Gå til innhold

Noen pianospillere her?Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Ja.

Men er ikke ambisjonsnivået å bli konsertpianist, trenger man strengt tatt ikke den dyreste læreren, det kan være langt viktigere å ha en trivelig lærer som kan lære en mye forskjellig en kan ha glede av, enn bare å sitte og terpe på klassiske stykker for å bli bedre og bedre og bedre. Og det finnes mange slike lærere som også er billige.

Læreren er trivelig. Bare for å få sagt det.

Meget spesiell, men trivelig.

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• mariaflyfly

11

• pip

5

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Du får en stemmer til å gå over det nå og da, men kjøper du en stemmenøkkel og har litt gehør, så er det ikke noe problem å justere litt dersom en eller to toner skulle bli litt skjeve.

Pianostemmeren bruker ihvertfall lang tid på pianoet vårt.

Men nå er det dårlig piano,og det sier han også.

Du får en stemmer til å gå over det nå og da, men kjøper du en stemmenøkkel og har litt gehør, så er det ikke noe problem å justere litt dersom en eller to toner skulle bli litt skjeve.

Dersom alle som "har litt gehør" skulle justert tonene litt, ville det blitt et svært interessant piano å spille på.

Jeg har kun opplevd en gang at en som ikke var pianostemmer har "skrudd litt på" et piano. Og den mannen har absolutt gehør og er en meget habil pianist.

Jeg fatter ikke at det er mulig å lire av segnoe så dumt.

Gjest tjohooo

Det er jeg enig med deg i. Det er ikke noe poeng i seg selv å lære å spille piano dersom man ikke trives med det. Men utifra morens beskrivelse så virket det som om jenta selv ønsket å fortsette som før.

Er litt påvirket av selv å ha vært den lille jenta, som du sikkert har gjennomskuet for lenge siden :) Jeg og venninnene mine ville bare spille for gøy, men hadde foreldre som pushet oss fordi vi var så flinke. I vår del av byen er det litt prestisje å ha den dyreste læreren. Utbytte kommer i annen rekke.. selv om foreldrene våre alltid overbeviste seg selv om at utbyttet var kjempestort :D

Annonse

Gjest tjohooo

Pianostemmeren bruker ihvertfall lang tid på pianoet vårt.

Men nå er det dårlig piano,og det sier han også.

Ja, det tar fort en dag når det skal stemmes skikkelig. Men når dere får tak i et bedre et, er det ikke noe i veien for at hun kan justere litt selv dersom en og to toner skulle skurre litt. Det er bare tull å tilkalle stemmer 4 ganger i året for småpjusk.

Gjest tjohooo

Dersom alle som "har litt gehør" skulle justert tonene litt, ville det blitt et svært interessant piano å spille på.

Jeg har kun opplevd en gang at en som ikke var pianostemmer har "skrudd litt på" et piano. Og den mannen har absolutt gehør og er en meget habil pianist.

Jeg fatter ikke at det er mulig å lire av segnoe så dumt.

Hvem er det nå som lirer av seg dumme ting her. Få meg ikke til å gå i martin schanke posisjon.

Når du får pianostemmeren til å gjøre grunnarbeidet en gang i året eller så, er det INGEN TING i veien for å justere en tone som er litt tredobbel i klangen. Det er tross alt bare tre strenger som skal høres like ut, og når du hører det i forhold til de to nærliggende tangentene, hører du LETT hva som er rett klang og ikke. Det er tross alt ikke snakk om å stemme hele greia. Dette gir jeg meg ikke på.

Hvem er det nå som lirer av seg dumme ting her. Få meg ikke til å gå i martin schanke posisjon.

Når du får pianostemmeren til å gjøre grunnarbeidet en gang i året eller så, er det INGEN TING i veien for å justere en tone som er litt tredobbel i klangen. Det er tross alt bare tre strenger som skal høres like ut, og når du hører det i forhold til de to nærliggende tangentene, hører du LETT hva som er rett klang og ikke. Det er tross alt ikke snakk om å stemme hele greia. Dette gir jeg meg ikke på.

Har du noen som helst peiling på musikk? Har du noen gang spilt piano?

Er litt påvirket av selv å ha vært den lille jenta, som du sikkert har gjennomskuet for lenge siden :) Jeg og venninnene mine ville bare spille for gøy, men hadde foreldre som pushet oss fordi vi var så flinke. I vår del av byen er det litt prestisje å ha den dyreste læreren. Utbytte kommer i annen rekke.. selv om foreldrene våre alltid overbeviste seg selv om at utbyttet var kjempestort :D

Jeg har undervist unger til venner av meg som hadde sluttet å spille fordi de ble redde for spillelæreren sin og hadde hatt to lærerbytter på musikkskolen i forkant. Det var ment som en overgangsordning, men hver gang jeg forsøkte å si at de måtte begynne hos en lærer med fagutdannelse svarte ungene med at dersom jeg mente jeg ikke kunne nok til å undervise dem, så fikk jeg se å lære meg det. De skulle i allefall ikke bytte lærer...*s*

Minstejenta fortsatte å komme til spilletimer i 8 år uten å være spesielt interessert i å spille. Men hun likte veldig godt juleavslutningen med pepperkakabaking, og innlagte hobbykvelder med innkjøp fra Pandura i forkant.

Ja, det tar fort en dag når det skal stemmes skikkelig. Men når dere får tak i et bedre et, er det ikke noe i veien for at hun kan justere litt selv dersom en og to toner skulle skurre litt. Det er bare tull å tilkalle stemmer 4 ganger i året for småpjusk.

Ok. Jeg har ikke så god greie på dette skjønner du.

Ærlig talt.

Hvis det var prestisje å ha den dyreste læreren, hadde jeg ihvertfall ikke stilt dette spørsmålet.

Annonse

I følge pinolæreren bør det ihvetfall stemmes minst 2 ganger i året.

Dette fordi kulde og varme, forandrer stemmene.

Hvis de får et bedre piano, så vil det bli langt mellom hver gang det er grunn til å tilkalle en pianostemmer.

Jeg stusser veldig over at du mener de skal la en 13-åring justere pianostrengene. Ingen unge eller ungdom skal iallefall slippe til nedi mitt piano - og ingen ufaglærte voksne heller.

*Beskytter mitt piano mot tjohooo*

I følge pinolæreren bør det ihvetfall stemmes minst 2 ganger i året.

Dette fordi kulde og varme, forandrer stemmene.

Dere kan jo nesten spare penger på å kjøpe et nytt piano...*s* Nesten i allefall! Jeg stemmer mitt svært sjelden, men det var et godt piano som jeg fikk til seksårsdagen min for maaaaange år siden.

Dere kan jo nesten spare penger på å kjøpe et nytt piano...*s* Nesten i allefall! Jeg stemmer mitt svært sjelden, men det var et godt piano som jeg fikk til seksårsdagen min for maaaaange år siden.

Jeg visste ikke at du hvekren spilte eller underviste. Mrsmt.

Skal ikke se bort ifra det nei.

Han vi skal kjøpe piano av, tar i mot det gamle for 5000 kr.

Men det er for dårlig til at han vil selge videre.

Han har visst planer om å plukke det fra hverandre og bruke noen av delene.

Gjest tjohooo

Jeg har undervist unger til venner av meg som hadde sluttet å spille fordi de ble redde for spillelæreren sin og hadde hatt to lærerbytter på musikkskolen i forkant. Det var ment som en overgangsordning, men hver gang jeg forsøkte å si at de måtte begynne hos en lærer med fagutdannelse svarte ungene med at dersom jeg mente jeg ikke kunne nok til å undervise dem, så fikk jeg se å lære meg det. De skulle i allefall ikke bytte lærer...*s*

Minstejenta fortsatte å komme til spilletimer i 8 år uten å være spesielt interessert i å spille. Men hun likte veldig godt juleavslutningen med pepperkakabaking, og innlagte hobbykvelder med innkjøp fra Pandura i forkant.

Nemlig :)

Kom i julestemning nå... ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...