Gjest iben88 Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Vi har vært sammen i snart tre år og klarer ikke å finne en løsning på hvordan vi skal prate sammen når det dukker opp små og store problemer. Jeg, som er kvinnen har alltid lyst at vi skal prate sammen når problemet oppstår, gjerne snakke om fiktive hendelser slik at vik kan ha en viss peiling om hvor vi står i ulike saker. Jeg synes at det er viktig og diskutere ting og ikke vente til man er midt oppi en situasjon før man tar standpunkt i en sak. Min mann vil ikke og liker ikke å snakke sammen om problemer og går til et annet rom i huset når slike ting oppstår, for at problemet skal forsvinne med tausheten, noe vi har gjort til hans behag frem til nå. Men nå har vi fått unge nr to og skal oppdra dem sammen og kommer til å støte på mange uenigheter og har bestemt oss for å ta tak i dette "prateproblemet" vårt. Må også få med at når vi støter på problemer og min mann ikke vil snakke ut om ting, blir jeg veldig lei meg og gråter og slenger dritt i ren frustrasjon fordi jeg har så mye innestengt sinne pga dette, som også er blitt til et problem. Håper noen kan komme med råd og tips og vink og forslag til fremgangsmåter vi kan bruke for å få en bedre dialog oss i mellom. Vil også få tips om litteratur som kan hjelpe oss, vi er vist nok ikke helt på samme stasjon, når det gjelder å prate sammen og løse problemer. Ellers har vi det så ufattelig bra på alle andre måter. Mannen min nekter å gå på samlivskurs o.l men han er vilig til at vi skal finne en løsning som vi begge kan leve med. for livet skal jo være godt å leve! På forhånd takk til alle som vil ta seg tid til å hjelpe oss som står fast og ikke klarer å finne en løsning selv.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161030-kommunikasjonssvikt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 Modum bads samvlissenter skal ha en god bok som sikkert ville hjulet dere. Den finner du ved å søke på Modum bad på nettet. Kommunikasjon er ikke bestandig lett, det skriver jeg under på. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161030-kommunikasjonssvikt/#findComment-1041653 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 12. oktober 2004 Del Skrevet 12. oktober 2004 Hei! Ingen par kommer utenom kommunikasjon, for å få til et samspill som glir greit i hverdagen. Men spørsmålet hos dere er vel hvordan kommunikasjonen skal foregå. Jeg er enig med deg i at det er mer fornuftig å diskutere sakene før de blir konfliktfylte med høyt og ampert stemningsleie. Løs problemene mens de er små. Da må dere oppdatere hverandre jevnlig, om ikke hver dag, så hver uke. Mange, flere menn enn kvinner, har en merkelig oppfatning om at problemer på hjemmebane går over av seg selv når man ikke snakker om dem. Menn unnskylder seg med at de bare vil ha det greit og unngå konflikter hjemme. Når de ikke vil snakke, bidrar de nettopp til å lagre uløste konflikter. Mange par går i grøfta av det. Kanskje mannen din har fått mer enn nok av ordrike og masete kvinner gjennom livet. Likvel holder det ikke å unnskylde seg med det. Jeg har en ide til deg. Foreslå at dere kan ha et slags teammøte en gang i uka for å snakke om ting som har dukket opp, eller som du trenger å drøfte med mannen din. Bli enige om en dag, og noter ned det som dukker opp, så er du forberedt. En slik enig avtale kan dempe kranglenivået. Og de andre dagene i uka blir fri for diskusjoner. Hvis mannen din motsetter seg dette, og bare tviholder på å ikke ville diskutere uenigheter, har han et stort problem. Man møter ikke problemer i parforholdet og familien med taushet. Taushet er et kraftfullt våpen i samlivet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161030-kommunikasjonssvikt/#findComment-1043404 Del på andre sider Flere delingsvalg…
favn Skrevet 15. oktober 2004 Del Skrevet 15. oktober 2004 'Jeg, som er kvinnen har alltid lyst at vi skal prate sammen når problemet oppstår, gjerne snakke om fiktive hendelser slik at vik kan ha en viss peiling om hvor vi står i ulike saker.' Jeg hang meg opp i dette avsnittet. Og helt ærlig, hvis min partner hadde kommet med den ene 'fiktive hendelsen' etter den andre og forventet at vi skulle diskutere dette, hadde jeg gått totallei. Det høres forferdelig masete og lite konstruktivt å holde på sånn. Men det er jo mulig jeg misforstår noe. Hvis du kanskje mener å snakke om verdier og etiske holdninger, er det fint å kunne møtes og være på linje. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161030-kommunikasjonssvikt/#findComment-1045676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.