Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

For ca 2 måneder siden fikk jeg påvist Hypertyreose(høyt stoffskifte). I forkant av dette hadde vi planlagt å få barn. Ble anbefalt av min fastlege å vente med det til jeg hadde fått endelig diagnose. Fikk en endelig diagnose, og har nå startet med medisiner. Propyltiouracil og Seloken.Tar Seloken pga høy puls og hjerteklapp. Overlegen som nå behandler meg, har forklart meg at det er vanskelig å bli gravid pga sykdommen, men at hvis jeg lykkes endres dosering på medisiner. Nå de to siste syklusene, har jeg tatt eggløsningstester i perioden hvor eggeløsning skulle være. Det er ingen LH-økning hos meg. Er det mulig at jeg kan ha mistet eggeløsningen pga sykdom eller medisiner. Min lege kunne ikke svare meg på dette.

På forhånd takk!

Hilsen bekymret 32-åring.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161061-eggl%C3%B8sning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er kjent at hyperthyreose er forbundet med barnløshet uten at årsakssammenhang er nøyere beskrevet. Det kan derfor godt være at sviktende eggløsning er forklaring, men da vil det vanligvis være uregelmessige blødninger. Hvis du blir gravid, er det ikke noe problem å fortsette med propyltiouracil, men Seloken skal man ikke bruke. Det gir ikke fosterskader, men kan redusere blodstrømmen fra morkake til foster.

Hvis du ikke får kontroll med sykdommen med medikamnter, er vel radioaktiv behandling av skjoldbruskkjertelen en mulighet. Da må man som regel gi tilskudd av thyroxin.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161061-eggl%C3%B8sning/#findComment-1045003
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...