Gå til innhold

Noen pianospillere her?Er det verdt det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 118
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

17

• mariaflyfly

11

• pip

5

• jubalong70

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest tjohooo

Ærlig talt.

Hvis det var prestisje å ha den dyreste læreren, hadde jeg ihvertfall ikke stilt dette spørsmålet.

Sa ikke at det var det for deg, men det er det for mange. Ble litt fyrt opp her nå pga at dette har irritert meg tidligere... :)

Gjest tjohooo

I følge pinolæreren bør det ihvetfall stemmes minst 2 ganger i året.

Dette fordi kulde og varme, forandrer stemmene.

Det er nok det man bør gjøre, men det er nok de færreste med normal økonomi som gjør det. Stemmenøkkel blir dermed løsningen.

Gjest tjohooo

Hvis de får et bedre piano, så vil det bli langt mellom hver gang det er grunn til å tilkalle en pianostemmer.

Jeg stusser veldig over at du mener de skal la en 13-åring justere pianostrengene. Ingen unge eller ungdom skal iallefall slippe til nedi mitt piano - og ingen ufaglærte voksne heller.

*Beskytter mitt piano mot tjohooo*

Jeg har aldri fått noen klager etter å ha justert en og to toner :) er den ille fra før, skal du være bra tonedøv for å få den verre :D

Jeg har aldri fått noen klager etter å ha justert en og to toner :) er den ille fra før, skal du være bra tonedøv for å få den verre :D

Du får uansett ikke røre mitt!

Men i utgangspunktet anbefalte du å la en trettenåring skru i vei, og det tror jeg ikke du finner mange som er enige med deg i.

Selv musikalske unger sliter ofte med å stemme fiolinene sine; det trengs trening, og der dreier det seg bare om fire strenger totalt sett.

Gjest tjohooo

Du får uansett ikke røre mitt!

Men i utgangspunktet anbefalte du å la en trettenåring skru i vei, og det tror jeg ikke du finner mange som er enige med deg i.

Selv musikalske unger sliter ofte med å stemme fiolinene sine; det trengs trening, og der dreier det seg bare om fire strenger totalt sett.

som sagt, jeg snakker ikke om å stemme HELE pianoet alene. Det hadde jeg ikke turt selv. Da jeg var 13 justerte jeg glatt en tone..litt knot ble det selvfølgelig til å begynne med, men, jeg skal ikke røre ditt ;)

Annonse

Det er nok det man bør gjøre, men det er nok de færreste med normal økonomi som gjør det. Stemmenøkkel blir dermed løsningen.

Det koster ikke all verden.

Når man betaler 450 kr i uka for å la henne lære å spille, så er det ingen grunn til å spare inn på å få en pianostemmer hit.

Han tar mindre enn det jeg betaler for den ene timen i uka.

Sa ikke at det var det for deg, men det er det for mange. Ble litt fyrt opp her nå pga at dette har irritert meg tidligere... :)

Du har vel i grunnen vært fyrt opp litt hele veien?

Holdningen din er klar.

-Behøver ingen flink lærer

-Behøver ikke lærer i det hele tatt.

-behøver ikke pianostemmer.

-Vi må ikke henne noen råd.

Alle innleggene dine bærer i grunnen preg av at det er livsfarlig å sette litt krav til barna.

Du har antagelig blitt satt krav til som barn, og dermed går du ut i fra at vi også er slik.

Min holdning er at man ikke skal være redd for i gi barn litt krav og ansvar. Men ikke slik at det blir et ork og mas for dem. Da er det på tide og gi seg.

Nå skal du vite at min datter foreløpig liker å spille piano veldig godt.

Men hun har bestemt seg for å slutte med barriton.

Jeg synes foreldre kan oppfordre til å fortsette,(Det tar de ikke skade av) men ikke tvinge barna sine.

Nå har jeg en veldig viljesterk datter, så ikke 10 ville hester kan tvinge henne til noe ikke ønsker selv. Så du kan føle deg helt trygg på at vi ikke overkjører.

Mulig det. Jeg hadde ihvertfall aldri latt noen ufaglært gå løs med stemmenøkkel på mitt piano. Galskap.

Ikke jeg heller.

Jeg har aldri spilt piano,og kan ikke si jeg har så mye greie på det,men jeg greier å høre når det er ustemt,og det ødelegger hele musikkopplevelsen.

Da er det ikke bare å gå løs på det selv,og tenke at det ihvertfall ikke kan bli verre.

Annonse

Gjest Fløytepedagog

Begavet, men blir ingen konsertpianist. Hvorfor ikke?

Jeg synes du burde la henne fortsette mindre det ikke tar knekken på familieøkonomien. Hvor mye han tar må man se i forhold til blant annet hans utdannelse. MFO, dvs musikernes fellesorganisasjon kan sikkert gi deg tips om lønn. Noen tar mindre, men ikke alle er like flinke og "snille".

Om hun ikke blir konsertpianist så kan du trøste deg med at jo mer en spiller jo mer "klokere" og gladere blir man. Blant annnet øker konsentrasjonsevnen.....

Hennes undervisningsopplegg synes jeg at hun og hennes lærer burde komme frem til uten din hjelp. Ingen her på nettet kan vurdere elevforutsetningene og disse er viktige!

Lykke til!

Begavet, men blir ingen konsertpianist. Hvorfor ikke?

Jeg synes du burde la henne fortsette mindre det ikke tar knekken på familieøkonomien. Hvor mye han tar må man se i forhold til blant annet hans utdannelse. MFO, dvs musikernes fellesorganisasjon kan sikkert gi deg tips om lønn. Noen tar mindre, men ikke alle er like flinke og "snille".

Om hun ikke blir konsertpianist så kan du trøste deg med at jo mer en spiller jo mer "klokere" og gladere blir man. Blant annnet øker konsentrasjonsevnen.....

Hennes undervisningsopplegg synes jeg at hun og hennes lærer burde komme frem til uten din hjelp. Ingen her på nettet kan vurdere elevforutsetningene og disse er viktige!

Lykke til!

He he. Nei jeg har ikke tenkt å blande meg inn i undervisningsopplegget.Det kan du være trygg på.

Men som forelder kan jeg vel få lov og stille noen spørsmål.

Man frasier seg ike helt ansvar for avkommet,og det er greit å spørre om råd, så kan jeg formidle det videre til henne. Gjøre henne bevisst på mulighetene.

Det har ikke vært snakk om at hun skal bli noen konsertpianist. Det må hun selv bestemme. Men jeg tror mulighetene er små der ja.

Jeg vil ikke presse henne ikke til å sitte time etter time og øve.

Gjest fløytepedagog

He he. Nei jeg har ikke tenkt å blande meg inn i undervisningsopplegget.Det kan du være trygg på.

Men som forelder kan jeg vel få lov og stille noen spørsmål.

Man frasier seg ike helt ansvar for avkommet,og det er greit å spørre om råd, så kan jeg formidle det videre til henne. Gjøre henne bevisst på mulighetene.

Det har ikke vært snakk om at hun skal bli noen konsertpianist. Det må hun selv bestemme. Men jeg tror mulighetene er små der ja.

Jeg vil ikke presse henne ikke til å sitte time etter time og øve.

Mye kan skje for en 13 åring. Jeg pleide bare å øve ca 1 time per dag den gang. Nå som jeg studerer det prøver jeg å øve 7 timer hver dag. Kommer ann på dagsform, andre gjøremål osv.

Jeg har hatt elever siden jeg var 14 år.

Hva synes hun selv om klassisk og besifring da?

Ikke jeg heller.

Jeg har aldri spilt piano,og kan ikke si jeg har så mye greie på det,men jeg greier å høre når det er ustemt,og det ødelegger hele musikkopplevelsen.

Da er det ikke bare å gå løs på det selv,og tenke at det ihvertfall ikke kan bli verre.

Nettopp.

Gjest tjohooo

Jeg fatter bare ikke at du justerer toner sjøl på pianoet. Dersom du ikke har absolutt gehør, da.

Det er jo bare tre strenger som skal klinge likt og harmonere med de andre tonene.. det er da slett ikke vanskelig :) folk stemmer da gitarer selv.

Gjest tjohooo

Du har vel i grunnen vært fyrt opp litt hele veien?

Holdningen din er klar.

-Behøver ingen flink lærer

-Behøver ikke lærer i det hele tatt.

-behøver ikke pianostemmer.

-Vi må ikke henne noen råd.

Alle innleggene dine bærer i grunnen preg av at det er livsfarlig å sette litt krav til barna.

Du har antagelig blitt satt krav til som barn, og dermed går du ut i fra at vi også er slik.

Min holdning er at man ikke skal være redd for i gi barn litt krav og ansvar. Men ikke slik at det blir et ork og mas for dem. Da er det på tide og gi seg.

Nå skal du vite at min datter foreløpig liker å spille piano veldig godt.

Men hun har bestemt seg for å slutte med barriton.

Jeg synes foreldre kan oppfordre til å fortsette,(Det tar de ikke skade av) men ikke tvinge barna sine.

Nå har jeg en veldig viljesterk datter, så ikke 10 ville hester kan tvinge henne til noe ikke ønsker selv. Så du kan føle deg helt trygg på at vi ikke overkjører.

Ok...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...