lilleva Skrevet 8. november 2004 Del Skrevet 8. november 2004 "Føler at han har vært avvisende mot meg den siste tiden. Føler at han har mista interessen. Han vil f.eks ikke sitte inne med bare meg en lørdagskveld og prate og kose oss med god mat. Da kjeder han seg. Er han så lei tenker jeg da." Hva er det egentlig som har skjedd her? Det er kun hennes overaktive fantasi som ligger til grunn her, ingen reell grunn til å mistenke han for noe som helst. Har en derimot en reell mistanke som er basert på en faktisk mistenksom oppførsel, er jeg mer tilbøyelig til å være enig i at en kan sjekke ut den andre. Men ikke ved å legge slike feller. Spør heller om å få sjekke mobilen eller mailen. Helt enig med deg her. Jeg har selv vært så dum å sjekke mail osv til min eks, men det var kun fordi har til gagns hadde gitt meg grunn til det, ved å bli tatt i direkte løgn, nekte å si hvor han var, være direkte slem osv. Og jeg "sjekket" forsåvidt ved en tilfeldighet. Mine foreldres PC er slik at den husker både log-in og passord på div. sider. Jeg visste at min eks var transvestitt a'la Esben Benestad, og at han gikk inn på homsesider pga dette. Jeg syntes det var vanskelig, og ville lage meg en egen profil for å få hjelp av fol i samme situasjon. Da jeg skulle gjøre dette, logget maskinen seg automatisk på hans konto. Og, ja, det var dumt, men jeg kunne ikke dy meg.. Og hva fant jeg der? Jo, regelrett bevis for at han drev på med en haug av menn og transer på si. Han nektet for dette, men for å få en slutt på det hele, så sjekket jeg da mobil og mail for å få en avklaring. Ved å sjekke slapp jeg å lure mer, og å kaste bort tiden på en utro drittsekk. I slike tilfeller mener jeg det kan forsvares. MEN, jeg ville f.eks aldri drømt om å sjekke noe som helst hos min nåværende samboer, da jeg stoler på ham fullstendig. Og jeg synes jo det å sjekke mobil og drive å prøve å finne ut passord på mail er å gå litt for langt hvis man bare har vage mistanker, eller bare fordi man er usikker. Men sjekke logg på pc-en kan jo alle gjøre, den er jo forsåvidt ikke privat, så det synes jeg er greit, om enn kanskje litt spekulativt. Men jeg vil f.eks sjekke hva mine fremtidige barn er inne på via loggen, for å vite hva de driver med. Sjekking av mobil og mail bør ikke gjøres uten ekstrem grunn til mistanke, og ikke bare på grunn av egen usikkerhet og grunnløs sjalusi. Det er faktisk ulovlig i henhold til loven, på linje med å åpne andres brev. Men det bør jo heller ikke gjøre noe å ta en titt på den andres mobil, forutsatt at denne er til stede, eller ved at man tar tlf hvis den andre ikke er tilgjengelig. Jeg synes f.eks det er helt OK at min kjæreste leker litt med min mobil, eller tar tlf. JEg har ikke noe å skjule. Drev han imidlertid å sjekket meg opp fordi han ikke stoler på meg, hadde jeg blitt fornærmet.. Puh, dette ble litt langt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1065603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Ja, her er det bare å konstatere at vi overhodet ikke snakker samme språk. Løgndetektortest er ikke noe man utsetter den andre for dersom det ikke er grunnlag for det. Jeg selv ville ikke vært i mot bruk av løgndetektortest, men selvfølgelig skulle det ikke ha skjedd på Ricki Lake! Dersom man ikke har noe å skjule, hvorfor skulle en løgndetektor være så ille? Det du skriver om tillit og det å stole på er sant, men når tilliten blir misbrukt, da kan man vel ikke være så naiv at man fortsetter å sverge til tillit å til det å stole på?!?!.... Når (selv)tilliten er så dårlig at man ønsker å teste den andre med en løgndetektor, kan en like godt avslutte forholdet med en gang. Det vil umulig overleve uansett. Så lenge en ikke har konkret grunn til å tro at tilliten blir brutt så må en ha tillit til den andre. Det er ikke naivt å stole på den andre. Kanskje blir man lurt, men man kan ikke gå rundt å vær paranoid heller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1066667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
petter smart Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Helt enig med deg her. Jeg har selv vært så dum å sjekke mail osv til min eks, men det var kun fordi har til gagns hadde gitt meg grunn til det, ved å bli tatt i direkte løgn, nekte å si hvor han var, være direkte slem osv. Og jeg "sjekket" forsåvidt ved en tilfeldighet. Mine foreldres PC er slik at den husker både log-in og passord på div. sider. Jeg visste at min eks var transvestitt a'la Esben Benestad, og at han gikk inn på homsesider pga dette. Jeg syntes det var vanskelig, og ville lage meg en egen profil for å få hjelp av fol i samme situasjon. Da jeg skulle gjøre dette, logget maskinen seg automatisk på hans konto. Og, ja, det var dumt, men jeg kunne ikke dy meg.. Og hva fant jeg der? Jo, regelrett bevis for at han drev på med en haug av menn og transer på si. Han nektet for dette, men for å få en slutt på det hele, så sjekket jeg da mobil og mail for å få en avklaring. Ved å sjekke slapp jeg å lure mer, og å kaste bort tiden på en utro drittsekk. I slike tilfeller mener jeg det kan forsvares. MEN, jeg ville f.eks aldri drømt om å sjekke noe som helst hos min nåværende samboer, da jeg stoler på ham fullstendig. Og jeg synes jo det å sjekke mobil og drive å prøve å finne ut passord på mail er å gå litt for langt hvis man bare har vage mistanker, eller bare fordi man er usikker. Men sjekke logg på pc-en kan jo alle gjøre, den er jo forsåvidt ikke privat, så det synes jeg er greit, om enn kanskje litt spekulativt. Men jeg vil f.eks sjekke hva mine fremtidige barn er inne på via loggen, for å vite hva de driver med. Sjekking av mobil og mail bør ikke gjøres uten ekstrem grunn til mistanke, og ikke bare på grunn av egen usikkerhet og grunnløs sjalusi. Det er faktisk ulovlig i henhold til loven, på linje med å åpne andres brev. Men det bør jo heller ikke gjøre noe å ta en titt på den andres mobil, forutsatt at denne er til stede, eller ved at man tar tlf hvis den andre ikke er tilgjengelig. Jeg synes f.eks det er helt OK at min kjæreste leker litt med min mobil, eller tar tlf. JEg har ikke noe å skjule. Drev han imidlertid å sjekket meg opp fordi han ikke stoler på meg, hadde jeg blitt fornærmet.. Puh, dette ble litt langt.. Som jeg også sier, har den andre løyet før så er det opp til denne å sørge for at du får tilbake tilliten til han. Da bør han uoppfordret vise fram telefonen o.l. Og dersom du spør bør du får se mailen, brev o.l. dersom du har mistanker. Du trengte vel strengt tatt ikke sjekke mail og mobil for å få en avklaring. Og han burde lagt fram disse dersom han var uskyldig etter det du fant. Er helt enig i at man ikke sjekker folk uten grunn. Og har man grunn så er gjerne ikke forholdet særlig bra. Det siste avsnittet er viktig. Svært mange av de som sjekker den andre ville blitt fornærmet dersom den andre sjekket dem. For "de har jo ikke noe å skjule", men det har kanskje ikke kjæresten deres heller. Noe å tenke på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1066674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Når (selv)tilliten er så dårlig at man ønsker å teste den andre med en løgndetektor, kan en like godt avslutte forholdet med en gang. Det vil umulig overleve uansett. Så lenge en ikke har konkret grunn til å tro at tilliten blir brutt så må en ha tillit til den andre. Det er ikke naivt å stole på den andre. Kanskje blir man lurt, men man kan ikke gå rundt å vær paranoid heller. Selv om jeg forstår at det finnes situasjoner der man ønsker å sjekke nærmere hva det andre driver på med, er jeg helt enig med deg.. Løgndetektor høres helt sykt ut spør du meg, og viser den totale mangel på tillit. Det hadde blitt voldsomt til overreagering etter min mening.. Dessuten; det er en grunn til at løgndetektorer ikke tillates som bevis i rettsaker- de er altfor upålitelige:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1066675 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lilleva Skrevet 9. november 2004 Del Skrevet 9. november 2004 Som jeg også sier, har den andre løyet før så er det opp til denne å sørge for at du får tilbake tilliten til han. Da bør han uoppfordret vise fram telefonen o.l. Og dersom du spør bør du får se mailen, brev o.l. dersom du har mistanker. Du trengte vel strengt tatt ikke sjekke mail og mobil for å få en avklaring. Og han burde lagt fram disse dersom han var uskyldig etter det du fant. Er helt enig i at man ikke sjekker folk uten grunn. Og har man grunn så er gjerne ikke forholdet særlig bra. Det siste avsnittet er viktig. Svært mange av de som sjekker den andre ville blitt fornærmet dersom den andre sjekket dem. For "de har jo ikke noe å skjule", men det har kanskje ikke kjæresten deres heller. Noe å tenke på. Dersom jeg drev på med en masse rare ting ville jeg ikke blitt forundret om han sjekket, men ikke nå som jeg ikke har gjort noe for å gi ham mistanke om noe som helst. Det samme gjelder om jeg sjekker eller ikke... Som sagt er jeg i prinsippet mot å sjekke folks private ting, både når det gjelder meg selv eller andre, men jeg har også vært i en slik situasjon at jeg kan forstå hvorfor noen i enkelte tilfeller gjør det. Men som du sier, man bør konfrontere den det gjelder først, og det gjorde jo jeg også. Men nekter den andre, og oppdager man enda flere løgner, ja da er det ikke alltid like lett å tenke rasjonelt dessverre... Men fremdeles; jeg synes ikke man skal gjøre slikt helt uten videre, bare fordi man selv er sykelig sjalu eller usikker, og jeg synes i utgangspunktet det er en uting. Og det er helt sant som du sier, at et forhold der man må sjekke, det er ikke liv laga. En som sjekker uten grunn er en dårlig kjæreste, og en som gir den andre grunn til å ville sjekke er heller ingen drømmekjæreste! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1066709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lurenavn Skrevet 13. november 2004 Del Skrevet 13. november 2004 Hvis jeg skulle få en e-post fra en med hotmail konto er det ganske stor sannsynlighet for at jeg ikke ville tatt den seriøst. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/163901-jeg-testa-han/page/2/#findComment-1070609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.