1800 Skrevet 9. oktober 2004 Del Skrevet 9. oktober 2004 Jeg er en 50 år. Sommeren 2003 ble det påvist celleforandring cit 3 og jeg ble konisert. Fikk tilbakemelding om at snittene var rene og at det ikke var funnet kreftceller. etter 3 mnd var det kontroll og den var fin. årskontrollen vist atypisk forandring og ny kontroll etter 6 mnd. jeg lurer på følgende. dersom dette skyldes et virus kan jeg ha blitt smittet på nytt? har hørt at det kan utvikle seg kreft etter bare 3-6 mnd.? kan det være slik at de ikke fikk med seg alt ved koniseringen? Er det sansynlig at en slik forandring vil kunne gå tilbake? Det er nå to mnd til kontrollen og jeg er veldig urolig. Bør jeg presse på og få kontroll tidligere? dersom det på nytt er alvorlig celleforandring hva må jeg da gjøre? Hilsen engstelig 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160903-celleforandring-etter-konisering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Hvis du kan vente 6 måneder med ny kontroll, så er det ikke mistanke om kreft, da ville man fortest mulig ta en biopsi (vevsprøve), så det kan du ta med ro. Det kan være at cellene de har undersøkt har vært vanskelige å tolke, kanskje pga ’vevsskaden’ ved operasjonen. Det er riktig at vi regner med at celleforandringer er et resultat av virus (HPV), men det fjerner man ikke ved konisering, man fjerner det vev som har reagert unormalt på infeksjonen. Virus kan ligge tilbake, men oftest tar kroppen selv knekken på det. Hvis det siden skulle vise seg at du på nytt får celleforandringer, så vil man vel i din alder fjerne hele livmoren (men ikke nødvendigvis eggstokker som fortsatt kan produserer hormoner). Så jeg synes du skal slå deg til ro med at alt er under kontroll. Det er ikke legen, men de som mikroskoperer celleprøven som bestemmer når ny prøve skal tas etter det de finner, og de har altså ikke funnet grunn til rask kontroll. Ta det som et godt tegn. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/160903-celleforandring-etter-konisering/#findComment-1041343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.