Gå til innhold

Noen pianospillere her?Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Gjest Hemmelig i dag.

Vi betaler 450 kr i uka for at datteren vår skal lære å spille piano.

Riktignok er han kjent for å være flink, og han sitter gjerne ofte med henne 1 og en halv time i uka, isteden for en time.

Likevel synes jeg det blir veldig dyrt,selv om hun har hatt større fremgang de to siste årene nå med han, enn hos den første hun gikk til. Men hun tok også bare 350 i måneden.

Hun lærer bare klassisk musikk, og han er ikke typen til å la henne spille populærmusikk. Grei nok nå. Jeg synes det er finest med klassisk.

Men jeg lurer likevel. Hva slags glede vil hun få av det som voksen, bortsett fra å lære bort til elever?. Hun blir nok aldri noen konsertpianist likevel.

Vi hadde tenkt at hun skulle lære seg å spille på gehør. At når hun hører en sang,at hun bare kan sette seg ned å spille etter sangen.

Nå sier pinolæreren hennes at det ikke er hennes gate.Derfor blir jeg litt forvirret,

og lurer på om vi på om vi gjør det riktige nå.

Har lite greie på dette jeg.

Men hun er musikalsk begavet (huff høres litt kvalm ut å si det) i følge klaverpedagogen, og i følge musikklæreren på skolen også.

Defor vil jeg gjerne at hun skal drive med noe som hun vil ha glede av som voksen også, hvis dere skjønner.

Og jeg innbiller meg (men jeg har ikke peil..)

at hun vil ha det mer morro med å kunne lære å spille etter sanger hun f.eks hører på radio osv.(spesielt siden hun er glad i å synge også).isteden for å sitte og terpe å terpe omatt og omatt, på klassiske krevende stykker.

Hva mener dere som selv driver med musikk, og da spesielt piano?

Kaster jeg bort mange penger til liten nytte?

Hun er 13 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/163759-noen-pianospillere-herer-det-verdt-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• mariaflyfly

11

• pip

5

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Det kan jo være greit å ha det klassiske i grunnen først?

Hvis hun selv har lyst til å lære seg mer populærmusikk, kan dere jo kjøpe sangbøker med besifring, (f.eks en serie som heter "POP HITs 2004" kommer en ny hvert år)

Besifring er greit å lære seg så fort man har skjønt systemet. Man spiller jo de samme akkordene i klassisk musikk.

Hvis hun er musikalsk, og har glede av spillingen hadde ihvertfall jeg spandert penger til en god lærer.

-men det er ikke mulig å få billigere tilbud i Kulturskolen da?

450,- i timen er dyrt! Når man tar timer på en vanlig musikk/kulturskole skal alle elever innom flere musikktyper. De skal innom gehørspill og også lære å spille etter besifring.

Jeg tror nok at det i dette tilfelle er lærerens egne begrensninger som gjør at datteren din kun får spille klassisk.

Jeg ville iallefall sørget for at hun fikk lære besifring. Det tror jeg er viktig og ikke minst nyttig å kinne senere i livet.

Hilsen trompetlærer`n

450,- i timen er dyrt! Når man tar timer på en vanlig musikk/kulturskole skal alle elever innom flere musikktyper. De skal innom gehørspill og også lære å spille etter besifring.

Jeg tror nok at det i dette tilfelle er lærerens egne begrensninger som gjør at datteren din kun får spille klassisk.

Jeg ville iallefall sørget for at hun fikk lære besifring. Det tror jeg er viktig og ikke minst nyttig å kinne senere i livet.

Hilsen trompetlærer`n

Skal og skal, det er jo ikke akkurat noen lovfesta læreplan i piano som gjelder i hele landet...

Bør og bør, det er en annen sak...

Besifring er kjekt.

hilsen klarinettlærer'n

Gjest Hemmelig i dag.

Hilsen trompetlærer`n

Jeg synes også det er veldig dyrt.

Men det er nok ikke pga av lærerens begrensniger, men det er det at han er den typen som bare synes klassisk er fint.Man ser det liksom på hele typen.

Men han er veldig flink på sitt område altså. Det hører jeg da datteren min spiller bedre enn sine veninner som begynte noen år før henne og som faktisk går på kulturskolen.

Men det er ikke bare det jeg er opptatt av.

Jeg vil at hun skal ha det morro med musikken sin. Det er det viktigste. Og det er der jeg er litt usikker på om gjør det rette.

Hun er veldig glad i å synge, men ikke klassiske stykker på tysk og fransk, som pianolæreren helst vil ha henne til.Hun liker best popmusikk. Så kombinasjonen bli litt feil. Og jeg ønsker også at hun skal ha det litt morro sammen med andre på piano.

Hun er veldig sosial og livlig, og tror ikke hun er typen til å sitte for seg selvog terpe, når hun en dag flytter hjemmefra.

Men det kan jo hende at Ga har rett. At det andre kommer lettere hvis man har spilt klassisk først?

Tja. hva synes hun selv?

jeg for min del spilte mest klassisk hos den første pianolæreren jeg gikk til. hos den andre som var på en musikkskole så vekslet jeg mellom pop og klassisk og synes det er litt greit. Det kan være veldig nyttig i sosiale sammenhenger at man kan spille popmusikk i tillegg til klassisk. Kanskje kan det kombineres med sang?

Hva med å sammenlikne prisene på en musikkskole?

Annonse

Jeg synes også det er veldig dyrt.

Men det er nok ikke pga av lærerens begrensniger, men det er det at han er den typen som bare synes klassisk er fint.Man ser det liksom på hele typen.

Men han er veldig flink på sitt område altså. Det hører jeg da datteren min spiller bedre enn sine veninner som begynte noen år før henne og som faktisk går på kulturskolen.

Men det er ikke bare det jeg er opptatt av.

Jeg vil at hun skal ha det morro med musikken sin. Det er det viktigste. Og det er der jeg er litt usikker på om gjør det rette.

Hun er veldig glad i å synge, men ikke klassiske stykker på tysk og fransk, som pianolæreren helst vil ha henne til.Hun liker best popmusikk. Så kombinasjonen bli litt feil. Og jeg ønsker også at hun skal ha det litt morro sammen med andre på piano.

Hun er veldig sosial og livlig, og tror ikke hun er typen til å sitte for seg selvog terpe, når hun en dag flytter hjemmefra.

Men det kan jo hende at Ga har rett. At det andre kommer lettere hvis man har spilt klassisk først?

Ja, det er lurt å kunne klassisk, helt klart. Etter jeg skrev isvaret så kom jeg til å tenke på at om hun er fornøyd så er vel alt greit? Hun kan skifte lærer om noen år kanskje?

Skal og skal, det er jo ikke akkurat noen lovfesta læreplan i piano som gjelder i hele landet...

Bør og bør, det er en annen sak...

Besifring er kjekt.

hilsen klarinettlærer'n

Nei, det er vel ikke likt over hele landet. Det har du rett i.

På vår kulturskole er det slik:o)

Gjest Hemmelig i dag

Tja. hva synes hun selv?

jeg for min del spilte mest klassisk hos den første pianolæreren jeg gikk til. hos den andre som var på en musikkskole så vekslet jeg mellom pop og klassisk og synes det er litt greit. Det kan være veldig nyttig i sosiale sammenhenger at man kan spille popmusikk i tillegg til klassisk. Kanskje kan det kombineres med sang?

Det er godt å høre.Tenkte også på å kombinere, men blir litt vanskelig nå når hun spiller klassisk. Det er det pianolæreren vi ha til da(han er sanglærer også), men hun er ikke typen til synge den type sanger han vil han henne til å gjøre.

Men da tror jeg at vi satser på å skifte til neste høst kanskje.

Har du glede av musikken sammen med andre nå som voksen?

Gjest Hemmelig i dag.

Tja. hva synes hun selv?

Selv vil hun helst fortsette med han hun har nå, men jeg tror ikke hun er så bevisst på hvilket spor han driver henne inn på.

Selv sier hun at hun i fremtiden vil drive med sang, dans og musikk i en eller annen form. Og da mener hun definitivt ikke opera ihvertfall.

Jeg tror hun bare synes det er morro med musikk, og jeg ønsker at hun skal ha det morro. Ikke kjøres inn på et for seriøst spor som ikke passer henne.

Det er godt å høre.Tenkte også på å kombinere, men blir litt vanskelig nå når hun spiller klassisk. Det er det pianolæreren vi ha til da(han er sanglærer også), men hun er ikke typen til synge den type sanger han vil han henne til å gjøre.

Men da tror jeg at vi satser på å skifte til neste høst kanskje.

Har du glede av musikken sammen med andre nå som voksen?

nå regner jeg meg ikke som noen superspiller. sluttet for en del år siden. spiller mest på besifring men det slår ann i selskaper etc

skal snart jobbe i barnehage og gleder meg til å kunne spille for de små barna. da er det fordel å kunne spille på besifring og å kunne improvisere. Jeg er også glad i å synge pop og visemusikk og synes det er fint å kombinere dette.

Gjest Hemmelig i dag.

nå regner jeg meg ikke som noen superspiller. sluttet for en del år siden. spiller mest på besifring men det slår ann i selskaper etc

skal snart jobbe i barnehage og gleder meg til å kunne spille for de små barna. da er det fordel å kunne spille på besifring og å kunne improvisere. Jeg er også glad i å synge pop og visemusikk og synes det er fint å kombinere dette.

Det er akkurat slik jeg tenker, at hun kan ha glede av det på den måten.

Læreren vil gjerne at hun skal lære og akompangnere, men besifring er vel det som må læreres hvis hun skal kunne spille etter sanger hun hører. Som du skjønner vet jeg ikke helt forskjellen en gang. Er helt grønn selv. Er glad i musikk ,men kan bare spille blokkfløyte som jeg lærte i fjerdeklasse.

Pappaen spilte i seks år, i sine unge dager, og irriterte seg over at han ikke fikk lære å spille etter sanger. Bare lytte til en sang, og så spille. Det høres fryktelig morro ut. Er så misunnelig på de som kan det.

Jeg spilte piano gjennom hele barndommen - tok pianotimer fra første klasse t.o.m. videregående. var vel egentlig ganske så flink, men jeg valgte ikke musikk som utdanning eller yrke.

Jeg lærte ca 90% klassisk og 10% besifring. Kan såpass besifring at jeg kan spille til sanger, men ikke improvisere. For meg var det den klassiske delen som gav meg mest. I tillegg til det å kunne spille stykkene, lærer en så mye musikkforståelse og musikkteori (vel å merke hvis en har en god lærer) - som en kan ha stor glede av seinere.

Jeg kjøpte piano da vi hadde bygd hus, men har ikke spilt så mye på det. Håper det blir mer seinere. Sang i kor (blandet musikk m/ klassisk, gospel, viser) (og dirigerte ett år) da jeg studerte, sang i et annet kor et par år før jeg fikk barn (gospel) og har akkurat nå begynt i et nytt kor med kirkemusikk. Utrolig moro! føler nå at gleder og evner som har ligget brakk i 5-10-15 år nå virkelig får utfolde seg!

Det jeg mener er, at hvis jenta di liker læreren og synes det er moro med klassisk og at dere har råd til denne læreren - så la henne spille klassisk! Er hun flink, vil hun ganske lett kunne lære seg hovedprinsippene med besifring mer eller mindre på egenhånd.

Nå har jeg begynt å tenke fremover med mine egne barn (som er 5, 3 og 0 år) - om hvordan jeg kan overføre spilleglede og musikkglede til dem. Tenker det går greit :-)

Lykke til!

Annonse

Dersom hun selv trives med opplegget så hadde jeg lagt mest vekt på det. Hun har kommet i en alder hvor det erfaringsmessig er svært mange som slutter å spille, så det at hun trives med læreren er kanskje den viktigste faktoren til at hun evt. fortsetter.

Hun kan lære besifring ol senere dersom hun er interessert.

Gjest tjohooo

"Dere hadde tenkt"?

Hva vil hun selv?

Jeg kjenner et par stk som er dobbelt så gode som meg, som har gått i vanlig musikkskole. Dvs 2000 kr i året eller noe deromkring. En av dem gikk videre på det der musikkonservatoriet eller hva det heter, den andre spiller bare på gøy.

Frem til man når et visst nivå, trenger ikke læreren å kunne all verden, så lenge han/hun kan å lære fra seg. Det er det viktigste på det nivået.

Gjest autodidakten

Hilsen trompetlærer`n

Hva er besifring?

Gjest Elextra

Jeg er egentlig ikke kvalifiser til å mene noe om dette, men jeg ville tro det var greit å ha "klassisk i bånn"? Kan man først det kan man vel forholdvis enkelt lære seg mer moderne musikkformer?

Jeg ville dessuten tro de har vel så stor glede av å kunne klassisk også i voksen alder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...