Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest catzy81

Hei jeg er ei 23 år gammel jente som var til

gynekologisk undersøkelse i går. Jeg har vært plaget med svie, stikking og kløe (har tatt Canestenkur 2 ganger uten at jeg er blitt helt bra). Gyn. tok flere bakt. prøver samt celleprøver og ultralyd. Fikk beskjed om at jeg hadde sår på livmortapp/eller på et område i livmorhalsen og at dette måtte brennes bort med laser eller noe for å normalisere huden der nede igjen.....Erytoøksti (kan være feilstavet) på postir/portir skrev han på en lapp, men jeg finner ikke noe om dette på nettet. Hva er det, hva kommer det av, hvordan blir man kvitt det, kan det komme tilbake, kan det forsvinne av seg selv og ikke minst er det farlig?

Har brukt Nuvaring ett år nå, kan det være årsaken til denne tilstanden?

Vil nok gå 14 dager før jeg får svar på prøvene, men jeg klarer ikke å vente så lenge...må vite hva dette er og behandling etc.....

Fikk Dalacin vagetorier (3dagers) som jeg skulle ta etter neste mens. Dette er vel for BV, men har ikke merket noen råtten fiskelukt.....selv om mange av de andre symptomene (som jeg har lest om) er der....Kan Dalacin hjelpe på dette såret? Er det snakk om en betennelse?

Trenger bare litt info om hva dette er....vet at celleprøvene og bakt. prøvene kommer om 14 dager, men redselen for kreft og betent sår gjør meg svært engstelig nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163231-s%C3%A5r-p%C3%A5-livmortapp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din lege har påvist det man betegner 'ektopi' (eller erythroplaki, 'et rødt område'). Det vil si at slimhinnen som er inne i livmorhalsen har vokst ut på overflaten, den er meget blodrik og blør lett ved berøring eller bevegelse. Det er en helt godartet tilstand som ses hos mange kvinner i fruktbar alder, og spesielt hos gravide og de som bruker p-pille eller p-ring). Det er ikke infeksjon og kan ikke utvikle seg til kreft. Laserbehandling kan være god behandling, men det kan komme tilbake etter en stund. Hvis du ikke har symptomer på BV trenger du ikek ta behandling.

Så ta det helt med ro.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...