annamy Skrevet 23. oktober 2004 Del Skrevet 23. oktober 2004 hei! jeg er en jente på 26 år. Har brukt p-piller i flere år, men sluttet med det i sommer. Grunnen til at jeg sluttet var at jeg hadde uregelmessige blødninger og utflod, legen mente at dette kunne ha sammenheng med at jeg da hadde sterke symptomer på spiserørsbrokk og at p- pillene ikke ble tatt opp i kroppen pga. oppkast/diare. Jeg er nå frisk fra brokken, og bruker ikke p-piller. Er fremdeles plaget med brunaktig utflod/blødninger i ukene både før og etter menstruasjon. Flere ganger når jeg ikke har hatt blødning, har det blitt utløst under samleie og vart i flere uker. Har først trodd at kroppen min trengte tid til å venne seg til en "normal" syklus uten piller, men er nå oppgitt og lei. Hva kan det være? Bør jeg gå tilbake til p-piller for å slippe problemene eller må jeg til gynekologisk undersøkelse? Har hatt fast kjæreste i 3 år og går ut ifra at kjønnssykdommer kan utelukkes da jeg har sjekket meg for det tidligere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162493-plagsom-bl%C3%B8dningutflod/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 25. oktober 2004 Del Skrevet 25. oktober 2004 Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. Det er vel utelukket hos deg. Jeg synes du skal få en sjekk hos gynekolog for grundig utredning. Hvis du har behov for p-pille, synes jeg bare du skal fortsette med det. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162493-plagsom-bl%C3%B8dningutflod/#findComment-1053009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.