Gjest heidihen Skrevet 22. januar 2001 Del Skrevet 22. januar 2001 hei... Er nå i svangerskapsuke 30. har i de 2-3 siste ukene vært mye plaget med kynnere og bekkenløsning. Kynnerne er så kraftige at de kjennes ut som riene man får midt i en fødsel. Får de bare jeg er ute og går, henger opp klær eller støvsuger. Er veldig redd for at det skal føre til for tidlig fødsel. Bekkenløsningen er sånn middels plagsom, men denn og kynnerne sammen gjør det veldig vanskelig for meg i hverdagen. Har 3 små barn fra før, minsemann er 2 1/2 år og veldig aktiv. Er derfor veldig vanskelig å taa det med ro og slappe av også. Så jeg lurer på om du har noen gode råd jeg kan prøve. Kynnerne er veldig smertefulle og magen blir veldig hard når de kommer, de kommer ofte når jeg ikke gjør noe også..hva kan jeg gjøre??? hilsen Heidi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16436-kynnere/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tullerull Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Hei Heidi Vet du vil ha svar fra jordmor, men jeg vil bare si at jeg hadde det på samme måten fra ca uke 31 i mitt første svangerskap. Jeg hadde vonde kynnere, men reagerte ikke så mye, for alle sa bare "det er bare kynnere, helt normalt". Men jeg hadde lest at kynnere ikke skal gjøre vondt og da jeg nevnte det for legen min på kontrollen, undersøkte han meg og fant ut at jeg hadde avflatet livmorhals og 1 cm åpning. Dette var i uke 36. Fødte to uker senere (selv om legen sa at jeg kom til å føde når som helst). Det er ikke sikkert at dine kynnere påvirker livmorhalsen, men få legen til å undersøke deg, for kynnere skal ikke gjøre vondt. Og husk, selv om det er aktivitet i livmorhalsen, kan det enda gå flere uker før du føder. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16436-kynnere/#findComment-76002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 23. januar 2001 Del Skrevet 23. januar 2001 Jeg regner med at du har pratet med din lege/jordmor om dette med de kraftige kynnerne. Du har rett i at man ikke må risikere en fødsel så tidlig, så her er det om å gjøre å ikke ta sjangser. Hvis det ikke allerede er gjort, synes jeg du skal få vurdert livmorhalsen din (hos spesialist). Hvis kynnerne dine virkelig er så kraftige at de også gjør vondt, er det en mulighet for at de har innvirkning på modningen av livmorhalsen. Det skal ikke skje så tidlig. Er det snakk om en begynnende modning, bør du holde deg veldig i ro. Innleggelse bør vurderes hvis du ikke får 100% avlastning i hjemmet. Medikamentell behandling brukes hvis man ikke får stoppet de kraftige kynnerne/riene (overgangen her kan være ganske flytende). Du er nødt til å ta dette på alvor og snarest mulig drøfte med din lege hva dere kan gjøre. Smertefulle kynnere skal absolutt tas på alvor hos en 4.gangsfødende i uke 30. Du skal heller ikke se helt bort i fra at kynnerne dine ikke har effekt på livmorhalsen. Da er det selvfølgelig ikke så alvorlig, men likevel en advarsel om at du bør ta det med ro, koste hva det koste vil. Hvis du har en mann i huset, må du evt. få han til å ta alt av husarbeid. Man kan ikke risikere å fåde 10 uker før tiden. Barnet har store forutsetninger for å klare seg, men det er en ekstrem belastning for hele familien å få et prematurt barn. Jeg ønsker deg lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/16436-kynnere/#findComment-76073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.