Perry Zaphire Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Dette gjelder tennene mine... Jeg er en 24 år gammel gutt som jobber i en bedrift der det er kjempeviktig å møte folk med et smil og kunne være der for de som trenger det. Jeg jobber som nattevakt og omsorgsarbeider på en privat klinikk. Problemet mitt er da dette: Jeg har slitt med tannhelsen siden jeg var liten gutt.. hadde en kjempehard oppvekst som gjorde at tannhelsen ikke kom i fokus og ting som daglig tannpuss osv kom i bakevja.. da ting roet seg (16år gammel) så begynte jeg med daglig tannpuss men da var skaden allerede skjedd... tennene mine forsvinner i sommer var jeg på sykehuset pga en akutt blindtarm operasjon og de som satte narkose på meg klarte å knekke 3 av fortennene mine med instrumentet de brukte.. jeg ble henvist til sykehus tannlegen da jeg våknet og der fikk jeg et kontant svar om at siden tennene alikevel kom til å dette ut før eller siden pga tannhelsen min så ville dem ikke kunne gjøre noe... han anbefalte meg imidlertid om å ta kontakt med tannlege snarest mulig for om 2-3 år ville jeg ikke ha tenner igjen... Han anslo samtidig kostnaden til ca 50000kr! Jeg har siden 97 hatt veldig stygge tenner men de siste to år har dem blitt skikkelig ille.. har ikke engang kunnet smile eller le naturlig pga dette og det sliter si sinnsykt på meg.. jeg skammer meg forferdelig over dette og jeg er ofte deppressiv .. tenker på tennene mine hver eneste natt og dag og føler at eneste løsning er å slå ut alle tennene selv og ende opp på sykehus.. kanskje det er en løsning... det er en av tankene mine... jeg er på nippet til å bli gal... jeg er psykisk sterk men dette problemet går så inn på meg at alt annet rundt meg påvirkes av dette... jeg har begynt å isolere meg og hater å reise til steder hvor det er folk.. jeg elsker sosial omgang men takler ikke det lenger pga av problemet mitt.. Jeg har lenge prøvd å ta opp tlf røret å ringe tannlegen men jeg er så redd for å få høre at det ikke vil gå med tanke på økonomien.. jeg har ingen sjangs til å skaffe 50000kr. Regner med at gebiss er billigere kanskje og ærlig talt... jeg ville ha gitt bort et øye for å få smile normalt igjen.. eller i det hele tatt kunne smile... men for at jeg skal kunne det så må jeg sikkert til sykehustannlege og dem er vel ikke med på avbetaling... Kan noen lede meg til en løsning? P.S så synes jeg det er forferdelig dumt at det nå koster å få svar fra fagpersonell.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163082-det-aller-verste-mareritt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubia Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er en av de heldige selv som er født med sterke og pene tenner. Dog har jeg i familien og i nær omgangskrets folk som sliter som du. Ei har pga. tannlegeskrekk ikke tatt vare på tennene sine og hun limer på tannbiter og plomber selv!!! Hun fikk beskjed hos tannlege her i byen at tennene kunne repareres for det meste, noen måtte på bro, stift osv. Men det ville ta ca to å r med jevnlige tannlegebesøk og koste en del tusen. Annet alternativ var gom. Da måtte alle tennene trekkes og så setter man inn støpt og tilpasset gom. Det var adskillig billigere. Ei venninde fikk store problemer med tenner og tannkjøtt etter Pyreaanfall. Hun endte opp med gom både oppe og nede. Hun sier det var noe vemmelig i begynnelsen men at hun ble vant, og at det å slippe stadige infeksjoner ol. gjorde at det var verdt det. Ei venninde har fått beskjed nå om at tidligere behandlinger i tennene blir frastøtt av kroppen hennes slik at hun har fått to alternativer. Hun kan sette inn falske tenner, med en kostnad på et par hundre tusen. Det blir ikke gitt noen garantier for at kroppen vil godta disse. Eller hun kan ende opp med gom oppe og nede. Dette var adskillig billigere. Nå kan jeg desverre ikke huske de eksakte summene på gom men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en tannlege eller flere der du bor. Vi - meg selv og de jeg har nevnt her - bruker en kjempegrei og flink en her som uten problemer gir en avbetaling på slike store arbeider om det trengs. Din tannlege kan fortelle om de forskjellige alternativene som er aktuelle i ditt tilfelle. Han kan jo også fortelle sånn ca summer på de forskjellige alternativene. Så er det opp til deg hva du klarer med både psykisk og økonomisk. Jeg hadde iallefall ikke betenkt meg på å legge opp økonomisk det jeg hadde klart for å få rettet på tennene mine. Du kan sikker betale en og en behandling om ikke annet. Evnt. protese må bestilles av tannlegen og da må du nok betale den i en jafs. Du lider så ille høres det ut som, så jeg synes du skal bruke tid og energi nå fremover for å finne ute hva som kan gjøres med tennene dine for å gi deg livskvaliteten din tilbake. Så synes jeg du skal gjøre alt du kan for å få til det alternativet du finner best egnet for deg. Gi avkall på utekvelder, aviser oa. om du må for denne perioden fremover. Det er helt klart verdt det. Ønsker deg lykke til. Hilsen... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163082-det-aller-verste-mareritt/#findComment-1055889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mil1365380270 Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 Ring en tannlege og forklar situasjonen. Spør om det i ditt tilfelle er mulig å få dekket utgiften, eller deler av den. Snakk om avbetaling også. Sannsynligvis må det gjøres i flere etapper, så du må kanskje ikke ut med hele beløpet med en gang. Ring også Trygdekontoret og spør de om det med dekning av utgiftene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163082-det-aller-verste-mareritt/#findComment-1055898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perry Zaphire Skrevet 28. oktober 2004 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2004 Jeg er en av de heldige selv som er født med sterke og pene tenner. Dog har jeg i familien og i nær omgangskrets folk som sliter som du. Ei har pga. tannlegeskrekk ikke tatt vare på tennene sine og hun limer på tannbiter og plomber selv!!! Hun fikk beskjed hos tannlege her i byen at tennene kunne repareres for det meste, noen måtte på bro, stift osv. Men det ville ta ca to å r med jevnlige tannlegebesøk og koste en del tusen. Annet alternativ var gom. Da måtte alle tennene trekkes og så setter man inn støpt og tilpasset gom. Det var adskillig billigere. Ei venninde fikk store problemer med tenner og tannkjøtt etter Pyreaanfall. Hun endte opp med gom både oppe og nede. Hun sier det var noe vemmelig i begynnelsen men at hun ble vant, og at det å slippe stadige infeksjoner ol. gjorde at det var verdt det. Ei venninde har fått beskjed nå om at tidligere behandlinger i tennene blir frastøtt av kroppen hennes slik at hun har fått to alternativer. Hun kan sette inn falske tenner, med en kostnad på et par hundre tusen. Det blir ikke gitt noen garantier for at kroppen vil godta disse. Eller hun kan ende opp med gom oppe og nede. Dette var adskillig billigere. Nå kan jeg desverre ikke huske de eksakte summene på gom men jeg vil anbefale deg å ta kontakt med en tannlege eller flere der du bor. Vi - meg selv og de jeg har nevnt her - bruker en kjempegrei og flink en her som uten problemer gir en avbetaling på slike store arbeider om det trengs. Din tannlege kan fortelle om de forskjellige alternativene som er aktuelle i ditt tilfelle. Han kan jo også fortelle sånn ca summer på de forskjellige alternativene. Så er det opp til deg hva du klarer med både psykisk og økonomisk. Jeg hadde iallefall ikke betenkt meg på å legge opp økonomisk det jeg hadde klart for å få rettet på tennene mine. Du kan sikker betale en og en behandling om ikke annet. Evnt. protese må bestilles av tannlegen og da må du nok betale den i en jafs. Du lider så ille høres det ut som, så jeg synes du skal bruke tid og energi nå fremover for å finne ute hva som kan gjøres med tennene dine for å gi deg livskvaliteten din tilbake. Så synes jeg du skal gjøre alt du kan for å få til det alternativet du finner best egnet for deg. Gi avkall på utekvelder, aviser oa. om du må for denne perioden fremover. Det er helt klart verdt det. Ønsker deg lykke til. Hilsen... Tusen takk for svar Skal gå igang allerede idag med å høre litt... Jeg har pr idag allerede så mange utgifter at jeg ikke kan avse mere enn max 1000kr til annet enn regninger og boutgifter.. men har mulighet til å jobbe mye overtid så det må vel ordnes. Nok engang takk for superraske svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163082-det-aller-verste-mareritt/#findComment-1056038 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.