Gjest tuppen333 Skrevet 19. januar 2001 Del Skrevet 19. januar 2001 Hei på dokker. Jeg er 34 år og forsøker iherdig å bli gravid. Har forsøkt nå i nesten 3 år og håper fortsatt. Jeg har regelmessig mens og regelmessig sex samt eggløsning. I løpet av det siste året har korppen min endret seg noe før under og etter mens. Som regel får jeg veldig oppblåst mage, ømme bryst og humørsvingninger noen dager før mens noe som går over når mensen kommer. Denne syklusen har vært anderledes. Jeg hadde 1. dag i siste mens den 5. januar. Har hatt ømme bryst siden og i går og forrige dagen hadde jeg "draninger" på den ene siden ned mot underlivet og antok at dette kunne være tegn på eggløsning uten at jeg har kjent dette før. Ømme bryst fortsatt og venter mens rundt den 5-7 februar. HAr stort sett 32-34 dagers sykluser. Hvorfor har jeg konstant ømme bryst og hva kan jeg gjøre for å bli gravid. Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16103-hvorfor-%C3%B8mmebryst-s%C3%A5-lenge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Jeg synes du skal søke lege for utredning for barnløshet relativt raskt, din alder sier at det ikke er tid å spille på å vente. Noen har ømme bryster i to uker før mensen. UTREDNING av BARNLØSHET Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16103-hvorfor-%C3%B8mmebryst-s%C3%A5-lenge/#findComment-75206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.