Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 45 år, og har tre barn, som nå er 16, 13 og 2 år gamle. Har alltid vært frisk. I alle år har jeg hatt spiral (først kobberspiral, seinere hormonspiral), men etter at minstejenta ble født har jeg brukt minipiller. Begynte i ammeperioden, og har bare fortsatt uten å tenke noe over det. Jeg var hos fastlegen forleden for å høre med ham om hva jeg burde gjøre. Han var veldig klar: Slutt med piller, sett inn spiral, eller steriliser deg. Men jeg har ikke lyst på ny spiral, hadde tildels sterke blødninger og ellers litt ubehag, jeg merket godt forskjellen da den ble fjernet. Og sterilisering virker heller ikke fristende. Så mitt spørsmål er: Bør jeg høre på fastlegen, eller kan jeg fortsette med piller, enten minipiller eller vanlige p-piller.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163075-prevensjon-fram-mot-overgangsalder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av ren nysgjerrighet; hvorfor kan ikke din mann sterilisere seg? Mye mindre ståk, og billigere, enn for deg. Ellers så er ikke sterilisering av kvinner noen enormt "big deal" heller, men litt dyrt riktignok...

Slett ikke utelukket, verken for han eller meg, men det kom litt brått på. Ville gjerne høre fra autoritet om det er så få valg som jeg fikk beskjed om.

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil anbefale deg å fortsette med minipille hvis du er fornøyd med det og husker å ta dem til rett tid (3 timers slingringsmonn). I din alder er sjansen (risikoen)unansett meget lav for å bli gravid. Så da burde minipille være tilstrekkelig. Hvis du er helt frisk uten risiko for blodpropp, ikke røker, ikke er overvektig, så kan du også bruke p-pille, men det er vel ikke strengt nødvendig.

Med vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...