Gå til innhold

er det bare vårt "ansvar" å besøke familien?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke signatur

Har svigerforeldre som bor en flytur unna. Vi pleier å besøke dem om sommeren, og de har vært her et par ganger. I sommer hadde vi ikke råd til ferie, og de kom heller ikke hit. Ok for meg, for vi har hatt det travelt. Men de viser liten interesse i å komme hit for å se barnebarna sine. Jeg føler at det er VI som må reise til dem. Og det koster jo med fly/mat (vi kjøper selv mat når vi bor hos dem, de er ganske gjerrige..). Jeg skal være ærlig: det er kjempetravelt å ha dem her, og jeg synes et par dager med besøk er mye... De hjelper ikke til (sist hadde vi nyfødt, og de ryddet ikke etter seg på kjøkkenet eller noe). Neste år vil vi gjerne besøke barnas oldeforeldre (også flytur unna). Så det kan bli noen år hvor barna våre ikke får se besteforeldrene sine. De kunne da tatt en tur? De har jo råd!! (Det har de faktisk.) Vi har det stramt økonomisk, og de skal bare HA av oss.

Fortsetter under...

skorpionfisken

Nei, det er ikke bare deres ansvar. Men det gjør ikke noe om dere tar det opp med dem.

Si til dem at dere skulle ønske barna fikk bedre kontakt med dem, og at de gjerne må komme til dere ofte, men at dere ikke har så god råd for tiden og kan ikke se at dere har råd å reise til dem de første årene. Siden dere allerede har vært hos dem kan dere si at dere derfor prioriterer å reise til oldeforeldrene som det er så lenge siden dere har sett, og dere vet jo ikke hvor lenge dere får beholde dem.

Men da må dere også legge godviljen til når de er hos dere. Hva med å spørre om de kan ta oppvasken en dag, om de kan lage middag en dag og om de kan passe barna en kveld og så fordufter dere til venner?

Hva med å sende barna dit på besøk en uke en sommer om de er store nok til det? Da må de jo holde mat til barna når de er der.

Men dere må i allefall ta det opp med dem, dårlig råd er en utmerket unnskyldning, som gjerrige folk forstår. Da vil de ikke tro at dere kutter dem ut.

Gjest ikke signatur

Nei, det er ikke bare deres ansvar. Men det gjør ikke noe om dere tar det opp med dem.

Si til dem at dere skulle ønske barna fikk bedre kontakt med dem, og at de gjerne må komme til dere ofte, men at dere ikke har så god råd for tiden og kan ikke se at dere har råd å reise til dem de første årene. Siden dere allerede har vært hos dem kan dere si at dere derfor prioriterer å reise til oldeforeldrene som det er så lenge siden dere har sett, og dere vet jo ikke hvor lenge dere får beholde dem.

Men da må dere også legge godviljen til når de er hos dere. Hva med å spørre om de kan ta oppvasken en dag, om de kan lage middag en dag og om de kan passe barna en kveld og så fordufter dere til venner?

Hva med å sende barna dit på besøk en uke en sommer om de er store nok til det? Da må de jo holde mat til barna når de er der.

Men dere må i allefall ta det opp med dem, dårlig råd er en utmerket unnskyldning, som gjerrige folk forstår. Da vil de ikke tro at dere kutter dem ut.

Takk for svar:) Oldeforeldrene har faktisk aldri sett barna. Langt/dyrt å reise. Besteforeldrene HAR råd, men som sagt er de gnine. Takk for råd:)

Dere må selv vurdere om det er så voldsomt viktig at barna får se besteforeldrene hvert år. Jeg ville ikke vurdert det som viktig og heller brukt pengene på andre ting enn dyre flyturer til gjerrige besteforeldre. Men det er nå meg det da.....

Takk for svar:) Oldeforeldrene har faktisk aldri sett barna. Langt/dyrt å reise. Besteforeldrene HAR råd, men som sagt er de gnine. Takk for råd:)

Gniene er bare fornavnet! Tror nok at ganske mange av oss merker at "de gamle" helst vil være hos seg selv og synes det er slitsomt å reise, men dette tar jo kaka! Og så kjøpe sin egen mat mens dere er på besøk??? Det er jo uhørt!

Men jeg vet ikke om jeg har noen råd å gi deg. Hva om dere sier at dere nå skal prioritere oldeforeldrene og derfor ikke har råd til å komme til dem, men at de gjerne kan komme til dere??

Angela1365380318

Mine besteforeldre bodde også en flytur unna, de kom til oss hvært år og vi dro til de så ofte vi hadde råd. (noen ganger to ganger i året, andre år ikke) Vi ønsket alle sammen best mulig kontakt til tross for avstanden og det syntes jeg at vi fikk.

Vi ungene hadde et nært forhold til besteforeldrene våre og det har vi ennå den dag i dag.

Dette har vært kjempe viktig for meg, og jeg unner absolutt alle like gode besteforeldre som vi hadde!

Men det er desverre ikke alle som har besteforeldre som bryr seg like mye om barnebarna, familier er jo så forsjellig. De begynner vel å bli gamle så jeg kan forstå om de gruer seg til en flytur. Men kansje kan de betale flytur til de for dere? Om de eldste ungene er gamle nok så kan jo de reise alene.

Det er sikkert grait fot deg å slippe å ha en svigerfamilie som blander seg inn, og de vet vel ikke hvor mye de går glipp av hos de små, men til syvende og sist så er det barna dine som er taperne i denne saken.

Annonse

Gjest ikke signatur

Mine besteforeldre bodde også en flytur unna, de kom til oss hvært år og vi dro til de så ofte vi hadde råd. (noen ganger to ganger i året, andre år ikke) Vi ønsket alle sammen best mulig kontakt til tross for avstanden og det syntes jeg at vi fikk.

Vi ungene hadde et nært forhold til besteforeldrene våre og det har vi ennå den dag i dag.

Dette har vært kjempe viktig for meg, og jeg unner absolutt alle like gode besteforeldre som vi hadde!

Men det er desverre ikke alle som har besteforeldre som bryr seg like mye om barnebarna, familier er jo så forsjellig. De begynner vel å bli gamle så jeg kan forstå om de gruer seg til en flytur. Men kansje kan de betale flytur til de for dere? Om de eldste ungene er gamle nok så kan jo de reise alene.

Det er sikkert grait fot deg å slippe å ha en svigerfamilie som blander seg inn, og de vet vel ikke hvor mye de går glipp av hos de små, men til syvende og sist så er det barna dine som er taperne i denne saken.

Takk for svar:) De er ikke så gamle enda, nei. Ikke fylt 60. Vi spurte en gang om de ville hjelpe med å betale, men de sa NEI. Det visste vi også at de kom til å si, for de vil ikke hjelpe oss noenting. De har fått mye av oss. Nå vil jeg ikke være den som bare gir og gir, og ikke får noe tilbake. Barna våre kan ikke reise alene enda.

Gjest ikke signatur

Gniene er bare fornavnet! Tror nok at ganske mange av oss merker at "de gamle" helst vil være hos seg selv og synes det er slitsomt å reise, men dette tar jo kaka! Og så kjøpe sin egen mat mens dere er på besøk??? Det er jo uhørt!

Men jeg vet ikke om jeg har noen råd å gi deg. Hva om dere sier at dere nå skal prioritere oldeforeldrene og derfor ikke har råd til å komme til dem, men at de gjerne kan komme til dere??

Så kommer de nok ikke. Bare om de får tak i ekstra billige billetter....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...