Gjest Kate Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Ser at jordmor har svart på et tidligere innlegg at man kan bruke alle reseptfrie nesedråper i svangerskapet, og det stusser jeg litt på. Har akkurat vært gjennom en real forkjølelse, og jeg spurte om dette med nesedråper og hostesaft både på apoteket og hos legen (hosten var bronkitt, ikke bare forkjølelse). Begge steder fikk jeg til svar at nesedråper helst ikke bør brukes av gravide; er man så tett i nesen at man bare MÅ for å få puste, skal det brukes i så liten grad som mulig og så kort periode som mulig. Hostesaft var ikke å anbefale i det hele tatt, da måtte det være svært sterke grunner til det (slik at man fikk det på resept). Jeg vet ikke om mitt apotek/min lege bare er ute etter å spre skremselspropaganda, men det var nå i allefall beskjeden jeg fikk. Det hele hadde noe å gjøre med at slimhinnene påvirkes, og slimhinner har vi jo ikke bare i nesen og andre forkjølelsesutsatte områder. Vil gjerne ha tilbakemelding på dette, for jeg synes faktisk det er litt viktig i disse snørrete tider... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16236-nesedr%C3%A5per-og-andre-sliml%C3%B8sende-midler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsa Prebensen, Jordmor Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Det står inte i felleskatalogen att det skulle vara farligt att använda näsdroppar/spray under en kortare period (7-10dagar) om man är förkyld under graviditeten. Detta gäller några av de receptfria läkemedlen. Preparaten tas upp lokalt i slemhinnorna och påverkar inte fostret. Man skall vara försiktig med att använda nässpray/droppar om man har en "vanlig" graviditets täppa. Detta beror på att slemhinnorna under graviditeten är mera svullna(hoven). För stor användning av nässpray kan irritera lemhinnorna. Då är saltvattens dråppar ett bättre alternativ. Det finns hostmedicin som gravida kan använda om hostan blir för svår. All medicin skall givetvis användas med försiktighet.( För och nackdelar skall då vägas in) Om man är rejält förkyld och näsan verkligen är helt tät och saltvattendroppar inte hjälper, så hörs det för mig bättre ut att använda nässpray under några dagar för att förhindra att också öronen blir påverkade.Jag är alltså inte helt enig med din doktor och den person som du paratade med på apoteket. Lycka till! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16236-nesedr%C3%A5per-og-andre-sliml%C3%B8sende-midler/#findComment-75322 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ronja røverdatter Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Jeg var forkjøla i desember, og fikk klar beskjed av legen min om å bruke Otrivin nesespray for å forhindre at den utviklet seg til bihulebetennelse. Han mente i hvert fall at slik bruk ikke var skadelig for et kortere tidsrom. Og jeg ble fortere frisk og mildere angrepet enn jeg pleier å bli...:-) Hilsen (30 uker) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16236-nesedr%C3%A5per-og-andre-sliml%C3%B8sende-midler/#findComment-75327 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lillepi Skrevet 21. januar 2001 Del Skrevet 21. januar 2001 Jeg har nettopp vært igjennom en skikkelig forkjølelse og jeg brukte Rhinox nesedråper og legen skrev til og med ut resept på Cosylan hostemedisin (den er ganske sterk), men den klarte jeg meg heldigvis uten. Han sa at dette kunne brukes av gravide, men man skal ikke overdrive. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16236-nesedr%C3%A5per-og-andre-sliml%C3%B8sende-midler/#findComment-75474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest polaris Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Nesespray er liksom ekspert-temaet mitt. :-) Neida, ikke egentlig, det er bare det at jeg har vært avhengig av nesespray i snart 10 år. Jeg har hatt perioder med opphold, men også hatt perioder på mange måneder hvor jeg har brukt nesespray daglig. Nesepray / dråper løser opp slimet og er slimhinneavsvellende. Dvs at slimhinnene trekker seg tilbake. Når man blir avhengig så hovner slimhinnene opp hvis man ikke får virkestoffet i neseprayen, og man føler seg derfor konstant tett i nesen, selv om det ikke er noe slim der. Effekten av nesesprayen er lokal, dvs at øvrige slimhinner i kroppen ikke påvirkes nevneverdig. F. eks. kan man prøve å spraye bare i det ene neseboret, da merker man jo fortsatt at man er tett i det andre. Personlig er jeg ikke spesielt redd for å bruke nesespray, det er bare utrolig plagsomt å være avhengig, og våkne hver natt potte tett. Under graviditeten skal man selvsagt bruke så lite som mulig av legemidler, og man bør begrense bruken av nesespray. Det står ikke noe sted at nesespray skulle være farlig eller skadelig for fostret, så jeg tror den største faren består i at man selv blir avhengig av det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16236-nesedr%C3%A5per-og-andre-sliml%C3%B8sende-midler/#findComment-75557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.