette. Klæm fra Takk for svar,ang. tett skjede. Nå har vi vært til lege,og blir henvist til Barneavd.på Ullevål.Så da er det bare og vente da....Skjønte det sånn at det var 3 1/2 mnd siden du oppdaget dette hos din datter,er det bra nå?Må dere ofte inn til kontroll? Har det blitt gjort noe undersøkelser slik at dere vet at alt er som det skal innvendig? Jeg venter som sagt spent på time på Ullevål,håper det ikke tar for lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16053-tett-skjede%C3%A5pning-p%C3%A5-15mndjente-haster/#findComment-77885 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.