Gjest ny i gamet Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 Jeg trener ju jutsi (selvforsvar/kampsport) på nybegynner nivå. Og lurer på om jeg kan fortsette med det om jeg skulle være så heldig å bli gravid i nærmeste fremtid. Jeg ønsker ikke å slutte treningen og jeg vet jo ikke engang om jeg kan bli gravid, men om det skulle skje vil jeg ikke ta noen sjanser. Ju jutsi har en del styrketrening og kondisjonstrening, det er vel ikke så farlig? Men det jeg er mer skeptisk til er når vi skal lære å angripe og forsvare oss hvor vi slå hverandre bl.a i magen og feller hverandre så vi kan falle brått og hardt i gulvet. Noe som også en sjelden gang kan føre til at vi kan miste pusten. Alt dette høres ikke helt bra ut? Hvor godt beskyttet er fosteret de første ukene og 4-5 måndene og hva slags trening kan jeg drive med? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16435-kampsport/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krizzy Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Jeg har også bedrevet kampsport, men fikk beskjed av min lege om å oppgi dette under svangerskapet. Gravide skal ikke holde på med kampsport. Begynn igjen etterpå :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16435-kampsport/#findComment-75961 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Kampsport skiller seg i prinsippet ikke særlig fra andre sporter når man skal vurdere risiko. Alle sporter som innebærer fare for slag og fall skal man være forsiktig med i svangerskapet. Selve treningen, uten truende nærkontakt, er ikke farlig i seg selv. Jeg vil anbefale deg å være med på trening, hvis du blir gravid, men unngå angrep og forsvar. Kondis- og styrketrening er bra så lenge du ikke kjører deg selv for hardt. Lytt til kroppens signaler, og stopp hvis du kjenner smerte eller ubehag utover det som er vanlig ved trening. Skulle du få en blødning i forbindelse med nærkamp, vil du sansynligvis bli redd og engstelig. Blødninger skal alltid tas på alvor, selv om det kanskje ikke er noe alvorlig galt på ferde. En innleggelse eller strengt sengeleie i en periode fører med seg ekstra belastning for både deg og dine nærmeste, så det er like godt å være litt forsiktig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16435-kampsport/#findComment-76071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ny i gamet Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Kampsport skiller seg i prinsippet ikke særlig fra andre sporter når man skal vurdere risiko. Alle sporter som innebærer fare for slag og fall skal man være forsiktig med i svangerskapet. Selve treningen, uten truende nærkontakt, er ikke farlig i seg selv. Jeg vil anbefale deg å være med på trening, hvis du blir gravid, men unngå angrep og forsvar. Kondis- og styrketrening er bra så lenge du ikke kjører deg selv for hardt. Lytt til kroppens signaler, og stopp hvis du kjenner smerte eller ubehag utover det som er vanlig ved trening. Skulle du få en blødning i forbindelse med nærkamp, vil du sansynligvis bli redd og engstelig. Blødninger skal alltid tas på alvor, selv om det kanskje ikke er noe alvorlig galt på ferde. En innleggelse eller strengt sengeleie i en periode fører med seg ekstra belastning for både deg og dine nærmeste, så det er like godt å være litt forsiktig. Takk for svar. Jeg velger nok å begynne å trene noe annet når jeg eventuelt blir gravid. Men jeg lurer også på hvordan jeg skal forholde meg til treningen nå i perioden hvor jeg ikke vet om jeg er gravid eller ikke. Det vil jo være kanskje noen månder eller år fremover hvor jeg lever i uvisshet. Og hva bør jeg være forsiktig med da? Hva er skadelig for graviditeten fra befruktningen til jeg vet om at jeg er gravid? Og har det noen betyding om man lever normalt med kampsport (slag og dytt), mye trening, og har et glass rødvin og passiv røyking noen innvirkning før man selv vet om graviditeten? Hvor godt beskyttet er det befruktede egget og minsker sjansene for at det skal feste seg om man "herjer"? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16435-kampsport/#findComment-76341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.