liinus Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hei Min sønn på 13 år vil ikke lenger dra til pappan sin annen hver helg iflg besøksavtalen. Han ønsker å kunne ha litt mere frihet med tanke på de helgene må dra dit, da han noen ganger vil være sammen med venner etc i stedet. Faren bor ca 5 mil unna. Jeg lurer litt på lovverket i forhold til dette. Når kan han få begynne å bestemme selv om han vil dra eller ikke? Vi har vært skilt i 8 år og far og sønn har hatt en del komunikasjonsprobl o.l som har vært veldig tung for min sønn og meg. Han hadde en periode med angst på nettene. Dette er blitt mye bedre etterhver som han er blitt større men han tør f.eks ikke snakke med pappaen sin om dette med helgene. Jeg har snakket med faren men han forstår ikke problemet og tror at min sønn ikke vil treffe ham og holder fast på annen hver helg. Han ser ikke at dette med venner og ting som skjer i helgene begynner å bli viktig for min sønn. Det hører også med at vi har avtale på at faren skal ha en ettermiddag i uken med sønnen, dette har han aldri hatt i løpet av 8 år. Kun annen hver helg og ferier. Han følger dermed ikke opp avtalen vi har. Hva kan man si å gjøre for å få dette til på mest mulig skånsom måte, og hva gjelder iflg loven? Far kommer nemmelig til å reagere på værst mulig tenkelige måte med f.eks si at da kan sønnen bare la vær å komme i det hele tatt o.l Der ligger nemmlig nivået..... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
skorpionfisken Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Har dere annenhver helg uansett hva som skjer ellers. Hva om en av dere voksne skal reise bort eller gjøre noe annet den helga dere har gutten, kan dere bytte helg da? Om dere er fleksible med å bytte helger med hverandre, så får du prøve å bytte, de helgene sønnen vil være hjemme. Men både for far og sønn sin skyld må det ikke bli sånn at det blir lenger og lenger mellom besøkene hos faren. Hva med at han er mer hos deg på hverdagshelgene, mot at han er hos far i langhelger og vinterferie/påskeferie? Det er jo tider hvor kompisene også ofte reiser bort, sånn at han ikke går glipp av samvær med dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049165 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tips Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Snakk med familiekontoret i kommunen, kanskje de kan sende ut en innkallelse til møte med dere alle tre, med en ordlyd som gjør at det ser ut som en standard prosedyre når barnat har nådd en viss alder. Der kan dere, med en tredjepart til stede som sørger for at dere ikke står steilt mot hverandre, komme med forslag som gjør hverdagen greiere for alle parter. Jeg vet om flere som, når de når den alderen, heller besøker den andre forelderen skjeldnere, men lengere (f.eks hele vinterferien, hele påskeferien, hele høstferien, halve juleferien, halve sommerferien, pluss noen helger er det er lengst opphold mellom feriene. Man kan også foreslå for faren at han kommer hjem til der sønnen bor (hvis han har familie der, eller at de gjør noe en hel søndag, feks, hvis sønnen har avtaler på lørdag han ikke vil gå glipp av). At faren kommer dit dere bor en ukedag en eller et par ganger i måneden, for å gå på kino, gå på McDonalds, bli med på trening.. Men uansett bør det meste forankres i en fast avtale, når forholdet dere i mellom ikke er av det beste, må man ike forledes til å tro at man kan ta ting på sparket ettersom de dukker opp, det blir bare å be om problemer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
liinus Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Har dere annenhver helg uansett hva som skjer ellers. Hva om en av dere voksne skal reise bort eller gjøre noe annet den helga dere har gutten, kan dere bytte helg da? Om dere er fleksible med å bytte helger med hverandre, så får du prøve å bytte, de helgene sønnen vil være hjemme. Men både for far og sønn sin skyld må det ikke bli sånn at det blir lenger og lenger mellom besøkene hos faren. Hva med at han er mer hos deg på hverdagshelgene, mot at han er hos far i langhelger og vinterferie/påskeferie? Det er jo tider hvor kompisene også ofte reiser bort, sånn at han ikke går glipp av samvær med dem. Takk for svar :-) Dessverre får jeg aldri byttet helger med faren da han har ny familie, og hun har 2 barn som er hos sin pappa når min sønn er hos meg og de da har "barnefri" helg. Det er ingen fleksbilitet der. Selvsagt er jeg også opptatt av at far og sønn ikke skal miste kontakten, men det bør vel være litt opp til far også? Slik det er nå føler min sønn at vi tvinger ham til å dra til pappa annen hver helg og han blir sint på meg for at han må dra, da han ikke "tør" og reagere ovenfor pappa. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049198 Del på andre sider Flere delingsvalg…
liinus Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Snakk med familiekontoret i kommunen, kanskje de kan sende ut en innkallelse til møte med dere alle tre, med en ordlyd som gjør at det ser ut som en standard prosedyre når barnat har nådd en viss alder. Der kan dere, med en tredjepart til stede som sørger for at dere ikke står steilt mot hverandre, komme med forslag som gjør hverdagen greiere for alle parter. Jeg vet om flere som, når de når den alderen, heller besøker den andre forelderen skjeldnere, men lengere (f.eks hele vinterferien, hele påskeferien, hele høstferien, halve juleferien, halve sommerferien, pluss noen helger er det er lengst opphold mellom feriene. Man kan også foreslå for faren at han kommer hjem til der sønnen bor (hvis han har familie der, eller at de gjør noe en hel søndag, feks, hvis sønnen har avtaler på lørdag han ikke vil gå glipp av). At faren kommer dit dere bor en ukedag en eller et par ganger i måneden, for å gå på kino, gå på McDonalds, bli med på trening.. Men uansett bør det meste forankres i en fast avtale, når forholdet dere i mellom ikke er av det beste, må man ike forledes til å tro at man kan ta ting på sparket ettersom de dukker opp, det blir bare å be om problemer. Takk for svar tips. Jeg er helt enig i alt du nevner her og skulle mer enn gjerne hatt det slik. Men, vi har vært hos familievernkontoret i 2 omganger og siste gang møtte far 1 gang og ved neste møte ringte han kontoret og sa han syntes det hele var noe vås og ville ikke stille opp på flere møter. Ifbm ferier så er ikke det noe problem. Vi har delt jul/nyttår, annen hver vinterferie,påske,høstferie og han har 3 uker på sommeren. Det er bare dette med helgene hvor det måtte gå ann å bli litt mer fleksibel. Slik det er nå føler jeg at sønn faktisk bare blir skjøvet lenger vekk fra pappa ved å bli tvunget til å dra dit annen hver helg. Og når det gjelder dette med ettermiddager så har vi faktisk en avtale på 1 ettermiddag i uken noe far aldri har fulgt opp. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049215 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solveig Vennesland, Familierådgiver Skrevet 20. oktober 2004 Del Skrevet 20. oktober 2004 Hei! Når barn blir tenåringer, og mor og far bor på hvert sitt sted, skal barnet selv få si hva det mener og har lyst til i forhold til samvær med sine foreldre. Dere må altså lytte til sønnen deres, sier loven om barn og foredre. Les loven på internet eller kjøp den, og ikke slit med å overbevise faren om noe han ikke tror på. Hvis han sier at det er du som overtaler sønnen, bommer han. Dere har begge ansvar for å hjelpe til slik at sønnen har kontakt med dere begge. Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier t far og sønn har kommunikasjonsproblemer. Kanskje du kan bidra til at det blir tydelig, uten å kritisere faren. Det kommer det lite godt ut av. 13åringer har venner og hobbier som ofte styrer helgene. Det behvøer ikke bety at de har noe imot sine foreldre og ikke vil være sammen med dem. Men i tenårene betyr venner veldig mye for trivselen og selvbilde. Jeg tviler på om sønnen din vil gå til faren en ettermiddag i uka nå, siden det ikke har vært aktuelt fra farens side i 8 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049403 Del på andre sider Flere delingsvalg…
liinus Skrevet 20. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2004 Hei! Når barn blir tenåringer, og mor og far bor på hvert sitt sted, skal barnet selv få si hva det mener og har lyst til i forhold til samvær med sine foreldre. Dere må altså lytte til sønnen deres, sier loven om barn og foredre. Les loven på internet eller kjøp den, og ikke slit med å overbevise faren om noe han ikke tror på. Hvis han sier at det er du som overtaler sønnen, bommer han. Dere har begge ansvar for å hjelpe til slik at sønnen har kontakt med dere begge. Jeg skjønner ikke helt hva du mener når du sier t far og sønn har kommunikasjonsproblemer. Kanskje du kan bidra til at det blir tydelig, uten å kritisere faren. Det kommer det lite godt ut av. 13åringer har venner og hobbier som ofte styrer helgene. Det behvøer ikke bety at de har noe imot sine foreldre og ikke vil være sammen med dem. Men i tenårene betyr venner veldig mye for trivselen og selvbilde. Jeg tviler på om sønnen din vil gå til faren en ettermiddag i uka nå, siden det ikke har vært aktuelt fra farens side i 8 år. Takk for svar :-) Komunikasjonsprobl mellom far og sønn består i at sønn ikke tør å ta opp ting med pappan sin pga at pappa reagerer som oftes med å bli sint og si ting som sårer veldig. Han er veldig lite psykologisk for å si det slik. Han forstår ikke konsevenser. Jeg får henvise til loven og håpe på det beste. Det er bare så uforståelig for meg at man ikke ser sitt barns beste i alle mulige samenhenger. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1049432 Del på andre sider Flere delingsvalg…
pjusken Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 Hei - Jeg har også problemer med samværet og pappa'n. Har tatt kontakt med familiekontoret i kommunen. Gjør det!!! Mail meg også gjerne på [email protected] hvis du vil dele tanker! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162147-vil-ikke-dra-til-pappa/#findComment-1050257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.