Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg er ei jente på 19år og har hatt såkalt rar utfold i mange år.... Jeg har vært redd for å snakke med noen om dette, og vil derfor spørre deg.... Den har tidligere vært hvit og gul, tykk, veldig tykk og seig... Den kommer ikke og går ikke, den er der 24t\7h og det plager meg enormt!!! Det renner og jeg kan kjenne det komme ut..spes hvis det får press på seg, som ved tissing, og leeing...Men nylig så har det skiftet farge fra gul til rødt, emn som jeg har lest her nå kan det bare være ved eggløsningen...??! Men hva kommer all det utflodet fra? Jeg skal prøve en canesten kur til uka,for å se om det hjelper, men har du noe annet råd? om hva det kan være?? Har tatt en urin prøve, og de fant ingenting, bare litt blod(har hatt nyrebekken betennelse før) og den er nå sendt på dyrkning.

Mvh:

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161719-rar-utflod/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Alle kvinner har utflod. Det slimhinnene i skjede og livmorhals som produserer sekret for å fukte systemet. I sette sekretet finnes melkesyrebakterier (derav den vanlige syrlige lukten), disse bakterier holder andre mikrober borte. I noen dager før eggløsning (som kommer 14 dager før mensen) får mange kvinner et karakteristisk seigt, tråd-trekkende, klart sekret, evt med litt blod i.

Kløe og hvit klumpet utflod tyder på sopp. Den lukter ikke. Man kan uten resept få medikamenter på apoteket (stikkpiller og/eller krem).

Grålig utflod med fiskelukt kan være tegn på bakteriell vaginose (BV). Diagnosen stilles hos legen og behandlingen er tabletter eller krem til å anbringe i skjeden (begge deler på resept). Det kommer ofte tilbakefall etter noen tid.

I ditt tilfelle lyder det som helt vanlig utflod, og det kan man ikke begrense. Noen kan merke det endrer seg ved bruk av p-pille, men det kan både bli mer eller mindre.

Hvis legen har gjort en undersøkelse på deg og alt er funnet normalt, så må du nok avfinne deg med at du må leve med dette. Mange kvinner bruker et truseinnlegg. Det har ikke noe med urenslighet å gjøre, det er nok å vaske seg med vann i den regionen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/161719-rar-utflod/#findComment-1046761
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...