Gå til innhold

sette inn ett eller to egg?

Anbefalte innlegg

vitae1365380771

Vi har nettopp fått vite at vi har 10 befruktede egg :-) Innsetting skjer i morgen, og vi må bestemme oss innen i morgen tidlig om vi vil sette tilbake ett eller to egg.

Vi har en gutt fra før på to år (også prøverør, som kom med ett egg på første forsøk). Jeg er 32.

Er det noen som vet noe om sjansene for å bli gravid med ett i forhold til to egg? (Forrige gang mener jeg de sa at forholdet var 25:50? Men avisoppslag i det siste antyder at det ikke er særlig stor forskjell.) Og hvordan er forskjellen på ferske og fryste egg? Vi kan jo fryse eggene og sette tilbake ett om gangen.

Jeg kan godt tenke meg to barn til, men tror det kan bli vel tøft med tvillinger.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163722-sette-inn-ett-eller-to-egg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde satt inn et egg og latt dem fryse ned resten.

Jeg satte inn to og var skrekkslagen i 8 uker til jeg så på ultralyden at det var bare en der inne. Og etterpå har jeg lurt mange ganger på hvem det andre egget var, om det var jente eller gutt osv.

Jeg hadde satt inn et egg og latt dem fryse ned resten.

Jeg satte inn to og var skrekkslagen i 8 uker til jeg så på ultralyden at det var bare en der inne. Og etterpå har jeg lurt mange ganger på hvem det andre egget var, om det var jente eller gutt osv.

hei

Vi hadde samme vanskelig valg forrige fredag. Vi har en jente på snart 3, og hadde det første søskenforsøket i mars i år. Da hadde vi også 9 flotte egg, og valgte å sette inn et, mest pga som du sier at det blir mye med tvillinger evt. Men så lykkes vi dessverre ikke (icsi). Da angret vi litt på at vi ikke hadde satt inn 2, selvom kanskje ikke resultatet hadde blitt annerledes. Men så hadde vi jo 6 flotte egg i fryseren. Men dessverre overlevet ingen av de opptiningen, som er ganske vanlig at de ikke gjør. Så denne gangen så valgte vi 2 egg, etter å ha vurdert frem og tilbake som dere gjør nå. Ruger nå på 2 egg, og håper ihvertfall 1 av de klorer seg fast. Har 4 i fryseren, men er ikke så optimistsik med frosne egg dessverre. Så hadde jeg vært dere, hadde jeg satt inn 2. Leste i går et innlegg på fub om at i utlandet sjekker de mye nøyere det ene egget de setter inn,mens de sammen testene gjøres ikke i Norge. Så jeg tror sjansen er større med 2, men vet jo ikke..... Lykke til med avgjørelsen og håper dere lykkes. Tvi, tvi

klem zabo

Jeg har ingen erfaring med dette selv, men kjenner flere som har vært gjennom det samme som dere.

Ut i fra at hele prosessen er slitsom, og at ønsket ditt er to barn til - etterhvert - så ville jeg satt inn 2 egg.

Mange synes kanskje jeg er håpløs som svarer på dette uten erfaring, men jeg gjorde det lell, jeg - og ønsker dere lykke til!!!

Annonse

vitae1365380771

Vi bestemte oss til slutt, i samråd med legen, om å sette tilbake bare ett, så nå krysser vi fingrene for det! Fire egg ligger i fryseren og kan brukes til et nytt forsøk dersom det ikke lykkes nå.

Legen mente at når egget er av god kvalitet, slik vårt ene er, er det ikke så stor forskjell på om man setter tilbake ett eller to. Den største forskjellen ligger i risikoen for flerlingesvangerskap, og dermed svangerskapskomplikasjoner, for tidlig fødsel etc.

Fryseeggene skal være like gode som de ferske hvis de først overlever opptiningsprosessen.

Han sa forresten at sykehuset (Rikshospitalet) om to uker vil endre praksis slik at bare ett egg settes tilbake dersom det ikke er spesielle grunner (som alder, eggkvalitet, siste forsøk) for å sette inn to.

Ja, ja, så får vi håpe det holder! Takk igjen for all respons!

Vi bestemte oss til slutt, i samråd med legen, om å sette tilbake bare ett, så nå krysser vi fingrene for det! Fire egg ligger i fryseren og kan brukes til et nytt forsøk dersom det ikke lykkes nå.

Legen mente at når egget er av god kvalitet, slik vårt ene er, er det ikke så stor forskjell på om man setter tilbake ett eller to. Den største forskjellen ligger i risikoen for flerlingesvangerskap, og dermed svangerskapskomplikasjoner, for tidlig fødsel etc.

Fryseeggene skal være like gode som de ferske hvis de først overlever opptiningsprosessen.

Han sa forresten at sykehuset (Rikshospitalet) om to uker vil endre praksis slik at bare ett egg settes tilbake dersom det ikke er spesielle grunner (som alder, eggkvalitet, siste forsøk) for å sette inn to.

Lykke til i hvert fall. Håper det går din vei :o)

Det er sikkert gullegg vi ruger på.Det blir spennende. Jeg skal teste onsdag, men det er forferdelig denne ventetiden. Vi får bare ruge i vei...:-)

Vil bare ønske deg lykke til med rugingen. Vi valge også å sette inn bare ett egg da vi drev med søskenforsøk. Risikoen for tvillinger er ganske stor - særlig når man har vært gravid tidligere, og sjansen for å bli gravid er ikke så mye mindre med ett enn med to egg. Jeg ble gravid på andre forsøk.

Lykke til !

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...