Gå til innhold

Hvordan takler du at din partner jobber mye overtid?

Anbefalte innlegg

Gjest kaisaliten

Hei,

Litt inspirert av innlegg under, så lurer jeg på hvordan andre her takler at partneren jobber mye overtid?

Selv er jeg altså sammen med en mann som for tiden jobber mye med budsjetter og rapporteringer. Dette fører til at han i gjennomsnitt jobber 12 timer pr dag. Uten tvil tærer dette på forholdet.

Hvordan forholde seg til dette? Og hvordan klare å gi når man ikke får tilbake over lengre tid?

Hvordan takler DU dette?

Fortsetter under...

Hvis ikke dette er 12 måneder i året, men skjer i perioder så skjønner jeg ikke problemet. Hvis han ikke kan endre sine arbeidsmetoder da.Tenk på de som lever sammen med ukependlere eller andre som har topp-jobber, eller reiser mye. De klarer da dette de også.

Innrett deg etter virkeligheten og lær deg og nyt den tiden du har for deg selv. Hva ellers kan du gjøre bortsett fra å gå ut av forholdet?

Vi får sjeldent et perfekt liv, alltid noe som kunne ha vært bedre, så derfor er det viktig å lære seg til å leve godt med det som ikke er optimalt.

Gjest Elextra

Jeg skjønner det er et problem, i hvertfall om dere har barn og mye av ansvaret derfor faller på deg.

Om dere ikke har barn kan det vel også være litt kjedelig, men burde ikke være noe stort problem, i hvertfall ikke om dette begrenser seg til perioder av året.

Min samboer er bare hjemme i helgene. Med 4 barn kan det være slitsomt til tider.

Økonomisk tungt også, for de 3 siste årene har han tjent kun ca 120000(Han er fisker).

Da føler jeg det som bortkastet tid den tia han er borte. Blir liksom ingenting tilbake.

Når helga endelig kommer, håper jeg vi kan få tid til oss selv som familie, men det er lettere sagt enn gjort så det må vi som regel bare glemme. For straks min samboer er innefor døra dukker plutselig halve slekta hans opp..en etter en. Aldri fred å få og ingen ringer på forhånd. Svigermor er verst.

"Mine" ser jeg kun en gang i året pga avstanden, så jeg skjønner ikke hvorfor disse må komme hver eneste helg.

Sambo er noen ganger enig i at det kan bli for mye, men tør ikke si noe i tilfelle de blir sure.

Skjønner godt at mye arbeid sliter på forholdet, men jeg har prøvd å gjøre det beste ut av det selv om det ikke er like enkelt.

Men i perioder hvor jeg er sliten får han også høre det!

Gjest Elextra

Min samboer er bare hjemme i helgene. Med 4 barn kan det være slitsomt til tider.

Økonomisk tungt også, for de 3 siste årene har han tjent kun ca 120000(Han er fisker).

Da føler jeg det som bortkastet tid den tia han er borte. Blir liksom ingenting tilbake.

Når helga endelig kommer, håper jeg vi kan få tid til oss selv som familie, men det er lettere sagt enn gjort så det må vi som regel bare glemme. For straks min samboer er innefor døra dukker plutselig halve slekta hans opp..en etter en. Aldri fred å få og ingen ringer på forhånd. Svigermor er verst.

"Mine" ser jeg kun en gang i året pga avstanden, så jeg skjønner ikke hvorfor disse må komme hver eneste helg.

Sambo er noen ganger enig i at det kan bli for mye, men tør ikke si noe i tilfelle de blir sure.

Skjønner godt at mye arbeid sliter på forholdet, men jeg har prøvd å gjøre det beste ut av det selv om det ikke er like enkelt.

Men i perioder hvor jeg er sliten får han også høre det!

Hørtes skrekkelig ut. Om din mann ikke ville ta det opp med sin mor, synes jeg du bør gjøre det (selvfølgelig på en taktfull måte).

Annonse

Da samboern min jobbet overtid mange uker for en god stund siden så sleit det uten tvil på forholdet... Han fikk dårlig samvittighet fordi jeg var alene hjemme hver kveld.. Og hvis jeg satt oppe og venta på han for å se han så forventet han at jeg skulle sitte oppe mange timer (han kom hjem kl. 23), men det kunne ikke jeg pga tidlig jobb... Så ble litt gnistninger der.

Jeg følte at han ikke prioriterte meg, han ente jeg burde forstå han og respekterer det og prioritere han om kvelden.. Osv osv.

Når vi først var sammen da var vi småirriterte på hverandre.. Jeg var irritert fordi jeg gjorde ALT hjemme + full jobb, trening osv. Han var irritert fordi jeg ba han om å gjøre ting i helgene når han først var hjemme.. Han mente at han jobbet så mye hele tiden så i helgene skulle han ha fri... Og da ble alt igjen til meg! Men det så han aldri for seg tror jeg..

Ellers er han kjempeflink hjemme og alltid vært det, men da skar det seg... Mye overtid er nok ikke bra for noen forhold..

Har du spurt deg selv hvorfor det tærer på forholdet? Er det unnskyldningen du trenger for å trekke deg? Eller er det bare vedtatte sannheter du ikke tenker over?

Hvorfor synes du han skal prioritere deg foran jobben? Det er travel tider nå på mange arbeisplasser, budsjettene for neste år skal på plass og det krever sitt. Men det er jo bare en periode, hvorfor er det så vanskelig å godta?

Har du tenkt over at det kan skape vanskeligheter for han hvis han skal nekte å jobbe overtid?

Hvis dette er snakk om perioder, så må du bare lære å takle det. Ikke la det komme mellom dere.

Min mann jobber vanligvis greie tider, men innimellom er det perioder med overtid og en del reising. Så lenge vi vet det er for en periode, og han ellers alltid prioriterer familieliv osv, så er det ærlig talt ikke noe problem.

Vi har ett barn, og legger hverdagen opp etter periodene med reising osv når dette gjelder.

Han er mye sammen med oss i helgene, og ellers til vanlig og på kveldene, også.

Så at han i perioder må være borte 2-4 dager i uka på reising, eller jobbe overtid noen dager, er noe vi løser på en grei måte. Vi er hele tiden klar over at det er perioder, og da er det bare innstillingen det står på.

Så bruk tiden når han ikke har overtidsperioder, og gjør dine ting når han jobber mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...