Gå til innhold

P-sprøyte ...igjen

Anbefalte innlegg

Gjest preventiv

Hei. Prøver igjen, med en (forhåpentligvis) litt klarere problemstilling enn sist:

Jeg ønsket å gå over fra p-piller til p-sprøyte.Var ikke beskyttet av piller (hadde glemt to piller i siste periode, men hadde hatt sikker sex for det) før jeg satte sprøyta. Sprøyta ble satt andre dag i den pillefrie uka (altså imellom to pillebrett), selv om mensen var ventet to dager etter dagen sprøyta ble satt, dvs at jeg ennå ikke hadde fått mensen. Sprøyta ble altså satt ca 2 dager for tidlig. Har hatt småblødninger (ikke betydelige mengder) istedet for vanlig, kontinuerlig blødning dagene etter jeg satte sprøyta.

1. Når kan jeg regne med beskyttelse fra p-sprøyta?

2. Kan jeg evt.fortsette på et nytt brett p-piller nå, og på den måten likevel være sikker på at jeg har beskyttelse inntil sprøyta begynner å virke?

3. Vil pillene i såfall gi vanlig beskyttelse selv om jeg i tillegg har tatt sprøyte, eller kan sprøyta påvirke virkningen av pillene (eller omvendt)?

4. Hvordan kan jeg vite når jeg har menstruasjon eller eggløsning dersom jeg får uregelmessige blødninger framover?

Håper virkelig du kan svare meg på disse spørsmålene! Er veldig fortvilet over at situasjonen ble sånn...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16119-p-spr%C3%B8yte-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Når kan jeg regne med beskyttelse fra p-sprøyta?

For å være helt sikker vil jeg anbefale annen prevensjon i to uker, vi kan ikke utelukke at du fikk eggløsning i de dager du var uten p-pille i siste måned

2. Kan jeg evt.fortsette på et nytt brett p-piller nå, og på den måten likevel være sikker på

at jeg har beskyttelse inntil sprøyta begynner å virke?

Ja, det kan du

3. Vil pillene i såfall gi vanlig beskyttelse selv om jeg i tillegg har tatt sprøyte, eller kan

sprøyta påvirke virkningen av pillene (eller omvendt)?

Pillen vil gi vanlig beskyttelse.

4. Hvordan kan jeg vite når jeg har menstruasjon eller eggløsning dersom jeg får

uregelmessige blødninger framover?

Som regel vil eggløsning stoppe opp men pillen. Du vil ikke å menstruasjon i egentlig forstand (etter en eggløsning), men blødning pga hormonet i sprøyten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16119-p-spr%C3%B8yte-igjen/#findComment-75224
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...