Gå til innhold

Utsette menstruasjonen regelmessig

Anbefalte innlegg

frøkenLurerPå

Jeg er 24 år og har brukt p-pillen Microgynon 30 ED i ca. ett år for å ha mindre blødninger og smerter ved menstruasjon. Legen fortalte meg at jeg kan bruke 2-3 brett om gangen før jeg har mensen, men helst ikke mer enn 2. På denne måten kan jeg slippe å ha menstruasjonen så ofte og smerten som følger med den. Jeg forstod det som om han mente dette kunne gjøres regelmessig, og jeg har brukt 2 brett etter hverandre omtrent hele tiden. Har hatt et par pauser, men har nå lest at det ikke er bra pga. økt blodpropp risiko ved p-pille oppstart. Saken er den at menstruasjonen min har gradvis minket, noe jeg har forstått er vanlig, at menstruasjonen blir mindre, men denne gangen blødde jeg nesten ingenting. Fikk ikke noe i bindene, bare merkbart ved toalettbesøk. Er derfor litt engstelig for at jeg kan ha misforstått legen min angående å bruke to brett etter hverandre uten å bruke sukkerpillene? Bør jeg avbryte? Kan menstruasjonen utebli helt ved p-pille bruk? forstod på instruksjonen til pillene at hvis blødninger uteblir skal man avbryte og kontakte lege..?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163594-utsette-menstruasjonen-regelmessig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du kan utsette menstruasjonen i det uendelige! Men en del kvinner får etter noen måneder småblødning, og det er da lurt å holde en ukes pause og få en ordentlig menstruasjon.

Det er ikke økt blodproppfare ved en slik behandling. Det som man ser er at den økte blodpropp-risiko ved bruk av p-pille viser seg gjerne i det første året, og det har du jo nå overstått.

Det skjer hos noen kvinner at menstruasjonen stopper opp med p-pille, og det er bare en ekstra sikkerhet. Du må selvsagt utelukke graviditet. Er det gjort kan du bare fortsette.

En av mange fordeler med p-pille at man kan regulere syklus og får mindre blødning.

Når du stopper med pillen, vil du fort komme tilbake til det normale (hvis det ikke er skjedd noe med deg i mellomtiden som kan påvirke menstruasjonene).

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...