Gå til innhold

Vansker i forhold til garviditet: langt innlegg:

Anbefalte innlegg

Anamnesen er følgende:

34 år normal frisk,høyde ca 162, 69 kg.

Jeg hadde hadde i 1998 svang. uten for livmor og fikk fjernet en eggleder. Har aldri hatt infeksjon som har vært diagnostisert på noen måte som kunne forklare ex.u..

Har røyka i mine studiedager...

Hadde samme kjæreste i flere år før ex. u men aldri blitt gravid...

Etter mye om og men begynte jeg og vurdere mulighet for IVF, og fikk utført hysteroskopi i 1999, da man etter operasjon for ex u.m lapraskopi mistenkte en skillevegg i livmoren hvilket det etter hys. viste seg at jeg ikke hadde. Fikk også utført en røntgen (HSG?)undersøkelse med kontrast som viste fin passasje i den ene eggelder som jeg da hadde (venstre er fjernet). Gjorde IVF i Tr. heim i 2000 og fikk i jan 2001 en velskapt sønn som var 4.5 kg to uker etter termin og forløst med keisersnitt. Grunn til keisersnitt var etter 18 timer med rier og smerter, men liten åpning ca 4 cm, så bgynte babyen å stresse i magen. Ingen kompl. etter keisersnittet. Har nå prøvd natur metoden en stund men vi blir ikke gravid. Har det siste året hatt 3 ivf forsøk uten at eggene fester seg, selv om alt på en måte har gått fint med eggkvalitet etc..

Og her er det jeg nå undrer meg over følgende:

Da jeg påbeg. IVF forsøk ved et s.hus i Oslo gjorde de ingen undersøkesr på noen måter, ikke engang en hormonprøve, fikk rekv. i posten og beskjed om å bare sette i gang for dette kunne jeg jo... Etter tre mislykkede forsøk har det heller ikke blitt stilt spørsmål vedr. årsaker eller foretatt undersøkelser av meg. Nå har det seg slik at jeg har så veldig lyst på et barn til og har derfor oppsøkt privat sykehus i Oslo som etter første konsultasjon setter i gang med flere grundige undersøkelsr: blodpørver av alle slag, ul av livmor, med en ballong/kontrast og legen finner en polypp/myom eller hva det heter, og sier at den selvsagt må bort. Jeg har nå fått innkalling til hysteroskopi igjen hvordenne polyppen/knute skal fjernes.

Huff- jeg synes det er bra at man utreder skikkelig, men dette betyr jo at det sykehuset jeg har utført 3 IVF beh. ved ikke har vurdert forhold som kunne være medvirkende til 3 mislykkede forsøk, og kostbart er det jo...

Spørsmålet er: Kan en polypp/myom eller svulst av noen slag hindre at egg fester seg i livmoren?? Kan man bli gravid etter keisersnitt og er det det lurt og ta IVF forsøk etter et sånt inngrep???

Jeg synes det sykehuset jeg fikk utført de ivf beh. har opptrådt litt slurvete, er det muligheter for å rette en klage for mangelfull utredning før behandling ble igangsatt? I dette tilfellet for eksempel?

Håper dette innlegget er lesbart! På forhånd takk for svar.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår din frustrasjon, men husk at man i forb. med IVF-behandling vurderer livmoren og vil oppdage hvis noe er galt, så forandringen var vel ikke til stede da? Man diskuterer betydningen av polypper og myomer for infertilitet og er ikke kommet til enighet, men hvis egget ikke fester seg er det vel rimelig å forsøke å fjerne det som er unormalt.

Det er ikke noe i veien for IVF etter keisersnitt, mange kvinner har både to og tre keisersnitt.

Du kan be om utskrift av din IVF-journal og kopi av ultralyd-bilder (mot en viss betaling), og så kan du selvsagt klage til sykehuset, hvis de ikke har gjort grundig arbeid. Tenk på at det også er i avdelingens interesse å ha så høy graviditetsprosent som mulig, så jeg vil derfor tro at de ville ha fjernet det som ville kunne gi dårligere reaultat.

Du er blitt eldre siden det lyktes med IVF, og med økende alder er det dårligere resultater.

Men for mange lykkes det heldigvis, og jeg håper det skjer for deg.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...