Gå til innhold

Noen pianospillere her?Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Hmmm, jeg syntes det hørtes veldig dyrt ut. Men, hva synes datteren din da? Er hun fornøyd?

Jeg tok pianotimer fra jeg var 8 til jeg var 16 - hos den sammen læreren. Etter det byttet jeg til sangtimer som jeg tok til jeg var 19. Jeg koste meg, lærte klassisk, men også besifring (spille akkorder) og noe gehør (det ble aldri noe for meg).

Nå spiller jeg piano hver dag, og storkoser meg med det. Men det jeg har mest glede av er besfiringslæren. Jeg har massevis av bøker med diverse sanger og jeg synger samtidig som jeg spiller. Med besifring er det mye lettere å slippe seg litt løs, og man blir tryggere på seg selv som spiller fordi man klarer noe uten å følge notene slavisk.

Jeg var, i følge læreren min, også begavet. Og han tok seg litt ekstra av meg. Jeg lærte fort og spilte lett og med følelse.

Så om mine barn ønsker å lære å spille piano (noe jeg håper), ønsker jeg definitivt at de skal lære besifring i tillegg. Det er mye mer matnyttig enn den klassiske biten.

Men den klassiske delen trenger man også - for all del.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• mariaflyfly

11

• pip

5

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Dersom hun selv trives med opplegget så hadde jeg lagt mest vekt på det. Hun har kommet i en alder hvor det erfaringsmessig er svært mange som slutter å spille, så det at hun trives med læreren er kanskje den viktigste faktoren til at hun evt. fortsetter.

Hun kan lære besifring ol senere dersom hun er interessert.

Min sønn på 5 har lært seg Til Elise og Trubadurvals på blokkfløyte. Vil du anse han for å være begavet?

Hmmm, jeg syntes det hørtes veldig dyrt ut. Men, hva synes datteren din da? Er hun fornøyd?

Jeg tok pianotimer fra jeg var 8 til jeg var 16 - hos den sammen læreren. Etter det byttet jeg til sangtimer som jeg tok til jeg var 19. Jeg koste meg, lærte klassisk, men også besifring (spille akkorder) og noe gehør (det ble aldri noe for meg).

Nå spiller jeg piano hver dag, og storkoser meg med det. Men det jeg har mest glede av er besfiringslæren. Jeg har massevis av bøker med diverse sanger og jeg synger samtidig som jeg spiller. Med besifring er det mye lettere å slippe seg litt løs, og man blir tryggere på seg selv som spiller fordi man klarer noe uten å følge notene slavisk.

Jeg var, i følge læreren min, også begavet. Og han tok seg litt ekstra av meg. Jeg lærte fort og spilte lett og med følelse.

Så om mine barn ønsker å lære å spille piano (noe jeg håper), ønsker jeg definitivt at de skal lære besifring i tillegg. Det er mye mer matnyttig enn den klassiske biten.

Men den klassiske delen trenger man også - for all del.

Datteren min vil fortsette hos han hun har nå.

Hvor gammel synes du hun bør være, når hun skal begynne å lære besifring?

Er det greit å vente noen år? Hvor lett/vanskelig er det?

Det er tydelig at det er det du har mest glede av, og det er sånn jeg tenker. Jeg vil at hun skal ha glede av det senere også.

Spesielt hvis man også er glad i å synge, så høres det ut som dette er noe som bør læres.

Min sønn på 5 har lært seg Til Elise og Trubadurvals på blokkfløyte. Vil du anse han for å være begavet?

Du juger så det renner av deg!

Men jeg har alltid ansett ham for å være mer begavet enn du gjør - særlig på utvalgte områder...*s*

Det er tydelig at det er det du har mest glede av, og det er sånn jeg tenker. Jeg vil at hun skal ha glede av det senere også.

Spesielt hvis man også er glad i å synge, så høres det ut som dette er noe som bør læres.

Jo eldre du er, jo raskere lærer du å spille etter besifring. Hun har god tid på seg ennå :-)

Jeg har forøvrig mest glede av det jeg lærte av klassisk.

Du juger så det renner av deg!

Men jeg har alltid ansett ham for å være mer begavet enn du gjør - særlig på utvalgte områder...*s*

Juger??? Nåja, hans versjon av Trubadurvals kunne neppe blitt verre enn du allerede har hørt den uansett. :)

Annonse

Hun kan absolutt ha like mye glede av å bruke en billigere lærer.

Er man musikalsk nok, så trenger man omtrent ikke lærer engang.

Det kommer jo veldig an på hva målsettingen er, da. En dårlig lærer eller ingen lærer vil aldri få deg over et visst nivå.

Dessuten vil en god lærer kunne gi så mye mer enn bare å lære å spille notene, f.eks. musikalsk forståelse, tolkning, stemningssetting, musikalske effekter, lytterglede, osv. Og dette er ting man vil ha glede av hele livet selv om man skulle legge spillingen på hylla etter noen år.

Jeg begynte med besifring når jeg var rundt 13-14 år gammel. Jeg likte det IKKE til å begynne med - det var ukjent og dermed vanskelig. Men når jeg først forsto litt mer gikk det kjempelett å lære.

Jo eldre du er, jo raskere lærer du å spille etter besifring. Hun har god tid på seg ennå :-)

Jeg har forøvrig mest glede av det jeg lærte av klassisk.

Man har forskjellige erfaringer ser jeg.

Jeg tenkte kanskje det var lettere å legge musikken på hylla, hvis man blir sittende og terpe for mye på vanskelige stykker.Personlig liker jeg best klasisk,men det virker som det blir så mye mer seriøst, og at man har det morsommere med populærmusikk.

Men jeg ser at de fleste har gjort/gjør begge deler.

Så jeg lar henne fortsette med det hun gjør nå, og ser hvor det bærer.Så kan hun lære besifring senere hvis hun ønsker.

Han er dyr, men flink han hun går til.Det blir en prioriteringssak. Og jeg synes det er verdt og fortsatt prioritere det hvis hun senere får glede av dette også.

Men det kan man jo ikke vite helt sikkert uansett.

Ja jeg forstår at hun kan ha like mye glede av å bruke en billigere lærer. Men spørsmålet da er om den læreren er like flink.

Hun brukte en annen lærer først. Hun tok 350 i måneden.Det er noe annet enn 450 i uka.

Men fremgangen hennes er en helt annen etter at hun skiftet. Men jeg tror ikke at pris og dyktighet nødvendigvis har noen sammenheng.

Jeg kjenner et par stk som er dobbelt så gode som meg, som har gått i vanlig musikkskole. Dvs 2000 kr i året eller noe deromkring. En av dem gikk videre på det der musikkonservatoriet eller hva det heter, den andre spiller bare på gøy.

Frem til man når et visst nivå, trenger ikke læreren å kunne all verden, så lenge han/hun kan å lære fra seg. Det er det viktigste på det nivået.

Det siste avsnittet ditt er jeg helt uenig i.

Min erfaring med min datter er en helt annen.

Jeg er 38 og kan morgenstemning på blokkfløyte.Er jeg begavet?

Og så kan jeg nesten Ja vi elsker, men det stopper alltid når jeg kommer til den høyeste tonen. Jeg finner aldri den tonen.Tror ikke blokkføyta er laget for så høye toner.Jeg har prøvd alle varianter. Det er så irriterende.

Man har forskjellige erfaringer ser jeg.

Jeg tenkte kanskje det var lettere å legge musikken på hylla, hvis man blir sittende og terpe for mye på vanskelige stykker.Personlig liker jeg best klasisk,men det virker som det blir så mye mer seriøst, og at man har det morsommere med populærmusikk.

Men jeg ser at de fleste har gjort/gjør begge deler.

Så jeg lar henne fortsette med det hun gjør nå, og ser hvor det bærer.Så kan hun lære besifring senere hvis hun ønsker.

Han er dyr, men flink han hun går til.Det blir en prioriteringssak. Og jeg synes det er verdt og fortsatt prioritere det hvis hun senere får glede av dette også.

Men det kan man jo ikke vite helt sikkert uansett.

Nei, man kan jo aldri vite hvor lenge interessen evt. vedvarer og hvilken glede hun vil ha av musikk som voksen.

Jeg tror at det å like musikklæreren og trives i timene er et vesentlig moment mht hvorvidt man fortsetter å spille eller ikke. Ideelt sett burde han nok ha vært noe mer allsidig i sin tilnærming - men så var det dette med at man ikke alltid får alt på engang...

Siden hun blir god til å spille etter noter med et slikt opplegg som hun har, så vil hun jo kunne spille alle mulige typer musikk senere - etter noter. Og så dukker det forhåpentligvis opp en mulighet for henne til å lære seg besifring før eller senere.

Annonse

Jeg mener det er tull å hevde at man ikke trenger instruktør dersom man er musikalsk nok.

Det er det samme som å si at intelligente barn ikke trenger skolegang.

Juger??? Nåja, hans versjon av Trubadurvals kunne neppe blitt verre enn du allerede har hørt den uansett. :)

Jeg fikk varige skader av den versjonen av trubadourvalsen...

Hils utøveren dersom du ser henne, men du kan jo utelate å fortelle om senskadene mine.

Gjest tjohooo

Jeg mener det er tull å hevde at man ikke trenger instruktør dersom man er musikalsk nok.

Det er det samme som å si at intelligente barn ikke trenger skolegang.

Selvsagt kan det være greit å få undervisning.

Men satt helt på spissen eller noe sånt: de som virkelig har evner, er det ikke noe problem å spille det meste "etter hodet" uten å kunne en eneste note eller fingersetning.

Å bruke så mye penger på en pianolærer til mine barn, kommer jeg aldri til å gjøre, dersom de da ikke virkelig vil satse. Det der mange har med at de kun skal lære av "de beste" er så overdrevet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. (Sier dermed ikke at hovedinnleggskriver har den innstillingen.)

Gjest tjohooo

Ja jeg forstår at hun kan ha like mye glede av å bruke en billigere lærer. Men spørsmålet da er om den læreren er like flink.

Hun brukte en annen lærer først. Hun tok 350 i måneden.Det er noe annet enn 450 i uka.

Men fremgangen hennes er en helt annen etter at hun skiftet. Men jeg tror ikke at pris og dyktighet nødvendigvis har noen sammenheng.

Men på det nivået er det jo ikke først og fremst "fort mye flinkere" som er det beste, da man fort kan gå lei. Det beste er jo om man har en allsidig lærer som inspirerer en og lærer en mye forskjellig. Og det finnes mange billige lærere som er veldig flinke både til å lære bort og å få eleven til å holde spillelysten oppe.

Gjest tjohooo

At man ikke trenger lærer er ikke rett. Jo bedre man selv er , jo større gelde har man av en svært dyktig lærer.

Dersom ambisjonsnivået ikke er kjempehøyt, er det bare tull at man skal betale masse penger for den beste læreren.

Gjest tjohooo

Det kommer jo veldig an på hva målsettingen er, da. En dårlig lærer eller ingen lærer vil aldri få deg over et visst nivå.

Dessuten vil en god lærer kunne gi så mye mer enn bare å lære å spille notene, f.eks. musikalsk forståelse, tolkning, stemningssetting, musikalske effekter, lytterglede, osv. Og dette er ting man vil ha glede av hele livet selv om man skulle legge spillingen på hylla etter noen år.

Ja.

Men er ikke ambisjonsnivået å bli konsertpianist, trenger man strengt tatt ikke den dyreste læreren, det kan være langt viktigere å ha en trivelig lærer som kan lære en mye forskjellig en kan ha glede av, enn bare å sitte og terpe på klassiske stykker for å bli bedre og bedre og bedre. Og det finnes mange slike lærere som også er billige.

Gjest tjohooo

Ja, datteren min har også blitt flink. Skryte kan jeg,men det får dere tåle.

Det er pianolæreren hennes som maser om at hun må få nytt piano nå.

Og han har rett altså.

Lyden er gresselig.

Og vi må stemme det hele tiden også.

Datteren min sier det er hardt å spille på.

Får ikke frem stemningen i musikken ordentlig.

Jeg hører stor forskjell når hun spiller på andre pianoer.

Skryter selv, jeg... bergen neste :D

Det finnes en del gamle pianoer med tretangenter som har en veldig fin lyd. Gamle konsertpianoer, f.eks. Trenger ikke koste så mye... Kjøp en stemmenøkkel, så kan datteren deres gå over pianoet selv når det er noen ulyder, så slipper dere å kalle inn stemmer hele tiden. Dersom hun er så musikalsk som du sier, skal ikke det være noe problem :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...