siry Skrevet 18. oktober 2004 Del Skrevet 18. oktober 2004 Forkortelsen HELP står såvidt jeg vet for en type svangerskapsforgiftning som er svært alvorlig. Jeg er på jakt etter mer informasjon om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161896-svangerskapsforgiftning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anastasia28 Skrevet 22. oktober 2004 Del Skrevet 22. oktober 2004 Hei Siry Jeg hadde selv HELLP syndrom. Jeg har litt informasjon men det er vanskelig å finne mye. hvis du er intressert kan jeg skrive litt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161896-svangerskapsforgiftning/#findComment-1051431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siry Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Hei Siry Jeg hadde selv HELLP syndrom. Jeg har litt informasjon men det er vanskelig å finne mye. hvis du er intressert kan jeg skrive litt.. Ja takk. Gjerne 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161896-svangerskapsforgiftning/#findComment-1054053 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest anastasia28 Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Ja takk. Gjerne Slik jeg opplevde det.. Jeg hadde et ganske normalt svangerskap tror jeg. Var mye kvalm de første 5 mnd, spes. om kveldene.. Ganske fin form ellers og spes. etter 5 månded. Var ikke overvektig, og spiste normal mat. Drakk ikke alkohol eller andre rare ting.. så hva som gjorde at jeg fikk det vet jeg ikke, det er det vel ingen som vet enda tror jeg? Jeg hadde heller ikke høyt blodtrykk eller kolosterol. Skal prøve å skrive kort, men det er ikke så lett ;-) Vel, det som skjedde med MEG var iallefall at jeg helt plutselig en kveld ble uvell.. kvalm og følelse av masse luft i magen. Trodde det vare bar luft og forsøkte p legge meg ned, gå på do, osv. men jeg greide ikke å slappe av i oen stilling. Plutselig ble jeg enda mer kvalm og kastet opp. Da dro vi rett på legevakta for sikkerhetsskyld. Kan nevne at jeg hadde nøyaktig 1 måned igjen til termin. I uken før dette skjedde hadde blodtrykket mitt begynt å stige litt, og jeg hadde vært til ekstra kontroll på sykehuset pga at de synest barnet var litt lite. Da vi kom på legevakten hadde jeg fått spor av protein i urinen og end ahøyere blodtrykk. Det var nå mistanke om svangerskapsforgiftning og jeg ble sendt rett på sykehuset. Der tok de blodprøver med noen timers mellomrom hele natta. Jeg greide ikke sove, det gjorde vondt øverst i magen/mellomgulvet og jeg følte meg IKKE bra. Ut på neste dag fikk jeg høre at det var noe som skjedde med blodet mitt. det var derfor d emåtte ta prøver så ofte, for å se utviklingen. Og at de måtte ta ut barnet med keisersnitt me d en gang. I løpet av en time var de igang. Jeg fikk spinal og jenta vår ble født. Hun pustet litt dårlig med det samme, men var ellers i fin form, og vekten var perfekt etter "alderen" 2340 g. (1 måned for tidlig). Jeg var i dårligere form enn den andre jeg kjenner som har tatt keisersnitt etterpå, dette var nok pga HELLP, men legen sa at de blodet mitt begynner å normalisere seg straks de får ut morkaka. (det var derfor dte hastet sånn) Det som skjer er at Blodplate-erdien synker, mens leververdiene øker tilsvarende. Dette vil vistnok føre til at man ikke vil slutte å blø.. hvis man begynner å blø. F. eks hvis keisersnitt blir tatt for sent.. (Jeg er ikke lege, men det var slik jeg forstod det) En venninne av meg ga meg en artikkel som sto i bladet GRAVID, den omhandlet HELLP, og der står det at HELLP er en alvorlig form for sv.sk.forgiftn. som rammer 0,3-0,4 % av gravide. ca 180-240 kvinner i norge hvert år.Tilstand kan oppstå etter 20 uke, under fødsel og etter fødsel. (?) Symptomer er kvalme, oppkast,smerter i øvre del av magen, hodepine og generell sykdomsfølelse. De fleste har eller får forhøyet blodtrykk og eggehvite i urinen. H: Hemolysis(nedbryting av røde blodlegemer som fører til lav blodprosent) E:Elevated liver-Enzymes (forføyede leverprøver) L:Low Plates(lave blodplater) det finnes en støttegruppe for folk som har hatt Hellp, jeg har ikke kontaktet dem.. men tenker på det ;-) Karin Tørklep Slettn,- 62 48 01 70 [email protected] The Hellp Syndrome Sosiety har epost [email protected] den er i USA Håper det var litt oppklarende.. eller kanskje motsatt? Hilsen fra Romsdalsjente 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161896-svangerskapsforgiftning/#findComment-1054088 Del på andre sider Flere delingsvalg…
siry Skrevet 26. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2004 Slik jeg opplevde det.. Jeg hadde et ganske normalt svangerskap tror jeg. Var mye kvalm de første 5 mnd, spes. om kveldene.. Ganske fin form ellers og spes. etter 5 månded. Var ikke overvektig, og spiste normal mat. Drakk ikke alkohol eller andre rare ting.. så hva som gjorde at jeg fikk det vet jeg ikke, det er det vel ingen som vet enda tror jeg? Jeg hadde heller ikke høyt blodtrykk eller kolosterol. Skal prøve å skrive kort, men det er ikke så lett ;-) Vel, det som skjedde med MEG var iallefall at jeg helt plutselig en kveld ble uvell.. kvalm og følelse av masse luft i magen. Trodde det vare bar luft og forsøkte p legge meg ned, gå på do, osv. men jeg greide ikke å slappe av i oen stilling. Plutselig ble jeg enda mer kvalm og kastet opp. Da dro vi rett på legevakta for sikkerhetsskyld. Kan nevne at jeg hadde nøyaktig 1 måned igjen til termin. I uken før dette skjedde hadde blodtrykket mitt begynt å stige litt, og jeg hadde vært til ekstra kontroll på sykehuset pga at de synest barnet var litt lite. Da vi kom på legevakten hadde jeg fått spor av protein i urinen og end ahøyere blodtrykk. Det var nå mistanke om svangerskapsforgiftning og jeg ble sendt rett på sykehuset. Der tok de blodprøver med noen timers mellomrom hele natta. Jeg greide ikke sove, det gjorde vondt øverst i magen/mellomgulvet og jeg følte meg IKKE bra. Ut på neste dag fikk jeg høre at det var noe som skjedde med blodet mitt. det var derfor d emåtte ta prøver så ofte, for å se utviklingen. Og at de måtte ta ut barnet med keisersnitt me d en gang. I løpet av en time var de igang. Jeg fikk spinal og jenta vår ble født. Hun pustet litt dårlig med det samme, men var ellers i fin form, og vekten var perfekt etter "alderen" 2340 g. (1 måned for tidlig). Jeg var i dårligere form enn den andre jeg kjenner som har tatt keisersnitt etterpå, dette var nok pga HELLP, men legen sa at de blodet mitt begynner å normalisere seg straks de får ut morkaka. (det var derfor dte hastet sånn) Det som skjer er at Blodplate-erdien synker, mens leververdiene øker tilsvarende. Dette vil vistnok føre til at man ikke vil slutte å blø.. hvis man begynner å blø. F. eks hvis keisersnitt blir tatt for sent.. (Jeg er ikke lege, men det var slik jeg forstod det) En venninne av meg ga meg en artikkel som sto i bladet GRAVID, den omhandlet HELLP, og der står det at HELLP er en alvorlig form for sv.sk.forgiftn. som rammer 0,3-0,4 % av gravide. ca 180-240 kvinner i norge hvert år.Tilstand kan oppstå etter 20 uke, under fødsel og etter fødsel. (?) Symptomer er kvalme, oppkast,smerter i øvre del av magen, hodepine og generell sykdomsfølelse. De fleste har eller får forhøyet blodtrykk og eggehvite i urinen. H: Hemolysis(nedbryting av røde blodlegemer som fører til lav blodprosent) E:Elevated liver-Enzymes (forføyede leverprøver) L:Low Plates(lave blodplater) det finnes en støttegruppe for folk som har hatt Hellp, jeg har ikke kontaktet dem.. men tenker på det ;-) Karin Tørklep Slettn,- 62 48 01 70 [email protected] The Hellp Syndrome Sosiety har epost [email protected] den er i USA Håper det var litt oppklarende.. eller kanskje motsatt? Hilsen fra Romsdalsjente Tusen takk skal du ha. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/161896-svangerskapsforgiftning/#findComment-1054090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.