Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei jeg vil bare si en ting ang røyking i svangerskap.

Leste ett tidligere innlegg her på forum,om ei som just hadde fått greie på at hun var gravid,og at hun var i uke 7.

Svaret fra jordmor Åsa prebensen

forvirret meg litt.Hun sa at fosteret ikke kunne ha fått noe skade av røyken,fordi hun ikke visste at hun var gravid.stemmer dette?Syntes det høres rart ut jeg,det har jo ikke noe å si vel om du vet at du er gravid eller ikke,det er jo farlig uansett.Er det ikke det da? Og ei annen dame som sa at fosteret ikke fikk næring fra moren så tidlig i svangerskapet,og det ikke betydde så mye om hva du dytta i deg. Stemmer dette? Jeg er selv 7+6 og har strevd med å kutte røyken å har snart greid det, Har en på kvelden,har satt sluttehelt dato til Mandag.

Jeg ble livredd jeg, når jeg spurte på gravid forum om hvor skadelig det var,fikk jo vite en hel masse.Og nå når jeg leste på disse sidene om at det ikke var farlig så tidlig,ble jeg litt forvirra.Hva er egentlig riktig her,At det er greit å røyke å drikke når du ikke ennå vet at du er gravid,for min del rimer ikke dette.

Taknemlig for alle svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16185-forvirret-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat det svaret er vel 'standarsvar' når det gjelder så tidlig i svangerskapet - rett og slett fordi at den vordende mor ikke skal få så dårlig samvittighet..?

Er en god del av oss som har drukket og røykt en masse før vi har visst at vi var gravide, og mange får fryktelig dårlig samvittighet og sånt. Så tror nok det er vanlig å si at det ikke gjør noe særlig, eller iallefall det at det ikke er noe å gjøre med sånt - gjort er gjort. (hadde det hatt noen innvirkning på fosteret så ville nok naturen selv ha grepet inn v/abort) Se fremover og kutt ned/slutt - det er det viktigste nå.

Synes/tror nå iallefall jeg, og tror nok det er grunnen til det 'rare' svaret til jordmor (har ikke lest det aktuelle innlegget tho)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16185-forvirret-n%C3%A5/#findComment-75368
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tor att du har missförstått mitt inlägg. Min mening var antagligen att stötta en kvinna i att inte få dåligt samvete när hon hade rökt eller som vid en del andra frågor, druckit alkohol i början av graviditeten. Det är aldrig bra att varken röka eller dricka alkohol under graviditeten. För många inträffar detta ändå, då de inte vet om helt i början att de är gravida. Då är det naturligtvis viktigt att sluta med alkohol och tobak med en gång som man vet att man är gravid. Att sedan gå omkring med olustkänslor eller dåligt samvete för det inträffade tror jag inte är bra. Det gäller då att i stället gå framåt och ta tag i ett evt rökberoende. Ju tidigare dessto bättre, för att fostret skall utsättas så lite som möjligt för bla kolmonoxid och nikotin. Kolmonoxid tränger undan syret i blodet som ju är livsviktigt.De allra flesta kvinnor idag vet om att alkohol och tobak inte går ihop med en graviditet. Fostren blir givetvis påverkade av dessa ting i olika grad. Man vet i dag att om mamman röker 1 cigarett, så blir det 2 för fostret eller barnet. Det gäller inte bara under graviditeten, att rökning kan vara skadligt. Det gäller också efter förlossningen. Nikotin utsöndras också i modersmjölken och gör att barnet mår sämre. Barn som växer upp till rökande förälldrar, får inte lättare infektioner men sjukdomsförloppet kan bli längre och besvärligare. Barn till rökare får oftare allergiska besvär som feks astma. Jag tycker att det är mycket bra att du har lyckats att dra ned på ditt rökande och skall sluta helt på måndag. Hoppas att du nu har fått en annan syn på vad jag menar om rökning under graviditet. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16185-forvirret-n%C3%A5/#findComment-75378
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...