Gå til innhold

Språkblemmer

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Kom med dem....

Jeg synes denne er ubetalelig morsom:

En nordmann satte seg inn i en drosje i London. Han manglet kontanter, og spurte: «Do you take VISA? I'm black, you see.» Da så han plutselig at sjåføren var svart som kull, og prøvde å rette opp inntrykket: «You see, in Norway we call poor people black.»

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hehe... Han ble sikkert blidere av den siste kommentaren kan jeg tanke meg!" ; )

Skrevet

En (nær!) slektning av meg opplyste i et middagsselskap at "In Norway, it's not polite to RAPE at the table"...

Ellers prøvde ei tante av meg å kjøpe seg "KEY-CHEESE" i en (norsk) delikatesseforretning i Brooklyn. Etter mye om og men og fakter, sier ekspeditøren: "Oh yeah - you mean NØKKELOST!"

skorpionfisken
Skrevet

En (nær!) slektning av meg opplyste i et middagsselskap at "In Norway, it's not polite to RAPE at the table"...

Ellers prøvde ei tante av meg å kjøpe seg "KEY-CHEESE" i en (norsk) delikatesseforretning i Brooklyn. Etter mye om og men og fakter, sier ekspeditøren: "Oh yeah - you mean NØKKELOST!"

Hadde samme AHA opplevelse. Jeg jobber på en plass som har et heilnorsk navn, som inneholder noen av de bokstavene som ikke finnes i andre alfabet.

Jeg var i Murmansk og møtte en del folk, blandt annet noen som har handlet med min arbeidsplass. Jeg hadde tidligere pratet litt med noen av dem på telefonen men aldri møtt dem. Jeg presenterte meg og fortalte hvor jeg kom fra (arbeidsplassens navn oversatt til engelsk, som vi bruker internasjonalt).

De skjønte overhodet ikke hvor jeg kom fra selv om de virket å kjenne meg igjen. Vi hadde det hyggelig på møtet og under middagen var det en av dem som dristet seg til et spørsmål: Hvor var det du sa du jobbet igjen? Jeg sa igjen det internasjonale navnet vårt. Så kom neste spørsmål: Er det lenge siden du sluttet hos "vårt norske navn". Vi trodde nemlig du skulle komme som repersentant derfra...?

Gjest LucySky
Skrevet

hehe... Han ble sikkert blidere av den siste kommentaren kan jeg tanke meg!" ; )

For mange år siden: Hadde truffet skuespillerkjekk journalist fra USA på et møte, og vi snakket og jeg kjente at nå hadde jeg virkelig draget. Så sa han, som kommentar til noe jeg hadde sagt (jeg hadde grudd meg til å holde foredrag): - You don't look nervous at all.

- I know, sa jeg. - But then I always take laxatives when I have to speak in public.

Iiiik. Jeg tenkte på lax=slapp. Så betyr det jo avføringspiller. Mens jeg skulle ha sagt sedatives eller noe sånt.

Han så VELDIG overrasket ut. Fjernet seg liksom litt unna...

(Jeg skjønte strajs blemma, og gjorde det eenste man kan i slike situasjoner: sa det som det var. Og lo. Vi var brevkjærester i årevis etterpå, vi).

Skrevet

Vår nå pensjonerte handelsmann kunne ikke et eneste fremmedspråk. Det stakk jo innom en og annen turist om somrene. En utlending måtte på do og spurte etter toilett. Handelsmannen fant fra en tallerk...

Skrevet

En gammel kollega kom hesblesende til et møte, olje på fingrene og håret i uorden, skikkelig forsinket og sikkert ekkelt - så sier han;

"I'm so sorry I'm late, but I had to screw my wifes car!"

HEHEHE!

Skrevet

For mange år siden: Hadde truffet skuespillerkjekk journalist fra USA på et møte, og vi snakket og jeg kjente at nå hadde jeg virkelig draget. Så sa han, som kommentar til noe jeg hadde sagt (jeg hadde grudd meg til å holde foredrag): - You don't look nervous at all.

- I know, sa jeg. - But then I always take laxatives when I have to speak in public.

Iiiik. Jeg tenkte på lax=slapp. Så betyr det jo avføringspiller. Mens jeg skulle ha sagt sedatives eller noe sånt.

Han så VELDIG overrasket ut. Fjernet seg liksom litt unna...

(Jeg skjønte strajs blemma, og gjorde det eenste man kan i slike situasjoner: sa det som det var. Og lo. Vi var brevkjærester i årevis etterpå, vi).

:lol: men det kan jo virke! - man må skjerpe seg på talerstolen så man ikke driter på seg, liksom!

Gjest bærtur
Skrevet

:lol: men det kan jo virke! - man må skjerpe seg på talerstolen så man ikke driter på seg, liksom!

Du mener vel så man ikke driter seg ut.. Norsk er visst komplisert nok det...

Skrevet

Du mener vel så man ikke driter seg ut.. Norsk er visst komplisert nok det...

Når man tar laxativ så driter man i buksa - det er da klinkende klart norsk det?

Skrevet

En bekjent sto på en flyplass i Tyrkia, kofferten dukket aldri opp, og når hun skal rapportere det sier hun: "I have lost my køffert with all my kledders!!!".

Og så var det ei skolevenninne som ba meg om å lese noe fra en historiebok....."nazifiseringen av Norge bla bla bla..." leste jeg. "Å, herregud," sier hun - "jeg har sittet i mange timer og lest og lest og lest det stykket, og det

eneste jeg klaret å se var nazi-fise-ringen!!!"

:-)

Skrevet

En bekjent sto på en flyplass i Tyrkia, kofferten dukket aldri opp, og når hun skal rapportere det sier hun: "I have lost my køffert with all my kledders!!!".

Og så var det ei skolevenninne som ba meg om å lese noe fra en historiebok....."nazifiseringen av Norge bla bla bla..." leste jeg. "Å, herregud," sier hun - "jeg har sittet i mange timer og lest og lest og lest det stykket, og det

eneste jeg klaret å se var nazi-fise-ringen!!!"

:-)

En kompis av meg fra Tyskland hadde bodd her i Oslo et par år og var blitt rimelig god i norsk.

En dag fortalte han at han hadde vært på Analbru og handla spiker.

(For de som ikke vet det, så er Alnabru et sted i Oslo.)

Skrevet

-Hi! I'm Randi.

-Me too! What's your name?

Ellers har jeg vært borti en engelskmann som synes det var veldig morsomt med uttrykket Full fart!

Også er det jo ikke så greit å være engelskmann i Norge, og hete Steve Peak...

Skrevet

-Hi! I'm Randi.

-Me too! What's your name?

Ellers har jeg vært borti en engelskmann som synes det var veldig morsomt med uttrykket Full fart!

Også er det jo ikke så greit å være engelskmann i Norge, og hete Steve Peak...

...eller det engelske ekteparet som pleide å seile langes norskekysten, det gikk det betraktlig mye bedre når de forsto at stiv kuling ikke var navnet på værmelderen:)

Skrevet

...eller det engelske ekteparet som pleide å seile langes norskekysten, det gikk det betraktlig mye bedre når de forsto at stiv kuling ikke var navnet på værmelderen:)

Fælt som du svarer på mine innlegg da. Driver du og sjekker nå, eller?:-D

Skrevet

Nei det har jeg gitt opp altså, vil du ikke ha kinamat så vil du ikke ha det, så da får du bare sitte der med biffsnadder....;-)

Skrevet

Fælt som du svarer på mine innlegg da. Driver du og sjekker nå, eller?:-D

...jeg trodde jeg svarte deg nå, men jeg tror det havnet litt feil...se nest øverst i tråden.

Skrevet

Nei det har jeg gitt opp altså, vil du ikke ha kinamat så vil du ikke ha det, så da får du bare sitte der med biffsnadder....;-)

*humrer* Ja, musikeren er ei hard nøtt å knekke:-D Men egentlig synes jeg jo kinamat er ganske godt da. Særlig svinefilet med bambusskudd og champignon. Men det må være styrke 4+. Mye bedre enn biffsnadder. Men jeg må innrømme at jeg har mest dilla på indisk for tida:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...