Joneana Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Hei Eg er ei jente på 27 år. Er samboer med mannen i mitt liv. Me har i ca 2 år prøvd å få barn. Eg fekk for 1 år sidan diagnosen Insulinressistens og PCOS. Har brukt glucophage i 1 år og fått tilbake mens og gått ned 10 kg. Veier i dag 140 kg. Har mistanke om at eg hadde SA i august. Men no har det seg sånn at mannen min må begynne med cellegift pga han har MS. Han skal få cellegift kvar 3. mnd i 2 år!!! Og i den perioden MÅ me bruke prevensjon. Det eg lurer på er om eg kan få satt igang prøverør no? Han har fått frosset ned sæd på rikshospitalet. Er det andre som har vore borti liknande tilfeller?? Er eg FOR stor til å få prøverør? Takknemlig for svar!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163681-pr%C3%B8ver%C3%B8r-fordi-mannen-f%C3%A5r-cellegift/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest noen tanker Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Det er det vel bare legen / sykehuset som kan svare på. men det anbesfales selvsagt ikke å gå gravid (for din og barnets helse) når man er så overvektig. Sjansen for at forsøkene skal lykkes er jo også mye lavere når en er altfor tung. Din relativt unge alder vil jo også tale for at de anbefaler at du bruker disse to årene på å jobbe med å fortsatt gå ned i vekt, og motta hjelp og behandling for dette. Sjansen for å lykkes på de forsøkene dere får, vil jo være veldig mye større hvis du har klart å gå ned i vekt først. Pluss at en graviditet og fødsel når man er veldig overvektig er en stor helserisiko, og å gamble med ditt liv samtidlig som mannen din kjemper med sin alvorlige sykdom, er vel ingen situasjon sykehuset ønsker å oppfordre til. men dette er som sagt bare tanker, det er sykehusets leger som tar den endelige avgjørelsen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163681-pr%C3%B8ver%C3%B8r-fordi-mannen-f%C3%A5r-cellegift/#findComment-1060813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Joneana Skrevet 3. november 2004 Forfatter Del Skrevet 3. november 2004 Det er det vel bare legen / sykehuset som kan svare på. men det anbesfales selvsagt ikke å gå gravid (for din og barnets helse) når man er så overvektig. Sjansen for at forsøkene skal lykkes er jo også mye lavere når en er altfor tung. Din relativt unge alder vil jo også tale for at de anbefaler at du bruker disse to årene på å jobbe med å fortsatt gå ned i vekt, og motta hjelp og behandling for dette. Sjansen for å lykkes på de forsøkene dere får, vil jo være veldig mye større hvis du har klart å gå ned i vekt først. Pluss at en graviditet og fødsel når man er veldig overvektig er en stor helserisiko, og å gamble med ditt liv samtidlig som mannen din kjemper med sin alvorlige sykdom, er vel ingen situasjon sykehuset ønsker å oppfordre til. men dette er som sagt bare tanker, det er sykehusets leger som tar den endelige avgjørelsen. Veit at det du skriver er SANT!!!!! Men alikavel så er 2 år lenge å vente når vi alt har prøvd i 2 år... Er vel mest det at det er først no i haust me fekk vite at han kunne bruke cellegift som ein behanlingsmetode mot MS. Eg har hatt perodvis manglende mens etter at eg slutta på p.piller for 3 år siden. Var da eg også la på meg nesten 50 kg. Har alltid vore stor og overvektig. Blir liksom eit tilbakesteg å begynne på p.piller igjen. For å forsvare min overvekt så kan eg nemne at eg er i god fysisk form i forhold til at eg veier så mykje. Er 172 høg og kraftig beinbygnad. Men klart 140 kg er mykje i forhold til eit svangerskap og å følge opp f.eks. ein aktiv 2 åring.... Og Multippel Sklerose er jo ingen sjukdom å spøke med... ein veit jo ikkje kva neste mnd bringer... Men om to år kan jo han ha blitt betre eller totalt verre... Eg kan jo ha greidd å gått ned 50 kg eller det kan ha skjedd andre negative ting som gjer at eg IKKJE kan bli gravid på nokon måte.... Etter å ha levd ilag med ein som har MS har eg lært å leve i nuet... det du utsetter kan vera FOR SEINT...... Derfor har eg lyst til å sette igang ein prosess i å bli gravid NO... og ikkje vente 2 år (sjølv om det i utgangspunktet KANSKJE hadde vore betre for meg fysisk.... ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163681-pr%C3%B8ver%C3%B8r-fordi-mannen-f%C3%A5r-cellegift/#findComment-1060834 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 3. november 2004 Del Skrevet 3. november 2004 Veit at det du skriver er SANT!!!!! Men alikavel så er 2 år lenge å vente når vi alt har prøvd i 2 år... Er vel mest det at det er først no i haust me fekk vite at han kunne bruke cellegift som ein behanlingsmetode mot MS. Eg har hatt perodvis manglende mens etter at eg slutta på p.piller for 3 år siden. Var da eg også la på meg nesten 50 kg. Har alltid vore stor og overvektig. Blir liksom eit tilbakesteg å begynne på p.piller igjen. For å forsvare min overvekt så kan eg nemne at eg er i god fysisk form i forhold til at eg veier så mykje. Er 172 høg og kraftig beinbygnad. Men klart 140 kg er mykje i forhold til eit svangerskap og å følge opp f.eks. ein aktiv 2 åring.... Og Multippel Sklerose er jo ingen sjukdom å spøke med... ein veit jo ikkje kva neste mnd bringer... Men om to år kan jo han ha blitt betre eller totalt verre... Eg kan jo ha greidd å gått ned 50 kg eller det kan ha skjedd andre negative ting som gjer at eg IKKJE kan bli gravid på nokon måte.... Etter å ha levd ilag med ein som har MS har eg lært å leve i nuet... det du utsetter kan vera FOR SEINT...... Derfor har eg lyst til å sette igang ein prosess i å bli gravid NO... og ikkje vente 2 år (sjølv om det i utgangspunktet KANSKJE hadde vore betre for meg fysisk.... ) Frys ned sæd i fra mannen din. Så dere har til seinere i tilfelle han har blitt steril. Dere vil ikke få mulighet til å adoptere eller ta prøverør her i landet siden han har ms men får gjort det i Sverige. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163681-pr%C3%B8ver%C3%B8r-fordi-mannen-f%C3%A5r-cellegift/#findComment-1061201 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hvitlilja - Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Veit at det du skriver er SANT!!!!! Men alikavel så er 2 år lenge å vente når vi alt har prøvd i 2 år... Er vel mest det at det er først no i haust me fekk vite at han kunne bruke cellegift som ein behanlingsmetode mot MS. Eg har hatt perodvis manglende mens etter at eg slutta på p.piller for 3 år siden. Var da eg også la på meg nesten 50 kg. Har alltid vore stor og overvektig. Blir liksom eit tilbakesteg å begynne på p.piller igjen. For å forsvare min overvekt så kan eg nemne at eg er i god fysisk form i forhold til at eg veier så mykje. Er 172 høg og kraftig beinbygnad. Men klart 140 kg er mykje i forhold til eit svangerskap og å følge opp f.eks. ein aktiv 2 åring.... Og Multippel Sklerose er jo ingen sjukdom å spøke med... ein veit jo ikkje kva neste mnd bringer... Men om to år kan jo han ha blitt betre eller totalt verre... Eg kan jo ha greidd å gått ned 50 kg eller det kan ha skjedd andre negative ting som gjer at eg IKKJE kan bli gravid på nokon måte.... Etter å ha levd ilag med ein som har MS har eg lært å leve i nuet... det du utsetter kan vera FOR SEINT...... Derfor har eg lyst til å sette igang ein prosess i å bli gravid NO... og ikkje vente 2 år (sjølv om det i utgangspunktet KANSKJE hadde vore betre for meg fysisk.... ) Ville bare si at jeg gjennomførte prøverør på 135 kg. (mislykket) Men det var ikke prat om at jeg skulle ytterligere ned. Har PCOS slik som deg. Fikk bare to egg, men de var av god kvalitet. Senere ble vi gravide på egenhånd, da veide jeg nok rundt 130 da også. Graviditeten gikk fint, uten komplikasjoner. Fødselen også (da den ENDELIG kom i gang, etter 17 dager over tiden!) Spiste sunt da. Gikk opp bare 5 kg, og det var på de siste 3 mnd. Det er abolutt muligheter for å lykkes selv om man ikke har idealvekt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163681-pr%C3%B8ver%C3%B8r-fordi-mannen-f%C3%A5r-cellegift/#findComment-1062007 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.