Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei jeg er en kvinne på 48 år.

Bor i frankrike, så det er ikke like lett å forklare leger hva det gjelder, når de knapt kan engelsk i tilegg.

Blødningene stoppet for snart 2 år siden.

jeg ble opperert for endrometriose for 15 år siden.

har vel i løpet av det siste året fått alt som overgangsalderen tilsier.

Er meget sterkt plaget av hetetokter, både på dagen og på natten

er i tilegg en del kvalm, mye hodepine,

Synes faktisk jeg er blitt glemsk i tilegg....

Sexlysten har forsvunnet de siste månedene(noe som er totalt uvanlig for meg)

etter langvarig angsanfall etter en meget tung periode i livet bruker jeg prozac og en liten dose xanax (som jeg etter 1 år nesten har trappet ned)

er veldig ofte oppblåst og tung i maven og kroppen i tilegg.

Sover ganske dårlig og må på toalettet om natten i de værste periodene.

Føler meg også uvanlig trøtt.

Synes dette blir værre og værre, og synes jeg har ventet lenge med å starte med østrogen.

Er det forskjell på typen østrogen man skal ta om hvorvidt man ikke har blødninger eller ikke?

Vil man få blødninger hvis man starter med østrogen?

legger man på seg av å begynne å bruke hormoner(viktig da jeg legger fort på meg)

har snakket med en lege her, og hun sa jeg skulle begynne med hormoner, men de er veldig raske til å gi ut medesiner her, så jeg er litt i tvil.

kan du hjelpe, vil gjerne ha tilbake livet mitt og samlivet mitt

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161382-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det lyder som du har fått flere symptomer på overgangsalder, og da er det bare hormoner som kan hjelpe deg. Det er ganske stor risiko for at symptomene kommer tilbake når du stopper med hormon etter noen år, men hvis du da er i bedre psykisk form kan det kanskje være lettere å akseptere evt. plager.

Det er østrogen som hjelper, men for å beskytte livmoren (mot blødningsproblem og i verste fall kreft) må du ha tillegg av hormonet gestagen.

Når det er gått så lang tid etter siste menstruasjon, kan du velge en kombinasjon som på sikt ikke gir blødning, men uforutsigbare blødninger er vanlig i 3-4 måneder.

Det er følgende muligheter:

1. Kontinuerlig kombinert behandling. I Norge er de vanligste produktene Activelle eller Kliogest (Activelle er den svakeste)

1. Livial (Tibolon), men dette preparatet er litt mindre effektivt til å hjelpe mot hetetokter.

1. Ren østrogen som tabletter eller plaster (eller i Frankrike krem til å smøre på huden) kombinert med hormonspiral.

Man legger vanligvis ikke mer på seg med hormoner enn uten behandling, men alle kvinner i din alder har tendens til vektøking.

Det ser ut som det etter 4-5 års bruk av hormon er en øking av risiko for brystkreft, det er spesielt etter bruk av preparater nevnt under punkt 1. Livial og ren østrogen har mindre risiko, østrogen kanskje ikke økt risiko i det hele tatt.

Det er mange produkter i handelen, ikke minst i Frankrike, du kan gjerne spørre igjen med nøye beskrivelse av det legen anbefaler så jeg kan forsøke å tolke preparatet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161382-overgangsalder/#findComment-1045021
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...