Gå til innhold

Sunn middag..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg begynne et nytt og bedre liv.. Nå blir det slutt på enkle middager som grandis eller pølser en stressende dag.. men orker ikke bruke en evighet på middagen heller.. Når ejg komemr hjem fra jobb sulter jeg halvt i hjæl.

men vil gjerne ha noe sunt! Hvordan er det me de feridge karbonadene og kjøttbollene, er de ok å spise i forhold til sunnheten mener jeg? ; ) Det er jo så enkelt.. Gidder ikke lage selv...

Andre forslag til sunn middag, og som ikke tar altfor lang tid å lage?

VET at noen vil foreslå wow, men synes det er så styr.. Må ha saus ikke bare grønnsaker og kylling f.eks. Har du en god wow-oppskrift da?

Trenger masse tips til sunn mat... Skal begynne å spise masse grønnsaker.. Hva er sunt og mindre sunt av grønnsaker?

Målet mitt er først og fremst å ikke ta livet av ,eg selv med dårlig kosthold, og så ønsker jeg å gå ned ca. 5 kilo. Prøver også å bli gravid, så da er det på tide å bli sunnere! ; ) Blir litt for ofte hamburgere fra frysedisken, frossenpizza eller pølse og lompe...

Supertakksam for tips! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner du mener Wok?? Det ER sunt og svært raskt. ALLE grønnsaker er sunne, men noen inneholder mer eller mindre ting (vitaminer, mineraler, fettstoffer, syrer, antidoksanter osv). Sålenge du fokuserer på å spise mye frukt og grønt og variert så er det mer enn nok :-). Wok grønnsker er vel igrunn mye, gulrøtter, brokkoli, bambus, vannkstanjer, paprika osv. Svinefilet eller kylling og ris eller litt nudler ved siden av. Sausen lager du jo an grønnsaksbuljong som du jenvner med mørk Maisena.

Gjest engel (har med kake, vin, og litt eddik)
Skrevet

Regner du mener Wok?? Det ER sunt og svært raskt. ALLE grønnsaker er sunne, men noen inneholder mer eller mindre ting (vitaminer, mineraler, fettstoffer, syrer, antidoksanter osv). Sålenge du fokuserer på å spise mye frukt og grønt og variert så er det mer enn nok :-). Wok grønnsker er vel igrunn mye, gulrøtter, brokkoli, bambus, vannkstanjer, paprika osv. Svinefilet eller kylling og ris eller litt nudler ved siden av. Sausen lager du jo an grønnsaksbuljong som du jenvner med mørk Maisena.

tror hun er for lat til det. Kjøp wokkjøtt+ frosne wokgrønnsaker+ saus på glass.

Skrevet

tror hun er for lat til det. Kjøp wokkjøtt+ frosne wokgrønnsaker+ saus på glass.

For lat??? Det er det værste jeg har hørt! ; ) jeg liker ikke ferdig wok-grønnsaker... Kan lage wok, men bruker lang tid på det, for spiser ikke mat som ikke er godt.. Nå ble jeg ganske fornærma.. Jeg bruker faktuisk masse tid på å lage mat, men nå blir det veldig mye overtid fremover og har derfor ikke tid og krefter til å stå over en time med middag hver dag,.. Helgene er nok annet, da blir det aldri feridgmat.

Saus av buljong synes jeg ikke er godt.. er det ikke ordentlig wok, så står jeg heller over..

Men ingen av dere har forslag til andre enkel og sunne retter da???

Skrevet

jo egentlig at jeg skal kutte ut feridgmaten... Ikke bare pølser og pizza, men det meste.

Vil lage maten selv, men ønsker forslag til enkel, sunn og god mat jeg kan lage selv..

Derfor lurer jeg også på om de ferdigkjøttkakene og bollene er greit å spise? Eller er de fete, veldig salte etc? Sånn mat har jeg ikke tid til å stå å knote med selv etter en lang dag..

Skrevet

jo egentlig at jeg skal kutte ut feridgmaten... Ikke bare pølser og pizza, men det meste.

Vil lage maten selv, men ønsker forslag til enkel, sunn og god mat jeg kan lage selv..

Derfor lurer jeg også på om de ferdigkjøttkakene og bollene er greit å spise? Eller er de fete, veldig salte etc? Sånn mat har jeg ikke tid til å stå å knote med selv etter en lang dag..

De er veldig feite OG veldig salte. Generelt skal man holde seg unna farseprodukter/blandede produkter.

Men woken kan være enkel den, 1 pose wokgrønnsaker, noen kjøttstrimer (svin, kylling, kalkun, okse, lam), 1 pose woksaus fra butikken .. kanskje noen nudler ..

Allikevel, uansett om du blir mester i å lage forskjellige raske wokretter kommer du til å bli gørr-lei og spy om du skal spise wok hver dag :-)

Skrevet

For lat??? Det er det værste jeg har hørt! ; ) jeg liker ikke ferdig wok-grønnsaker... Kan lage wok, men bruker lang tid på det, for spiser ikke mat som ikke er godt.. Nå ble jeg ganske fornærma.. Jeg bruker faktuisk masse tid på å lage mat, men nå blir det veldig mye overtid fremover og har derfor ikke tid og krefter til å stå over en time med middag hver dag,.. Helgene er nok annet, da blir det aldri feridgmat.

Saus av buljong synes jeg ikke er godt.. er det ikke ordentlig wok, så står jeg heller over..

Østerssaus!! Kjempegodt å ha oppi wok'en.

Skrevet

Kokt torsk,laks eller sei med kokte poteter og flatbrød.

Enkelt og godt.

Skrevet

Dersom man holder seg unna wokgrønnsakene fra frysedisken, og heller velger sånn fersk pose, så hjelper det. Frossne grønnsaker er ekkelt.

Ellers sverger jeg til salat med stekt kyllingfilet, grov brødskive med kylling/kalkunfilet, godt krydder og salat, fiskefilet med salat og ris, grønnsakssuppe (ev. med en urliten tilsetning av kjøtt, og et par skiver hvitost i suppe-skåla)..

Ellers har jeg tatt steg som å minske potetbruken, bytte ut pasta og spaghetti med fullkorns-pasta/spaghetti, spise mer villris/naturris, grovere brød (og gjerne mye rug/havre, eller spelt).

Generelt er salat/rå grønnsaker å foretrekke foran kokte/stekte. Fisk kan dampes, kjøtt kan grilles eller stekes i ovn, det vil bli sunnere enn stekepanna.

Skrevet

Alt rent kjøtt er helt greit. Svineindrefilet og koteletter bruker jeg en del.

Tas opp fra fryseren på kvelden eller morran. Legges i marinade (soyasaus + krydder = kjempegodt. Sweet ans sour saus og/eller annanas juice er også godt i tillegg til krydder)

Da jeg kommer hjem steker jeg dette raskt i panna, så opp i folie og inn i ovnen 20-30 minutter mens resten av tilbehøret tilberedes.

Masse grønnsaker er alltid sundt. Grønne grønnsaker skal visstnok være sunnere enn andre grønnsaker (som en hovedregel). Jeg bruker mye brokkoli, blomkål, gulrot og (frosne) erter. Kokes raskt i salt vann med en liten smørkladd.

Ellers blir det salat ved siden av.

En slik middag tar ca. 30-40 minutter å lage.

Kjøttkaker/karbonadekaker er fete alternativer. Dvs. at man ikke skal spise det så ofte.

mil1365380270
Skrevet

Ris og salat med nakkekoteletter. Først steker du kotelettene, så lar du de surre i eplemost. Når risen er kokt, er resten ferdig :-)

Pasta med salat og kyllingfilet. Sett på vannet og stek filetene. Samtidig koker du opp litt buljong, som du tar appelsinjuice og estragon i. Jevn med litt maizena, om du vil. Vil du ha enda bedre saus, bruner du litt løk og lar det putre litt i sausen, før du siler det fra :-)

Ris med flyndrefileter. Sett ovnen på 200 grader. Rull sammen filetene og ta litt olivenolje over + sitronskiver + tørket/frisk estragon. Kommer litt an på ovnen din, men de er tynne og blir kjempefort ferdige :-)

Poteter og lakseskiver. Sett på potet- og fiskevann. Ta litt salt, eddik, et laurbærblad og et par løkskiver i fiskevannet. La fisken trekke 10 min i det oppkokte vannet, og riv gulrøtter imens/eller bruk ostehøvel og lag en agurksalat. Sitronsaft er godt på begge deler. Ha litt lettrømme til, om du vil :-)

Skrevet

De er veldig feite OG veldig salte. Generelt skal man holde seg unna farseprodukter/blandede produkter.

Men woken kan være enkel den, 1 pose wokgrønnsaker, noen kjøttstrimer (svin, kylling, kalkun, okse, lam), 1 pose woksaus fra butikken .. kanskje noen nudler ..

Allikevel, uansett om du blir mester i å lage forskjellige raske wokretter kommer du til å bli gørr-lei og spy om du skal spise wok hver dag :-)

LIker ikke "drittwok" (unnskyld uttrukket.. : ) Dvs. feridgposer med ditt og datt.. Lager hele greia selv hvis jeg skal ha wok, med saus fra Blue dragon f.eks. hvis jeg ikke lager saus selv.. Og det tar for lang tid..

Spurte egentlig etter tips etter andre enlke og sunne middager man kan lage fra bånn av selv.. som ikke tar altfor lang tid. : )

Skrevet

Ris og salat med nakkekoteletter. Først steker du kotelettene, så lar du de surre i eplemost. Når risen er kokt, er resten ferdig :-)

Pasta med salat og kyllingfilet. Sett på vannet og stek filetene. Samtidig koker du opp litt buljong, som du tar appelsinjuice og estragon i. Jevn med litt maizena, om du vil. Vil du ha enda bedre saus, bruner du litt løk og lar det putre litt i sausen, før du siler det fra :-)

Ris med flyndrefileter. Sett ovnen på 200 grader. Rull sammen filetene og ta litt olivenolje over + sitronskiver + tørket/frisk estragon. Kommer litt an på ovnen din, men de er tynne og blir kjempefort ferdige :-)

Poteter og lakseskiver. Sett på potet- og fiskevann. Ta litt salt, eddik, et laurbærblad og et par løkskiver i fiskevannet. La fisken trekke 10 min i det oppkokte vannet, og riv gulrøtter imens/eller bruk ostehøvel og lag en agurksalat. Sitronsaft er godt på begge deler. Ha litt lettrømme til, om du vil :-)

Takker for tipsene, hørtes godt ut! ; )

Skrevet

Hvor lenge skal nakkekotelettene surre i eplemosten? Høres godt ut. På forhånd takk for svar.

mil1365380270
Skrevet

Hvor lenge skal nakkekotelettene surre i eplemosten? Høres godt ut. På forhånd takk for svar.

Så lenge man gidder, men en halv time holder. Vil man flotte seg, kan man ta fløte i sjyen :-)

Skrevet

Så lenge man gidder, men en halv time holder. Vil man flotte seg, kan man ta fløte i sjyen :-)

Så svinekjøtt blir ikke seigt slik som oksekjøtt kan bli hvis det surrer lenge?

mil1365380270
Skrevet

Så svinekjøtt blir ikke seigt slik som oksekjøtt kan bli hvis det surrer lenge?

Nakkekoteletter av okse. Det blir ikke seigt når det ligger i eplemost :-)

Gjest baremei
Skrevet

Heisann!

Synes kyllingfilet i pitabrød, med råe grønnsaker(f.eks. salat,tomat,agurk,mais el.l)og en dæsj yoghurt naturell, samt evt. litt sweet chilisauce er raskt og sunt.

Ellers lager jeg en del fullkornspasta med stekt karbonadedeig, 1 boks hakka tomater, noe frosne grønnsaker(kjøp pose m/grønnsaksbland.og ha i frysen-sunt og enkelt) og valgfritt krydder(oregano og basilikum er godt).For vegetarisk alternativ kan karbonadedeigen byttes ut med bønner.

Fiskepanetter stekt i ovnen(for å unngå ekstra steikefett)servert med grønnsaker og brød/potet/råris er et godt og enkelt fiskemåltid.

Har du lyst på en helt ferdig rett en dag, er "Findus feelgood" produkter et bra valg.(har ernæringsfysiologen min sagt.)

Lykke til med din nye livsstil!

Skrevet

LIker ikke "drittwok" (unnskyld uttrukket.. : ) Dvs. feridgposer med ditt og datt.. Lager hele greia selv hvis jeg skal ha wok, med saus fra Blue dragon f.eks. hvis jeg ikke lager saus selv.. Og det tar for lang tid..

Spurte egentlig etter tips etter andre enlke og sunne middager man kan lage fra bånn av selv.. som ikke tar altfor lang tid. : )

Jeg liker ikke wok, punktum. Så jeg kan nok ikke hjelpe deg :)

Men masse grønnsaker(paprika, sånn lang grønn greie jeg nå glemte navnet på som ligner på agurk, chestnuts fra boks og skiver med bambus-skudd) med stekte kjøttstrimler kokt i sjysaus med bittelitt tomatpure (1ts), servert med ris .. det er det nærmeste, som jeg faktisk liker.

Skrevet

Jeg liker ikke wok, punktum. Så jeg kan nok ikke hjelpe deg :)

Men masse grønnsaker(paprika, sånn lang grønn greie jeg nå glemte navnet på som ligner på agurk, chestnuts fra boks og skiver med bambus-skudd) med stekte kjøttstrimler kokt i sjysaus med bittelitt tomatpure (1ts), servert med ris .. det er det nærmeste, som jeg faktisk liker.

Squash?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...