Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 35-år gammel, har 3 barn: 1 1/2 år, 5 år og 11 år. Jeg er gift. Vi begge jobber fulltid og jeg er mest aktiv hjemme med barna og husarbeidet. Jeg er en pedagogisk leder i en barnehage. Jeg har begynt å få mensen min hver 2 - 3 uker og den varer ca. 1 uke. Det begynner ofte med "brune" blødninger i 2 - 3 dager, etter dette blør jeg veldig mye i 2 - 3 dager og etterpå er det "vanlig" blødninger i 2 - 3 dager. Jeg er også veldig svimmel og dårlig og smerter i magen i en uke før mensen. Jeg tar jern tabletter i tiden rundt mensen. Jeg har lite appetit i tidsrommet før og i menstrasjonstiden. Det eneste jeg har lyst på er søte ting. (Jeg har aldri før likt søte ting, de har gjort meg kvalm). Jeg har begynt å få hodepinner mer ofte enn før, dette er ikke noe jeg har vært plaget av før. Jeg har en stressnakke av og til, som jeg har hatt fysioterapi på etter sist fødsel - dette får jeg bare i perioder når jeg er veldig trøtt og jeg er stresse. Jeg er egentlig en ganske avslappet person - men jeg tenker mye. Jeg har ingen familie i norge, og en veldig begrenset nettverk som jeg har ganske svakke bånd til. Mannen min sin familie har vi lite eller ingen kontakt med fordi svigermoren er psykisk syk og faren er død, og søsteren hans bor ikke helt i nærheten og hun er mye yngere enn oss. Mannen min er et år yngere enn meg. Jeg liker jobben min, jeg liker godt å omgås barn og andre voksner. Mine egne barn har det også godt i deres barnehage / dagmamma. Jeg bruker kveldene og helgene på mine barn - det er kjekt å gjøre ting i sammen med dem, jeg har kjempebra relasjoner til alle tre. Jeg glede meg alltid til jeg skal være i sammen med dem.Enten vi ligger rundt på sofaen i sammen og prater eller vi går ut en tur. Men jeg er en person som er glad i å være i aktivitet og glad i å være mye ute i naturen - men disse helseproblemene begrenser meg og gjøre meg trøtt og jeg har mye vodt på grunn av magesmerter / hodepiner og dårlig matlyst... Jeg har ikke så lengesiden hatt en underlivsprøve og tatt kreft prøver, fordi etter svangerskapet på 6 ukers kontroll var det noe uregelmessigheter... Men det var okay denne gangen. Jeg har lite eller ingen sexlyst og er ofte irritert over mannen min. Vi har vært sammen/gift nå i 6 år og vi har vært gift med hverandre før, da var vi gift i 3 år og sammen i 6 år (9 år totalt).

Jeg vet ikke om du kan finne ut av noe fra det jeg skriver...? Håper dette.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis det er mindre enn tre uker fra første til første blødningsdag, er det unormalt (21 til 35 dager er det normale). Da bør du snakke med din lege og ev henvises til en gynekolog.

De plager du beskriver før menstruasjon kan høre inn under begrepet PMS, premenstruell spenning. Man vet ikke helt hva det kommer av, en slags overfølsomhet for de hormoner som produseres før menstruasjon. Du kan forsøke enkle midler som calcium 1200 mg daglig i den perioden, eller B-6 vitamin (50-100 mg daglig). Det finnes andre midler, men da må du ha resept av legen (’lykkepiller’ er en mulighet).

Med hensyn til magesmerter, så synes jeg du skal forsøke å kutte ut jern en stund. Trenger du det i det hele tatt?

Jeg synes du skal få sjekket stoffskiftet, det kan gjøres med en enkel blodprøve hos din fastlege.

Du har liten sexlyst, men er det så rart med jobb og tre mindreårige barn? Da blir det nok liten tid til å dyrke hverandre. Hvis dere ikke har avlastning fra familie og venner, så blir det nok ikke mange stunder dere har alene? Det er viktig å finne på noe hyggelig å gjøre sammen, lag hyggestemning når barna har lagt seg med litt nattmat og evt. litt vin, levende lys osv. Musikk dere begge liker, en video som dere begge kan ha glede av osv. Hvis du bare går og irriterer deg over din mann, så fremmer det ikke lysten. Forsøk å se hans gode sider. Dere har tilsynelatende vært gift to ganger og fra hverandre. Da har dere vil besluttet at dere ikke kan unnvære hverandre?

Det er viktig at du danner ditt eget nettverk, bruk jobben, foreldre til dine barns legekammerater, naboer osv. Forsøk også å få tid til deg selv med en tur I skogen, på trimm, svømming eller hva du har mulighet for. Det bedrer din form og kommer hele familien til gode, hvis du føler velvære.

Det er en tøff tid med småbarn, men det gir også mange gleder.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...