Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei..

etter keisersnitt er det noen begrensinger om når en kan bli gravid igjen.Jeg finner ikke opplysninger om dette som er samstilte..noen sier 4mnd. andre et år.hva er tilrådelig. jeg har skjønt at livmoren er leget etter 8 uker uten komplikasjoner.så et år høres veldig lenge ut

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161550-gravid-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må man jo få igjen mensen, og om man fullammer så kan det jo ta 8 -9 måneder. Selv fikk jeg den etter 4 måneder.Jeg så i et tidligere spørsmål om det samme og der har to jordmødre her på forumet svart forskjellig?!?!?

Åsa Prebensen sier at det ikke er noen fasitsvar, og Trine Endsjø at man bør vente et års tid.

Søk i feltet på "gravid etter keisernitt"

Mette Moen, Gynekolog

Keisersnitt etterlater seg et arr i livmoren, et svekket område som kan tenkes å øke faren for at livmoren revner (ruptur) ved neste graviditet eller fødsel. Ved å legge snittet på tvers i livmoren reduserer man risikoen. Da vil evt ruptur vanligvis først skje under fødsel og jordmor eller lege vil få mistanke om det ved smerter og ømhet i livmoren hos den fødende. Et langsgående snitt i livmoren har større tendens til å kunne sprekke i graviditeten. Også her vil rupturen komme gradvist og vanligvis gi symptomer. Risikoen for ruptur totalt sett er ca 1 promille hvis det utføres keisersnitt neste gang, 5 promille ved vanlig fødsel. Risikoen øker hvis fødselen må settes i gang. Ved ruptur øker risiko for fosterdød fra de ’normale’ 0.5% til 5%. Hvis det er lagt lengdesnitt i livmoren vil man i de fleste tilfeller foreta keisersnitt nesten gangen, mens man ved tverrsnitt kan tillate vanlig fødsel. Hvis neste fødsel finner sted tidligere enn 18 måneder etter keisersnittet, er det spesiell øket risiko.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Jeg ble gravid og fødte 14 mnd etter mitt keisersnitt. Under svangerskapet var jeg kjempenervøs for livmorruptur. Jeg snakket med jordmor jeg gikk til kontroll hos og med legen, begge sa "Neida, det er ikke noe å bekymre seg for." Men jeg hadde lest så mye på internett at jeg bekymret meg likevel. Flere steder sto det at man ikke anbefalte "keisersnittere" å føde før 3 år etter snittet.

Da jeg var på UL snakket jeg med jordmor på føden. Hun svarte at det var en økt risiko for ruptur men at, som Mette Moen sier, sjansen er størst under fødselen. De som jobber jobber på føden vil være obs på at du har hatt keisersnitt og dermed være mer på vakt overfor en evt. ruptur. I tillegg vil det gjøre veldig vondt, så du vil merke at noe skjer.

Resultatet hos oss var en kjempelang med vellykket vaginal fødsel med lillesøster, uten tegn til komplikasjoner av noe slag.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...