Gå til innhold

Noen pianospillere her?Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Selvsagt kan det være greit å få undervisning.

Men satt helt på spissen eller noe sånt: de som virkelig har evner, er det ikke noe problem å spille det meste "etter hodet" uten å kunne en eneste note eller fingersetning.

Å bruke så mye penger på en pianolærer til mine barn, kommer jeg aldri til å gjøre, dersom de da ikke virkelig vil satse. Det der mange har med at de kun skal lære av "de beste" er så overdrevet at jeg vet ikke hvor jeg skal begynne. (Sier dermed ikke at hovedinnleggskriver har den innstillingen.)

Hvis du man har evner som Mozart så trenger man kanskje ikke undervisning. Tror ikke du finner en eneste musikkstudent som ikke har mottatt undervisning i barndommen.

Jeg har enda til gode å møte det barnet som spiller f.eks. Beethovens sonater etter gehør selvlært.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• mariaflyfly

11

• pip

5

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest tjohooo

Hvis du man har evner som Mozart så trenger man kanskje ikke undervisning. Tror ikke du finner en eneste musikkstudent som ikke har mottatt undervisning i barndommen.

Jeg har enda til gode å møte det barnet som spiller f.eks. Beethovens sonater etter gehør selvlært.

Kanskje ikke, men jeg kjenner folk som er kjempeflinke og får betalt for å underholde uten å kunne en eneste note.

Gjest Ugga Bugga

Dessuten, faren til Mozart var musikklaerer, var han ikke?

Ikke engang han var selvlaert.

Kanskje ikke, men jeg kjenner folk som er kjempeflinke og får betalt for å underholde uten å kunne en eneste note.

Mye enklere å spille "underholdningsmusikk" etter gehør enn klassiske stykker over en viss vanskelighetsgrad.

Det kreves ikke så store ferdigheter for å underholde med iørefallende musikk, og det er langt mellom denne type entertainere og Leif Ove Andsnes...

Dessuten, faren til Mozart var musikklaerer, var han ikke?

Ikke engang han var selvlaert.

Ja, selv Mozart fikk undervisning, men i flg historiene om ham så spilte han større verk etter gehør i tidlig barnealder.

Leste du "Historien om Mozart" som barn? Jeg driver og mimrer for tiden over bøker jeg leste som barn :-)

Gjest Ugga Bugga

Ja, selv Mozart fikk undervisning, men i flg historiene om ham så spilte han større verk etter gehør i tidlig barnealder.

Leste du "Historien om Mozart" som barn? Jeg driver og mimrer for tiden over bøker jeg leste som barn :-)

Ja, jeg husker jeg leste en bok om Mozart.

Men vi skal kanskje ikke tro alle mytene om ham heller. Noe har vel blitt litt overdrevet i aarenes loep. Men at han var begavet er det ingen tvil om.

Annonse

Skryter selv, jeg... bergen neste :D

Det finnes en del gamle pianoer med tretangenter som har en veldig fin lyd. Gamle konsertpianoer, f.eks. Trenger ikke koste så mye... Kjøp en stemmenøkkel, så kan datteren deres gå over pianoet selv når det er noen ulyder, så slipper dere å kalle inn stemmer hele tiden. Dersom hun er så musikalsk som du sier, skal ikke det være noe problem :D

Har du røyka sokka dine???

Du lar ikke gud og hvermann skru på et piano for å stemme det.

Når jeg leser innleggene dine i denne tråden, så tviler jeg sterkt på at du har noe innsikt i dette temaet i det hele tatt. Men du kan sikkert spille Lisa gikk til skolen ...

Ja.

Men er ikke ambisjonsnivået å bli konsertpianist, trenger man strengt tatt ikke den dyreste læreren, det kan være langt viktigere å ha en trivelig lærer som kan lære en mye forskjellig en kan ha glede av, enn bare å sitte og terpe på klassiske stykker for å bli bedre og bedre og bedre. Og det finnes mange slike lærere som også er billige.

Jeg tror ungens trivsel i forhold til spilletimer og relasjonen til pianolæreren, kan være det så avgjør hvor mye som læres og hvor stor glede man da kan ha av det man har lært i ettertid.

Det er ikke nødvendigvis noen grunn til å velge en dyr lærer, men hvis man har etablert en god relasjon til en dyr lærer og har råd til å betale for undervisningen, så hadde jeg kviet meg for å bytte lærer så lenge ungen ikke selv ønsker det.

Mange unger både trives med og har godt av å jobbe med innstudering av klassiske stykker.

Gjest tjohooo

Mye enklere å spille "underholdningsmusikk" etter gehør enn klassiske stykker over en viss vanskelighetsgrad.

Det kreves ikke så store ferdigheter for å underholde med iørefallende musikk, og det er langt mellom denne type entertainere og Leif Ove Andsnes...

Ja, men hvorfor slite seg ut på å bli like god som leif ove og terpe klassisk dersom man egentlig bare vil spille for gøy. Er poenget mitt.

Gjest tjohooo

Har du røyka sokka dine???

Du lar ikke gud og hvermann skru på et piano for å stemme det.

Når jeg leser innleggene dine i denne tråden, så tviler jeg sterkt på at du har noe innsikt i dette temaet i det hele tatt. Men du kan sikkert spille Lisa gikk til skolen ...

Du får en stemmer til å gå over det nå og da, men kjøper du en stemmenøkkel og har litt gehør, så er det ikke noe problem å justere litt dersom en eller to toner skulle bli litt skjeve.

Gjest tjohooo

Jeg tror ungens trivsel i forhold til spilletimer og relasjonen til pianolæreren, kan være det så avgjør hvor mye som læres og hvor stor glede man da kan ha av det man har lært i ettertid.

Det er ikke nødvendigvis noen grunn til å velge en dyr lærer, men hvis man har etablert en god relasjon til en dyr lærer og har råd til å betale for undervisningen, så hadde jeg kviet meg for å bytte lærer så lenge ungen ikke selv ønsker det.

Mange unger både trives med og har godt av å jobbe med innstudering av klassiske stykker.

Ja. Men uansett, pris trenger ikke ha noe med utbytte å gjøre. Selv om det kanskje har det i dette tilfellet.

Annonse

Gjest en som har lege av musikk

Jeg har ikke lest hele tråden her, men jeg fikk lyst til å svare alikevel.

Jeg har spilt piano siden jeg var 6 år ( i dag er jeg 26 ). Jeg tar fortsatt pianotimer og har veldig stor glede av både den klassiske musikken og besifring.

Jeg lærte besifring først da jeg begynte på videregående. Da fikk jeg også interesse av å lære det fordi jeg da kunne akompangere meg selv når jeg synger.

Jeg har veldig stor glede av den klassiske musikken jeg har lært.

Jeg tror det er lurt å ha klassisk piano i bunnen også bygge på med besifring og eventuelt improvisasjon.

Besifring lærer man seg fort hvis man er intressert i å lære musikk teori og fort skjønner hvordan akorder er bygd opp. Da kan man nesten lære seg alle akordene på egenhånd.

350-450 kr pr time er vanlig. Så her er det bare snakk om hva man ønsker å bruke tid og penger på.

Gjest tjohooo

Jeg har ikke lest hele tråden her, men jeg fikk lyst til å svare alikevel.

Jeg har spilt piano siden jeg var 6 år ( i dag er jeg 26 ). Jeg tar fortsatt pianotimer og har veldig stor glede av både den klassiske musikken og besifring.

Jeg lærte besifring først da jeg begynte på videregående. Da fikk jeg også interesse av å lære det fordi jeg da kunne akompangere meg selv når jeg synger.

Jeg har veldig stor glede av den klassiske musikken jeg har lært.

Jeg tror det er lurt å ha klassisk piano i bunnen også bygge på med besifring og eventuelt improvisasjon.

Besifring lærer man seg fort hvis man er intressert i å lære musikk teori og fort skjønner hvordan akorder er bygd opp. Da kan man nesten lære seg alle akordene på egenhånd.

350-450 kr pr time er vanlig. Så her er det bare snakk om hva man ønsker å bruke tid og penger på.

Argh, hvorfor ble jeg ikke pianolærer.

Ja, men hvorfor slite seg ut på å bli like god som leif ove og terpe klassisk dersom man egentlig bare vil spille for gøy. Er poenget mitt.

Det er jeg enig med deg i. Det er ikke noe poeng i seg selv å lære å spille piano dersom man ikke trives med det. Men utifra morens beskrivelse så virket det som om jenta selv ønsket å fortsette som før.

Ja. Men uansett, pris trenger ikke ha noe med utbytte å gjøre. Selv om det kanskje har det i dette tilfellet.

Nei, det er ikke noe poeng i seg selv å velge dyr undervisning. Ingen grunn til å tro at ungene lærer mer av dyre lærere i utgangspunktet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...