Gjest andregang Skrevet 20. januar 2001 Skrevet 20. januar 2001 Jeg har slitt med endometriose i 10 år og har nettopp hørt at hormonspiralen kan være et bra alternativ til å slippe de voldsomme atomsmertene (er svært dårlig 3 dager pr. mnd). Må si at jeg er noe skeptisk til hormoner generellt, men hvordan virker denne spiralen? (Jeg har aldri vært gravid). 0 Siter
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 21. januar 2001 Skrevet 21. januar 2001 Vi vet ikke så mye om det med endometriose og hormonspiral, men det kan være verdt å forsøke. Gi tilbakemelding! Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.