Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

For mange fungerer p-sprøyte veldig bra, og jeg er en av de. Men, man kan få litt bivirkninger av p-sprøyta, og det er veldig forskjellig fra person til person.

Noen mister mensen helt, sånn var det iallefall for meg. Hadde litt mens i 3-4 uker først, og så ingenting på halvannet år. Det syns jeg var veldig greit. Men andre reagerer sånn at de har mye mensen sammenhengende i mange uker, og det er selvfølgelig ikke holdbart.

Etter man har slutta med p-sprøyte kan det ta lang tid før man kan bli gravid, opptil halvannet år. Det er fordi virkningen henger i kroppen så lenge at man ikke får tilbake eggløsningen med en gang man slutter.

Det er endel flere ting med p-sprøyta også, som kan være greit å vite om på forhånd. Søk på p-sprøyte på www.google.com for eksempel, og se hva bivirkningene kan være.

Alternativt kan du jo også sjekke ut p-plaster, som man setter på 1 gang i mnd, har det i 3 uker og så er en uke uten. (Tror det er sånn) Man har også p-ringen, en liten plast-dings man putter opp i skjeden som skal være der i 3 uker og så har man 1 uke uten. Dette er også ting som da er mindre "stressete" enn å ta p-piller hver kveld.

Det er mye informasjon på internett, og ved søk på google finner du mye. Men det kan alltid være bivirkninger av hormonell prevensjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161019-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1041580
Del på andre sider

Hvis du har lite bivirkninger av hormonprevensjon du har brukt hittil (p-piller), og du tror det er _lenge_ til du ønsker barn, er p-sprøyten ideell hvis du har problemer med å huske pillene.

Ulempen med p-sprøyten, er at virkningen kan sitte lenge i kroppen, slik at du ikke kan slutte på dagen hvis ubehagelige bivirkninger oppstår, og det _kan_ ta lang tid for å få tilbake eggløsnig / syklus hvis du øsnker å bli gravid.

Snakk med legen din!

Mens du fortsatt går på pillen, legg pillene i lommeboken og sett en daglig alarm på mobilen til å minne deg på dem til samme tid. Jeg går ihvertfall ikke ut uten lommebok og mobil.

Du kan søke på gynekologiorum, der har gynekologen svart på mange spørsmål om p-sprøyten. (søkeknapp oppe til høyre).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161019-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1041582
Del på andre sider

Annonse

Tok 3 av dem, småblødde konstant de første 3 ukene. Deretter null mens.

Jeg syntes det var svært unaturlig å ikke ha mensen, så jeg valgte å slutte og begynne på p-piller igjen. Nå som vi er klare for baby, er jeg sjeleglad for at jeg sluttet når jeg gjorde, for etter p-sprøyte så kan det gå opptil halvannet til to år før en kan bli gravid igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161019-p-spr%C3%B8yte/#findComment-1043794
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...