Gå til innhold

Hvordan tilberde elgstek?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd gryterett av den. Har prøvd å steike den som steik og lagd gryte, absolutt mest fornøyd med gryte.

Til gryte bruker du eventuelt løk, sopp, rømme eller creme fraiche, matfløte, litt tomatpure tilsatt litt sukker og til slutt krydder.

Vi hadde poteter til, broccoli og rørte tyttebær.

Ellers mange, fine oppskrifter på matsidene på nettet.

Bon Apetit!

Gjest elgstek til middag

Hadde jeg vært deg hadde jeg lagd gryterett av den. Har prøvd å steike den som steik og lagd gryte, absolutt mest fornøyd med gryte.

Til gryte bruker du eventuelt løk, sopp, rømme eller creme fraiche, matfløte, litt tomatpure tilsatt litt sukker og til slutt krydder.

Vi hadde poteter til, broccoli og rørte tyttebær.

Ellers mange, fine oppskrifter på matsidene på nettet.

Bon Apetit!

Hvordan tilbereder du som gryte, skal den stekes hel eller?

Elisabeth1365380359

Så heldig du er! Elgstek er godt! Jeg bruker å steke det ved 150 grader i 2-2 1/2 timer, nederste rille. Du kan steke ved svakere varme, men da lenger.

Ha elgsteken i en ildfast form med litt smør. Salt og pepper på steken. Ha aluminiumsfolie tett rundt! (hvis du ikke har lokk til formen da). I slutten av steketiden kan du ha litt vann i,

Jeg pleier å fjerne folie/lokk og skru opp varmen til 225 grader de siste 20/30 minuttene. da blir den perfekt!

Det er godt med kraften som blir av elgsteken og smør/vann, men i tillegg pleier jeg å lage viltsaus.

Håper det smaker!

En god rosa elgstek! Med viltkrydder og noe vann i formen. Stekt på ca 150 grader til kjernetemperaturen er 60-70 grader.

*sikle*

Med store mengder saus (jeg foretrekker kjøttkakesaus med einebær og noen skjeer rømme + stekekraft fra steken og noe kokevann fra grønnsakene), poteter og rosenkål/gulerøtter/kålrabi ved. Og tyttebærsyltetøy!

Elg-gryte er også godt, men kjøttet er jo SÅ mye bedre rosa.

Min elg-gryte er allikevel som følger:

Brun elgkjøtt i store firkanter sammen med frisk sjampinjong uten stilk. Lag brunsaus med smørjevning (brun mel i smøret) og noe vann, spe med kraft av kokte grønnsaker (samme som til stek), og sjy fra pannen (kok ut stekepannen med vann etter steking av kjøtt og sopp).

Ha i litt einebær eller viltkrydder, og noen teskjeer tomatpure for å regulere surhetsgraden (IKKE LA DET BLI TOMATSAUS :-) ). Kok opp, ha i elgkjøttet. La koke 1/2-1 time, alt etter størrelsen på kjøttet. Noen skiver brunost i sausen til slutt gir ofte enda bedre saus. Tynn saus er bedre enn tykk (synes jeg), og man kan også velge halvt om halvt med hjemmelaget og kjøttkakesaus.

Server med poteter, tyttebær, grønnsakene, rømme og ev. rødvin.

Annonse

En god rosa elgstek! Med viltkrydder og noe vann i formen. Stekt på ca 150 grader til kjernetemperaturen er 60-70 grader.

*sikle*

Med store mengder saus (jeg foretrekker kjøttkakesaus med einebær og noen skjeer rømme + stekekraft fra steken og noe kokevann fra grønnsakene), poteter og rosenkål/gulerøtter/kålrabi ved. Og tyttebærsyltetøy!

Elg-gryte er også godt, men kjøttet er jo SÅ mye bedre rosa.

Min elg-gryte er allikevel som følger:

Brun elgkjøtt i store firkanter sammen med frisk sjampinjong uten stilk. Lag brunsaus med smørjevning (brun mel i smøret) og noe vann, spe med kraft av kokte grønnsaker (samme som til stek), og sjy fra pannen (kok ut stekepannen med vann etter steking av kjøtt og sopp).

Ha i litt einebær eller viltkrydder, og noen teskjeer tomatpure for å regulere surhetsgraden (IKKE LA DET BLI TOMATSAUS :-) ). Kok opp, ha i elgkjøttet. La koke 1/2-1 time, alt etter størrelsen på kjøttet. Noen skiver brunost i sausen til slutt gir ofte enda bedre saus. Tynn saus er bedre enn tykk (synes jeg), og man kan også velge halvt om halvt med hjemmelaget og kjøttkakesaus.

Server med poteter, tyttebær, grønnsakene, rømme og ev. rødvin.

Salt og pepre kjøttet også seff, og smaks-sett sausen med buljong/salt/pepper/viltkrydder.

Salt og pepre kjøttet også seff, og smaks-sett sausen med buljong/salt/pepper/viltkrydder.

Kan jeg bruke samme oppskriften til rådyr?

Har et lår liggene i fryseren, aner egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med det?

Er det stor forskjell i smaken på de to dyrene?

Kan jeg bruke samme oppskriften til rådyr?

Har et lår liggene i fryseren, aner egentlig ikke helt hva jeg skal gjøre med det?

Er det stor forskjell i smaken på de to dyrene?

Ja, fungerer med samme oppskrift.

Teksturen er jo noe forskjellig på de to, men smaken ligger iallefall i samme bane. Begge er jo nydelige. *tørke sikkel*

Det kan forøvrig lønne seg å brune steken før den legges i ovnen, eller starte med høyere temperatur (200-230) og senke til 150 etter 10-15 minutter.

Teksturen er jo noe forskjellig på de to, men smaken ligger iallefall i samme bane. Begge er jo nydelige. *tørke sikkel*

Det kan forøvrig lønne seg å brune steken før den legges i ovnen, eller starte med høyere temperatur (200-230) og senke til 150 etter 10-15 minutter.

1000 takk, da blir det rådyr her på søndag.

Gleder med til å prøve:D

fei1365380229

Min mann har kjøpt 13 kg elgkjøtt i dag. Nam....

Hvordan tilbereder du som gryte, skal den stekes hel eller?

Nei, skjærer opp i terninger og bruner disse, surres deretter til dem er møre, smak etter en times tid så kjenner du om dem må surre lengre. Deretter har du i de andre ingrediensene. Surr alt sammen litt til.

Lykke til!

Annonse

Steik den på 100 grader i laaang tid. Bruk steketermometer. Kjernetemperatur 60-70 grader, alt etter hvor rød du vil ha den. Garantert mør og saftig:-) Smør inn med godt med smør, salt og pepper. Så bruker du krafta som blir, og blander med rømme eller fløte, noen brunostskiver, einerbær, pepper, og kanskje litt salt. Trenger ikke jevnes. Snadder:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...