Gå til innhold

Holdninger og klamydia

Anbefalte innlegg

Gjest Belinda2

Hei,

jeg er en ung kvinne som er nokså frustret over gutters og menns heller negative holdning til å la seg teste når de har hatt samleie uten kondom, og dermed ikke kan være sikker på at de er smittebærere. Jeg har møtt gutter som rett og slett blir irriterte når jeg stiller bestemte krav når det gjelder sikkerhet før evt. samleie og/eller forlanger bruk av kondom. Dessuten får den negative holdningen hos menn og gutter, at man (fordi om jeg er fullstendig klar over at det er ingen grunn til det) føler seg både urimelig, snerpete og gledesdrepende når man stiller slike krav. Dette kan da dessverre føre til at man allikevel blir med på leken uten at visse forholdsregler blir tatt, fordi man ikke ønsker å bli oppfattet slik.

Ut i fra venninners og egne erfaringer i møte med en ny fast partner, så kan det virke som at det blir jentas ansvar å finne ut av dette i etterkant. Det ville jo ha vært bedre om man lot seg teste i forkant.

De fleste av de jeg har møtt er normalt oppegående og intelligente menn, og det samme gjelder de tilfellene jeg har hørt om via venninner. Det virker derfor som om det er gjengs holdningsproblem hos menn og gutter. Man bør derfor forsøke å forandre på denne holdningen, både via kampanjer og på legekontoret.

Jeg lurer dessuten på om det er mulig å få Klamydia infeksjon i munnen (dvs. fra kjønn til munn,) og deretter smitte den videre via kyss igjen? Dette høres nok noe komplisert ut, men altså, kan man smitte klamydia fra kjønn til munn til munn til kjønn igjen. Og kan det smitte fra munn direkte til kjønn?

I og med at man kan bære på klamydia og evt. andre sos uten at man merker det, er det viktigere at gutter forandrer innstillingen til både kondom og å la seg teste før man innleder noe med en ny partner. Håper dette kan vekke noen mannlige (og kvinnelige leser) til å ta mer ansvar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16428-holdninger-og-klamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg vet kan chlamydia overføres fra kjønn til munn/hals, men ikke fra munn til munn.

Jeg synes det er en fornuftig rutine å teste seg før man har sex uten kondom med ny partner, det bør menn respektere. Det er kvinnen det går utover, hvis hun blir smittet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16428-holdninger-og-klamydia/#findComment-76458
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...