Gå til innhold

Hva er tegnene på at forholdet nærmer seg slutten?

Anbefalte innlegg

Gjest usikker nå

Jeg er i et forhold der jeg sterkt vurderer å gjøre det slutt nå. Er likevel ikke 100% sikker siden jeg vet jeg elsker ham av hele hjertet mitt. Men er det egentlig nok å elske noen? Må det ikke være en hel del andre ting som "stemmer" også?

Jeg lurer på hva DU der ute ville valgt å gjøre slutt for? Hva er tegnene på at forholdet nærmere seg slutten, synes du?

Jeg er så usikker på hva jeg skal gjøre. Fint med noen som kan hjelpe meg å "sortere" litt...

Fortsetter under...

Nei, det er ikke nok å elske noen. Jeg har kvittet meg både med ektemann og samboer enda jeg var like glad i dem som da vi hadde det bra. Men jeg så at ungene og jeg ikke hadde det så bra i forholdet og etter en stund med prøving så måtte de flytte ut.

Og hvis du har unger. Mine voksne unger, 19 og 22, klandrer faktisk meg for at jeg ikke fikk dem ut før. Nå er de fremdeles unge og firkantet da så jeg tror nok at de forstår grunnen at jeg forsøkte den dagen de selv får litt mer erfaring på baken.

Gjest mjaubeibi

Hva er tegnene du ser da? Hvis du elsker ham å hele ditt hjerte, som du sier, hva er grunnene til at du tenke at du vil gjøre det slutt? Litt vanskelig å svare på.

Men vil vel kanskje si at et av tegnene på at et forhold begynner å skrante, er vel at man ikke snakker sammen eller ler sammen lenger?

Annonse

Det kan ofte være en forsvarsteknikk, kanskje ubevisst, hvor man ønsker at alt ved partneren skal irritere. Da blir det f.eks. lettere å forsvare for seg selv at man bryter ut.

Hm, dette var mystisk. Hvordan kan du vite det du sier, hvis det er ubevisst altså?

Det er vel ikke uvanlig at folk irriterer seg over den de er ferdig med. Jeg tror ikke det er nødvendig å mystifisere det med Freud...

Gjest QuePasta

Hm, dette var mystisk. Hvordan kan du vite det du sier, hvis det er ubevisst altså?

Det er vel ikke uvanlig at folk irriterer seg over den de er ferdig med. Jeg tror ikke det er nødvendig å mystifisere det med Freud...

Det var da ikke mye mystisk?

Hvis du begynner å irritere deg over alt en partner sier og gjør, så er det da ikke unaturlig å tro at årsaken kan ligge i deg?

Det var da ikke mye mystisk?

Hvis du begynner å irritere deg over alt en partner sier og gjør, så er det da ikke unaturlig å tro at årsaken kan ligge i deg?

Det mystiske refererer til det Freud kalte 'det ubevisste' og som du snakker om.

Javel? Da lærte jeg noe i dag også.

Jeg vet ikke om noen har 'lært noe' her, men det er faktisk litt pussig å henvise nokså bastant til 'det ubevisste'.

Hvordan kan du / hvemsomhelst vite hva som EVT foregår i det skjulte i hodene på hypotetiske mennesker, når de selv ikke vet det engang? Hvordan får du / hvemsomhelst tilgang til dette som den det gjelder ikke aner noe om?

Freuds teori om 'det ubevisste' er jo bare en vag og uvitenskapelig teori (feks iflg en vitenskapsteoretiker som K.Popper).

Annonse

Gjest QuePasta

Jeg vet ikke om noen har 'lært noe' her, men det er faktisk litt pussig å henvise nokså bastant til 'det ubevisste'.

Hvordan kan du / hvemsomhelst vite hva som EVT foregår i det skjulte i hodene på hypotetiske mennesker, når de selv ikke vet det engang? Hvordan får du / hvemsomhelst tilgang til dette som den det gjelder ikke aner noe om?

Freuds teori om 'det ubevisste' er jo bare en vag og uvitenskapelig teori (feks iflg en vitenskapsteoretiker som K.Popper).

Jeg tror du trekker det litt langt.

Med "ubevisst" mente jeg at man kanskje ikke var klar over årsaken til at man oppfører seg eller føler som man gjør. Det er da ganske vanlig, og skyldes gjerne bare at man ikke alltid tenker etter.

Tanken er da å ta 2 minutter og tenke gjennom hvilke gevinst du har for å reagere på den måten du gjør.

F.eks: Anta at du opplever at du irriterer deg mer og mer over din partner, og samtidig har truffet en annen du synes er veldig sjarmerende. Gevinsten du har ved å irritere deg over din partner, kan da være at skyldfølelsen over å bli betatt av en annen blir mindre.

Jeg tror du gjør bedre valg i livet dersom du er istand til å se slike ting.

Jeg tror du trekker det litt langt.

Med "ubevisst" mente jeg at man kanskje ikke var klar over årsaken til at man oppfører seg eller føler som man gjør. Det er da ganske vanlig, og skyldes gjerne bare at man ikke alltid tenker etter.

Tanken er da å ta 2 minutter og tenke gjennom hvilke gevinst du har for å reagere på den måten du gjør.

F.eks: Anta at du opplever at du irriterer deg mer og mer over din partner, og samtidig har truffet en annen du synes er veldig sjarmerende. Gevinsten du har ved å irritere deg over din partner, kan da være at skyldfølelsen over å bli betatt av en annen blir mindre.

Jeg tror du gjør bedre valg i livet dersom du er istand til å se slike ting.

Eller enklere: Dritt lei!

Det er liten forskjell på å være dritt lei og å irritere seg over alt han sier og alt han gjør. Så det er fortsatt smart å sjekke hvorfor man føler sånn.

Kanskje ikke vi snakker om det samme.

Men tror du ikke at folk flest har såpass kjennskap til forholdet sitt og seg selv, at tanker og følelser er ganske forståelig og rimelig klare i utgangspunktet? De færreste er vel på vei ut av et forhold uten å ane hvorfor ting er sånn og slik.

Gjest QuePasta

Kanskje ikke vi snakker om det samme.

Men tror du ikke at folk flest har såpass kjennskap til forholdet sitt og seg selv, at tanker og følelser er ganske forståelig og rimelig klare i utgangspunktet? De færreste er vel på vei ut av et forhold uten å ane hvorfor ting er sånn og slik.

Det virker ikke alltid sånn, da. Hvis årsaken er at du er "dritt lei" eller at "alt han sier og gjør irriterer deg", så er det lett å tro at du ikke helt er klar over hvorfor du er på vei ut.

Det virker ikke alltid sånn, da. Hvis årsaken er at du er "dritt lei" eller at "alt han sier og gjør irriterer deg", så er det lett å tro at du ikke helt er klar over hvorfor du er på vei ut.

Jeg tror tvert om, at folk flest har et meget reflektert forhold til forholdet sitt og til seg selv.

Jaja, uansett - dette blir jo bare fram og tilbake uten noe særlig mål og mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...