Gå til innhold

ABORT -uenighet...

Anbefalte innlegg

Gjest Frustrert og gravid

Jeg er nå 24 år og 10 uker på vei. Problemet er at jeg og kjæresten (i 2 år) ikke kan bli enige om hva vi skal gjøre... Jeg har mest lyst til å beholde barnet selv om det ikke var planlagt, mens han sier han ikke er 1% klar engang. Jeg synes det blir ekstra vanskelig å ta en abort fordi jeg føler at det da blir hans valg over mitt. Han føler motsatt. Jeg er ferdig med utdannelsen nå, men han har 1 år igjen. Han sier vi selvfølgelig kan få barn i fremtiden, men at det ikke passer akkurat nå.. Siden jeg allerde er 10 uker på vei, føler jeg at jeg allerede begynner å forberede meg og gleder meg faktisk til å bli mor (ser for meg selv og at vi klarer det om 7 mnd). I tillegg føler jeg meg gammel nok og at abort bare blir en enkel løsning. Han mener livene våre kommer til å forandre seg så drastisk og at vi ikke er klare for det. I tillegg mener han at vi burde få oss jobb først, men jeg har sjekket ut litt og ser vi kan få støtte siden vi fremdeles er studenter.. i tillegg føler jeg at jeg kan likegodt få et barn nå og så skaffe jobb siden når barnet er gammelt nok til dagmamma/barnehage istedetfor å finne en jobb om et år -så bli gravid- og måtte ta permisjon tidlig i en ny jobb... Problemet er at vi har liten tid påå bestemme oss nå, og jeg vet ikke hva vi skal gjøre!!! Noen som har noen råd????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tubal-kandidat

Faktisk har dere så liten tid at det ikke er sikkert dere rekker det innen 12-ukersgrensen, medmindre dere setter igang prosessen med legen din med én gang.

Ingen andre en dere to kan ta denne avgjørelsen, jeg skjønner at det er vanskelig... Er selv meget sterk tilhenger av selvbestemt abort og vil selv ta abort uansett hvis jeg trass i alle typer forbehold blir gravid noen gang.

Men siden du ønsker barn, og ikke mener at livet ditt vil bli ødelagt av å få et alt nå, så kan nok det å bli presset til abort være uheldig.

Du må kanskje forberede deg på at kjæresten din ikke vil godta farsrollen, eller mangle entusiasme, og det er hans fulle rett også.... Jeg skjønner godt den hjelpeløsheten en mann må føle i en sånn situasjon, tross alt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/#findComment-1056839
Del på andre sider

Gjest kaisaliten

Faktisk har dere så liten tid at det ikke er sikkert dere rekker det innen 12-ukersgrensen, medmindre dere setter igang prosessen med legen din med én gang.

Ingen andre en dere to kan ta denne avgjørelsen, jeg skjønner at det er vanskelig... Er selv meget sterk tilhenger av selvbestemt abort og vil selv ta abort uansett hvis jeg trass i alle typer forbehold blir gravid noen gang.

Men siden du ønsker barn, og ikke mener at livet ditt vil bli ødelagt av å få et alt nå, så kan nok det å bli presset til abort være uheldig.

Du må kanskje forberede deg på at kjæresten din ikke vil godta farsrollen, eller mangle entusiasme, og det er hans fulle rett også.... Jeg skjønner godt den hjelpeløsheten en mann må føle i en sånn situasjon, tross alt.

Hei du,

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er redd du vil angre om du tar abort...

Din kjæreste vil kanskje ikke ha dette barnet, men må samtidig ta ansvar for at dere har ligget sammen...og det igjen kan jo føre til graviditet.

Når alt kommer til alt er det DU som avgjør dette, ikke han.

Jeg har en nær venninne som tok abort for noen år siden. Hun angrer så og har fått en del problemer med dette i ettertid. Jeg sier ikke at det vil skje deg, men det KAN gjøre det. Det KAN være du vil angre...

Jeg håper du/dere tenker dere godt om. Du er 24 år, og jeg syns det er en helt fin alder å få barn på. Dette kommer du til å klare helt fint. Jeg håper bare at din kjære støtter deg og ikke minst BLIR hos deg dersom du velger å ta vare på dette barnet...

Snakk skikkelig sammen om dette - og finn ut om han er der for deg selvom du velger barnet...

:-) Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/#findComment-1056846
Del på andre sider

skorpionfisken

Du er voksen og sikkert fullt ut i stand til å ta godt vare på barnet ditt.

Etter det du skriver i innlegget ditt så tror jeg at om du velger abort så kommer du til å klandre kjæresten din så mye for at han fikk overtalt deg at det før eller siden blir slutt mellom dere. Du kan nok ikke leve lenge med at han ikke ville ha barnet ditt.

Om du bestemmer deg for å beholde barnet kan to ting skje. Kjæresten din synes det er greit, bruker litt tid på å venne seg til tanken, men blir en god far. Eller han synes du har valgt for ham på en måte han synes er feil, og han vil klandre deg for barnet, og det blir slutt mellom dere.

Så du står egentlig overfor ett valg som tilsier at du risikerer å bli enslig mor, eller du risikerer å bli enslig uten å være mor. Hva er verst?

Jeg ville valgt barnet, men jeg vet mange som lever godt med at de valgte å ikke få barnet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/#findComment-1056851
Del på andre sider

Gjest gladmor

Jeg kan selvfølgelig ikke vite hva som er rett for deg/dere å gjøre. Jeg forteller bare litt fra eget liv...

Var i samme situasjon som deg... nesten. Min kjærest sa ingenting. Overlot alt til meg og ga ikke uttrykk over hverken det ene eller andre valget.

Jeg var ikke ferdig med utdannelse, og hadde jo akkurat kommet inn på avsluttende men lukket studie. Uten jobb, uten fast bosted...

Så fornuften sa abort. Hjertet beskyttet barnet, og jeg spiste/drakk mht graviditeten.

Fornuften vant. Det passet ikke å få barn.

Jeg våknet opp etter aborten gråtende. Angret fælt. Det var mitt livs feilvalgte avgjørelse.

MEN 3 år etter ble jeg mor. Og siden da har alt vært OK, og jeg tilga meg selv for aborten.

Du får veie for og mot, så godt du kan. Ta kontakt med det som før het AAN. Hva det heter nå vet ikke jeg. De er OK å snakke med. Og du får hjelp til å sortere tanker.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/#findComment-1057403
Del på andre sider

Gjest ditt valg

Selvbestemt abort gir også kvinnen rett til å bære fram sitt barn. Ingen skal presses til abort, heller ikke av en uvillig kjæreste. Selvbestemt abort må ikke bli påtvunget abort.

Det blir for lettvindt om mennene skal kunne løpe fra ansvaret med å si at du burde heller tatt abort. Abort er primært ditt valg. Det samme er å bære fram barnet.

Jeg tror aldri forholdet deres kan bli bra om du lar deg presse av kjæresten til abort. Vil du være like glad i ham når du om syv måneder ser en verden full av barnevogner og du har ingen? Vil du noen gang helt slutte å bebreide ham.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163174-abort-uenighet/#findComment-1063775
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...