Gå til innhold

5 åring og seksualitet

Anbefalte innlegg

eilert1365380499

Nå er jeg i sjokk! Det kom fram at igår hadde min sønn på 5 1/2 og en annen gutt på 4 1/2 tatt av seg klærne i dukkekroken i barnehagen og puttet tissen til hverandre i munnene sine! dette kom frem da moren til den andre ringte meg og fortalte det. Barnehagen hadde ikke merket noenting. Det hadde visst begynt med at noen hadde kysset en dukke på tissen og så hadde det ballet på seg da sikkert. Det var også tre jenter tilstede der inne. Min sønn ble veldig rar da jeg tok det opp og sa at dette kunne han ikke fortelle meg, for da ville jeg bli veldig sint. Det ble jeg da ikke, men forsøkte å få høre hva som har skjedd. Det får man vel aldri vite sikkert. Blir også irritert på barnehagen som lar dem leke uten tilsyn! Samtidig blir jeg kvalm av hele situasjonen.. Er dette "normalt" i den alderen, men at dette gikk for langt? Hva skal jeg si mer til min sønn om dette? Kommer til å ta for meg barnehagen på mandag ihvertfall! Er det normalt at jeg føler avsky for hele situasjonen? huff, klarer ikke la være å tenke på det hele tiden...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161684-5-%C3%A5ring-og-seksualitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Utdannet førskolelærer

Barn har også seksualitet. Spesielt når de er i den alderen der, og de har også et behov for å leke alene.

Man tar aldri opp dette med barnet på den måten!

Skal man ta opp seksualitet på noen måte, må det være på en fin og formidlende måte.

Ikke la barnet få et dårlig forhold til seksualitet!

Barn gjør sånne ting,, De ser på tissen til hverandre osv.

Det er et naturlig behov, noe de trenger å utforske.

Ikke bli sint på barnet ditt, det tenker ikke sex som vi voksne gjør.

Det er naturlig

Du har ingen grunn til å bli sint. Din sønn oppfører seg som en helt vanlig gutt. Det å utforske sin seksualtitet i denne alderen er vanlig. Jeg støtter det som utdannet førskolelærer skriver. Det kan også godt hende at noen av barna har opplevd sexuelt misbruk, men det trenger ikke å være det. At gutter og jenter kler av seg i barnehagen og utforsker hverandre skjer hele tiden. Heldigvis får de sjansen til å gjøre det uten å være under oppsyn, de forstår såpass at dette gjør de uten å ha voksne tilstede. Det gjør vi alle sammen i alle perioder av livet, vi har ikke andre tilstede. Snakk rolig og fornuftig om det som skjedde, og for all del ikke begynn å lage rabalder av dette i barnehagen.

eilert1365380499

Barn har også seksualitet. Spesielt når de er i den alderen der, og de har også et behov for å leke alene.

Man tar aldri opp dette med barnet på den måten!

Skal man ta opp seksualitet på noen måte, må det være på en fin og formidlende måte.

Ikke la barnet få et dårlig forhold til seksualitet!

Barn gjør sånne ting,, De ser på tissen til hverandre osv.

Det er et naturlig behov, noe de trenger å utforske.

Ikke bli sint på barnet ditt, det tenker ikke sex som vi voksne gjør.

Det er naturlig

Godt å høre at dette er normalt for barn i den alderen. Jeg har ike blitt sint på ham for at det skjedde, men jeg har sagt til ham at man skal ikke gjøre slikt på andre unger. Det er lov å kose med seg selv, men ikke ta på andre sin rumpe og tiss. Jeg har også sagt at det er kjempefint at han fortalte det til meg, og at han alltid kan si det til oss når det har skjedd noe som er litt "dumt". Jeg kommer til å gjøre de som jobber i barnehagen oppmerksom på det som har skjedd, og håper at de er litt ekstra oppmerksomme i tiden fremover. Jeg ønsker ikke at det skal gjøres noe stort nummer ut av det. Men jeg bekymrer meg litt for at dette er noe som skal komme ut her i bygda gjennom storesøsken av de andre som var tilstede. Vi bor på en ganske liten plass.

Takk for gode svar! (jeg er selv allmennlærer, og vet ikke nok om barns utvikling på det seksuelle plan i akkurat den alderen, men det er rart hvor sårbar en blir når det gjelder ens egne barn...)

Gjest Barn utforsker

Hvis jeg får se din tiss så får du se min... Slikt er vanlig hos barn! De SKAL skjule det for voksne, for de vet at det er privat. De har sikkert sett mor og far eller noen på tv ta tissen i munnen, og vil prøvedet. Det er ikke NOE rart med situasjonen. Jeg gjorde mye rart som barn, og er sjeleglad for at mine foreldre ikke vet noe.

Annonse

Dette er da helt normal oppførsel for barn og alle vet da at slikt skjer. Også barnehagepersonale som antagelig aner hva som foregår men lar ungene holde på i fred.

Minstemann og en kompis i barnehagen dro med seg en av jentene inn i buskene og susset henne på tissen. Jeg fikk vite det av mora til kompisen. Man blir ikke sint for slike ting. Dette er jo grunnlaget for seksualiteten resten av livet.

Senk skuldrene og trekk pusten, dette gjør de aller fleste en eller annen gang. Om ikke i barnehagen så har også poden vært med på lignende. Men han kom og fortale det etterpå. Og det har skjedd et par ganger til også. Jeg lagde ikke noe nummer ut av det i det hele tatt. Jeg sa bare , "jaha", men det var fint at du fortalte meg om det. Og så sa jeg at sånt syntes jeg ikke han bør gjøre.

Så ikke"æsj", osv..

Godt å høre at dette er normalt for barn i den alderen. Jeg har ike blitt sint på ham for at det skjedde, men jeg har sagt til ham at man skal ikke gjøre slikt på andre unger. Det er lov å kose med seg selv, men ikke ta på andre sin rumpe og tiss. Jeg har også sagt at det er kjempefint at han fortalte det til meg, og at han alltid kan si det til oss når det har skjedd noe som er litt "dumt". Jeg kommer til å gjøre de som jobber i barnehagen oppmerksom på det som har skjedd, og håper at de er litt ekstra oppmerksomme i tiden fremover. Jeg ønsker ikke at det skal gjøres noe stort nummer ut av det. Men jeg bekymrer meg litt for at dette er noe som skal komme ut her i bygda gjennom storesøsken av de andre som var tilstede. Vi bor på en ganske liten plass.

Takk for gode svar! (jeg er selv allmennlærer, og vet ikke nok om barns utvikling på det seksuelle plan i akkurat den alderen, men det er rart hvor sårbar en blir når det gjelder ens egne barn...)

Tror ikke det er en unge på selv de mest "gudsforlatte" plasser som ikke har drevet med det der. (om mulig ennå mer på bygdene, he he)

I nabolaget mitt lekte vi "doktor" hele tiden da vi var i den alderen. Det eneste området på kroppen vi gadd å bry oss om, var selvsagt tissen og rompa.

Helt vanlig - jeg har ikke fått noen varige men, i hvert fall. Snarere et trygt og godt forhold til både meg selv og seksualitet.

Hvis jeg får se din tiss så får du se min... Slikt er vanlig hos barn! De SKAL skjule det for voksne, for de vet at det er privat. De har sikkert sett mor og far eller noen på tv ta tissen i munnen, og vil prøvedet. Det er ikke NOE rart med situasjonen. Jeg gjorde mye rart som barn, og er sjeleglad for at mine foreldre ikke vet noe.

'De har sikkert sett mor og far eller noen på tv ta tissen i munnen, og vil prøvedet.'

Er det vanlig at foreldre lar ungene se slikt?

'De har sikkert sett mor og far eller noen på tv ta tissen i munnen, og vil prøvedet.'

Selvfølgelig ikke!

Mine tvillinger var tre-fire år da jeg oppdaget at hun var i ferd med å smake på hans penis. De har garantert aldri sett noen gjøre noe slikt hverken på TV eller ellers.

Annonse

Selvfølgelig ikke!

Mine tvillinger var tre-fire år da jeg oppdaget at hun var i ferd med å smake på hans penis. De har garantert aldri sett noen gjøre noe slikt hverken på TV eller ellers.

Det er helt naturlig at barn setter ting i munnen til å utforske dem, men jeg synes det er merkelig hvis foreldrene gjør slikt foran barna.

Gjest Barn utforsker

Det er vanlig at mor tar far sin tiss i munnen ja. Det er vanlig å skjule det for barna. Men man kan være uheldig å plutselig står ungen i døra og lurer på hva mor og far holder på med. De kan også uheldigvis ha sett noe sånt på tv.

Barn får med seg mer enn vi tror, og mer enn vi liker.

eilert1365380499

Du har ingen grunn til å bli sint. Din sønn oppfører seg som en helt vanlig gutt. Det å utforske sin seksualtitet i denne alderen er vanlig. Jeg støtter det som utdannet førskolelærer skriver. Det kan også godt hende at noen av barna har opplevd sexuelt misbruk, men det trenger ikke å være det. At gutter og jenter kler av seg i barnehagen og utforsker hverandre skjer hele tiden. Heldigvis får de sjansen til å gjøre det uten å være under oppsyn, de forstår såpass at dette gjør de uten å ha voksne tilstede. Det gjør vi alle sammen i alle perioder av livet, vi har ikke andre tilstede. Snakk rolig og fornuftig om det som skjedde, og for all del ikke begynn å lage rabalder av dette i barnehagen.

Jeg har nå roet meg ned etter denne episoden. Har skjønt at dette på en måte "hører med" i utviklingen. Jeg har snakket med styrer i barnehagen og vi har blitt enige om at det som skjer der fremover er at personalet er ekstra oppmersomme på hvilken lek som foregår. De tar ikke opp dette med barna. Men vi er enige om at dette er ikke lek man skal godta i barnehagen. Barna må lære at det går en grense for hva man gjør på andre barn, uten at dette skal ha noen negativ virkning på deres videre seksuelle utvikling. Jeg føler ikke at jeg med dette sender signaler til min sønn om at dette er noe veldig forbudt som man ikke må gjøre så lenge jeg sier det er greit å ta på, kose med og utforske sin egen kropp. Hva tror dere der ute om dette??

Jeg har nå roet meg ned etter denne episoden. Har skjønt at dette på en måte "hører med" i utviklingen. Jeg har snakket med styrer i barnehagen og vi har blitt enige om at det som skjer der fremover er at personalet er ekstra oppmersomme på hvilken lek som foregår. De tar ikke opp dette med barna. Men vi er enige om at dette er ikke lek man skal godta i barnehagen. Barna må lære at det går en grense for hva man gjør på andre barn, uten at dette skal ha noen negativ virkning på deres videre seksuelle utvikling. Jeg føler ikke at jeg med dette sender signaler til min sønn om at dette er noe veldig forbudt som man ikke må gjøre så lenge jeg sier det er greit å ta på, kose med og utforske sin egen kropp. Hva tror dere der ute om dette??

Dette skal jo ikke være noe veldig forbudt, men at dette er noe man ikke gjør i all offentlighet er klart. Barnehager og skoler er offentlige steder. I tilfelle hvis gutten din er homosexuell blir det feil å banke det inn i han at dette er veldig forbudt.

Jeg ser at alle de som har svart, mener at dette er noe som alle barn gjør. Mulig jeg er fullstendig utafor - men jeg mener at dette slett ikke er noe som alle gjør.

Hadde min sønn på 5 1/2 gjort det samme, ville jeg blitt opprørt, men ikke sint. Jeg ville sagt at han ikke skulle røre andre sin tiss på den måten, og heller ikke la andre gjøre det på ham. At de kler av seg og ser på hverandre, er én ting, men undersøker med munnen, synes jeg ikke er riktig!

Og for meg er det det samme om det er gutt-gutt, gutt-jente eller jente-jente.

Er det bare meg som mener dette????

Gjest surreal

Jeg ser at alle de som har svart, mener at dette er noe som alle barn gjør. Mulig jeg er fullstendig utafor - men jeg mener at dette slett ikke er noe som alle gjør.

Hadde min sønn på 5 1/2 gjort det samme, ville jeg blitt opprørt, men ikke sint. Jeg ville sagt at han ikke skulle røre andre sin tiss på den måten, og heller ikke la andre gjøre det på ham. At de kler av seg og ser på hverandre, er én ting, men undersøker med munnen, synes jeg ikke er riktig!

Og for meg er det det samme om det er gutt-gutt, gutt-jente eller jente-jente.

Er det bare meg som mener dette????

Hei.

Nei, du er slettes ikke den eneste som mener at dette ikke er vanlig..

Jobber selv i barnehage, og kan ikke si at jeg (i de 4 årene jeg har jobbet) har opplevd at barn har tatt tissen til andre barn i munnen (som vi har fått med oss da, vel og merke).

Det jeg _har_ opplevd (ved to-tre tilfeller), er at enkelte barn i perioder har hatt stor interesse for å utforske kropp, men det har gått mest i å vise tissen til hverandre.

Det _vi_ gjør da, er å begrense denne type lek, feks flytte de fra matbordet om de holder på der, el finne på noe annet som de syns er spennende å holde på med. Det er tydelig at jo mer tabu det er, jo mer spennende blir det å gjøre det! :P

Går ikke inn med noe fy-fy-lekse, sier bare noe ala "nå spiser vi, leke kan vi gjøre etterpå". Så er det jo det med hygiene selvsagt..

Selv ser jeg på dette som en naturlig del av utviklingen/utforskningen, men ikke _vanlig_ lek blant barn, generelt sett. Det er mer i perioder, om det er til stede i det hele tatt. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...