Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg har nettopp fått barn nr. 2 og har et spm angående prevensjon.

Jeg blir fulgt opp årlig med hensyn på familiær opphopning av eggstokk kreft og lurte derfor på om hormonspiral er et gunstig alternativ for meg?

Hvilket prevensjonsmiddel burde jeg eventuelt heller velge?

Bør vel kanskje nevne at det kun er tre uker siden jeg fødte og at jeg fullammer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/162534-prevensjon-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vist at forhold som hemmer eggløsning (graviditet, bortfall av menstruasjoner undre amming og bruk av p-pille) reduserer risiko for eggstokk-kreft I all alminnelighet. Om det også er tilfelle for de som har en arvelig faktor, er ikke så godt kjent. Den nye østrogen-fri pille Cerazette hindrer eggløsning, og den kan brukes av ammende. Kanskje det var noe å forsøke? Eller anbefales minipille undre amming, og du kan så gå over til p-pille når du slutter og amme eller får menstruasjonen tilbake.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...