Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om det er noen som har erfaring med angrepillen. Jeg var desverre nødt til å ta angrepillen i dag, noe jeg ikke er spesielt begeistret for. Har ikke opplevd ubehageligheter. Jeg bruker ikke p-piller til vanlig og det jeg lurer på er om angrepillen da vil ha en mindre effekt enn om jeg hadde brukt p-pille? Hva er sjansene for å bli gravid?

noen som vet dette?

På forhånd takk for hjelpen til den/de som kan gi meg svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16174-angrepille-og-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

3. ANGREPILLEN

Det finnes to typer angrepiller. Tetragynon som er på resept og Norlevo som er uten resept. Norlevo er den sikreste. Det skal startes så fort som mulig, etter 72 timer har det ingen hensikt. Det skal tas to tabletter og nye to tabletter etter 12 timer. Vi vet ikke helt hvordan de virker. De kan utsette eggløsning og de kan endre slimhinnen i livmoren så egget ikke kan feste seg. Beskyttelse ses av oversikten for Norlevo (tallene for Tetragynon i parentes)

Tatt innen 24 timer: 95% (77%)

Tatt 24-48 timer etterpå: 85% beskyttelse (36%)

Tatt 48-72 timer etterpå: 58% beskyttelse (31%)

Av bivirkninger får ca 20% oppkast, det kan komme unormal menstruasjon. Det er ikke grunn til abort om man likevel skulle være gravid. Hormonet er ute av kroppen før fosteret kan bli påvirket. Det er viktig å bruke prevensjon frem til første menstruajson

Angrepillen er en nødløsning, ikke prevensjon!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...