Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg bruker Trimonil Retard 300mg morgen og 300 mg kveld. Gynekologen min vet dette, likevel har han skrevet ut Conludag til meg. Grunnen til at jeg skal begynne på dette er at spiralen som jeg har nå ikke fungerer og at jeg ikke vil forstyrre normal syklus ved bruk at kombinasjonspreparater. Jeg leser så på pakningsvedlegget at Trimonil kan redusere virkningen av Conludag. Er det trygt for meg å bruke dette som eneste prevensjon? Jeg er 31 år og har bipolarI, men er stabil og fin. Vi planlegger å få barn snart men ikke helt enda. Lurer også på hvor mye folsyre skal jeg ta mht graviditet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161516-epilepsimedisin-og-conludag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan svare på det siste..: I forbindelse med graviditet skal man ta 0,4 mg folat, helst tre måneder før, og de tre første månedene etter at man har blitt gravid. Hvis du kjøper folat-tabletter, så skal man ta en hver dag.

Er ikke det normal dose hvis man vil bli gravid? Man må nemlig ta mye mer hvis man går på epilepsimedisin har jeg hørt - lurte bare på hvor mye mer?

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til p-pille kan Trimonil halvere blodkonsentrasjon så man velger høyre dose. Om det også gjelder for minipille, vet jeg ikke, men det kan ikke skade å ta dobbel dose.

Du bør ta 4 mg folat fra ca en måned før du forsøker å bli gravid (normalt anbefales 400 mikrog), men de som har epilepsi og bruker karbamezapin bør større dose.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...