vekten76 Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Hei. Skal prøve å gjøre en lang historie kort:o) Jeg er 28 år, begynte på trinordiol da jeg var 18 år. Har hatt regelmessig mens hele tiden, på klokka faktisk! Sommer 2002 var jeg på min første gyn.undersøkelse. Pga mye kviser spurte jeg om å bytte til Diane. Han foreslo Yasmin. Brukte den noen mnd, men hadde blødninger utenom mens. Ringte han og fikk Diane i stedet. Men d ble ikke noe bedre av de heller. Har d siste året vært enda værre. Var hos legen for ett år siden. da skulle jeg kutte ut p-pillene et par mnd. Gjorde det, men da blødde jeg hver dag i 2 mnd!Begynte på Diane igjen, blødde mindre, men fortsatt ofte! De siste 6-7 mnd har jeg kanskje hatt 1-2 blødningsfrie dager i uka. Det tærer på humør og alt. Var til lege på sykehuset i september. Fikk da Trionetta som jeg skulle prøve. Har gått på den i 2 uker nå og har blødd hver eneste dag! Jeg tar p-pillen hver dag til samme tid. Det er ikke hver dag jeg blør like mye. Noen ganger sier d bare pang, og jeg har blødd gjennom bukser og alt. Dette er ikke mye moro. Hva kan det feile meg? Håper du kan gi meg noen svar og råd, fordi dette er temmelig fortvilende. Ikke morsomt når man er nyforelsket iallefall ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162950-bl%C3%B8dninger-utenom-mens/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Her er de vanligst årsaker til slike blødninger: o Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. o Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. o Med p-pille (og med ring eller plaster) kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. o I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Jeg vet ikke hvor grundig du er utredet, men en gynekologisk undersøkelse hos spesialist, ev. med ultralyd og prøvetaking fra livmorhule kan være aktuelt. Vennlig hilsen mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162950-bl%C3%B8dninger-utenom-mens/#findComment-1055158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ossalle Skrevet 27. oktober 2004 Del Skrevet 27. oktober 2004 Her er de vanligst årsaker til slike blødninger: o Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. o Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. o Med p-pille (og med ring eller plaster) kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. o I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Jeg vet ikke hvor grundig du er utredet, men en gynekologisk undersøkelse hos spesialist, ev. med ultralyd og prøvetaking fra livmorhule kan være aktuelt. Vennlig hilsen mette H Moen Jeg har også hatt erfaring med blødninger utenom mens som du snakker om. Det var som du sier utrolig irriterende, og ødela mye. Jeg begynte på p-ringen, og det har faktisk sluttet! Så for meg fungerer det tilsynelatende.. Har en venninne med akkurat samme problem, og hun fikk beskjed fra legen om at hun manglet et stoff som gjorde at kroppen ikke fikk beskjed om at den skulle slutte å gi blødninger. Hun måtte begynne å ta dobbel dose med p-piller i 2-3 uker. Holder på med dette fortsatt, men det har stoppet å blø. Håper dette kanskje kan være til hjelp.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162950-bl%C3%B8dninger-utenom-mens/#findComment-1055237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
vekten76 Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Her er de vanligst årsaker til slike blødninger: o Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en ”ektopi”. Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. o Småblødning/blodig utflod kan skyldes infeksjon i livmorhalsen, f.eks. chlamydia. o Med p-pille (og med ring eller plaster) kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. o I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen eller livmorhulen, både godartede og ondartede, eller det kan være betennelse i livmor og evt eggledere. Det er derfor viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. Jeg vet ikke hvor grundig du er utredet, men en gynekologisk undersøkelse hos spesialist, ev. med ultralyd og prøvetaking fra livmorhule kan være aktuelt. Vennlig hilsen mette H Moen Jeg har vært en gang hod Volvat. Prøver ble tatt, ikke noe feil. I september var jeg hos en lege på sykehuset, han sa at alt var normalt. Ingen feil på prøvene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/162950-bl%C3%B8dninger-utenom-mens/#findComment-1055771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.