faun Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 kjære Mette Jeg er en kvinne på snart 57 år. Jeg skrev til deg i september 2003 i forbindelse med atjeg gikk på Livial og fortsatt fikk mens. Jeg synes jeg fikk svært så greie svar fra deg, Derfor tar jeg kontakt på nytt med deg som fagperson. Som nevnt gikk jeg på Livial i fjor høst etter å ha brukt trisekvens siden jeg var 48 år.Senere på høsten i fjor begynte jeg å bli plaget med hetetokter som kom både natt og dag. Min gynekolog tok prøver og fant at østrogennivået var for lavt og satte meg på Activelle i stedet. I en måned fikk jeg beskjed om å ta halvannen dose daglig. Etterhvert ble det bedre med hetetoktene men menstruasjonen kom månedlig og varte opptil 20 dager. Dette ble etterhvert uholdbart. Så i mai i år satte han meg på trisekvens igjen for å regulere blødningene. Det rare er at etter jeg begynte å ta trisekvens igjen har jeg ikke hatt blødning. Og de siste par månedene har jeg vært ille plaget med hetetokter. Jeg sitter i en jobb hvor jeg ofte har møter med kunder og hetetoktene er virkelig plagsomme. Min gynekolog har i dag skrevet ut resept på trisekvens forte. Jeg er så fryktelig skeptisk til å øke østrogenmengden igjen, og særlig siden jeg har spist hormoner i snart 9 år. Det er så mye jeg ikke forstår og ikke føler at jeg får svar på. Du antydet i ditt svar til meg i september i fjor at jeg kanskje enda ikke var kommet i overgangsalderen. Kan det være at kroppen min har vent seg til et for høyt nivå siden jeg sikkert har hatt egen produksjon i alle årene jeg har spist østrogen? Og så nu når overgangsalderen kommer for fullt så blir det ikke nok med bare trisekvens og derfor får jeg hetetokter? Hvor farlig er det egentlig å spise hormoner så lenge som jeg har gjort? Og går det an å si noe om hvor lenge jeg må regne med å spise hormoner for å unngå hetetokter? Et spørsmål til slutt. Noen hevder at ved å ta hormoner så utsetter man bare overgangsalderen slik at den vil komme når man slutter...er det noe i det? Et langt og kronglete brev ble dette, men håper likevel på svar fra deg. Vennlig hilsen Unni 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161190-plagsomme-hetetokter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 14. oktober 2004 Del Skrevet 14. oktober 2004 For å ta det siste først, så er det riktig, at man ofte bare utsetter problemet ved å ta østrogen. Halvparten får symptomer tilbake når de slutter med behandlingen. Jeg vet ikke hvilke hormonprøver din gynekolog tok, men hvis du fikk Livial, så gir blodprøven ikke svar på effekten. Livial virker mindre godt på hetetokter, så hvis din egen produksjon av østrogen blir borte, så kan det gi symptomer. Hetetokter utløses av et fall i østrogen-nivået i kroppen, enten fordi den ikke produserer så mye, eller hvis man går ned i dose. Det er ca 10% som ikke får blødning på Trisekevens. Det er vanskelig eksakt å råde deg, men jeg tror jeg ville ha gitt deg rent østrogen (progynova) i en periode i dose på 2 mg (som i Trisekvens). Hvis det ikke hjelper ville jeg øke til 4 mg, evt gi 2 mg to ganger for dagen (daglig 4 mg som i Trisekvens forte). Man kunne også forsøke plaster i ulik styrke. Med ren østrogen er det enklere å prøve seg fram med ulik dose. Det annet hormon, gestagen, ville jeg gi som tabletter (Provera 10 mg i 14 dager) noen ganger om året. Det er for å unngå at livmorslimhinnen vokser for sterkt. Med økende varighet av behandling, ser det ut til at risiko for brystkreft øker, spesielt når østrogen er kombinert med gestagen som i Trisekvens/Kliogst/Activelle. Rent østrogen og Livial har mindre risiko, ren østrogen kanskje ingen økt risiko i det hele tatt. Ble du klokere av dette? Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161190-plagsomme-hetetokter/#findComment-1045014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.