Gå til innhold

Forandret etter fødsel...

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Jeg fødte for snart 5 uker siden, og ble da klippet fra skjeden og mot endetarmen. 3 dager etter fødselen klarte jeg å "hoste opp" et sting, var veldig forkjølet og hostet. Det stinget som var nærmest skjeden. Nevnte det for jordmor, som undersøkte meg og sa at det så fint ut, og at det ville gro av seg selv.

Nå syns jeg imidlertid at jeg ser totalt annerledes ut enn jeg gjorde før. Mye åpnere, som om noe er "forsvunnet". Tenker da på den delen av skjedeinngangen som vender mot endetarmsåpningen. Det er også et "tomrom" ytterst i skjeden, hvor det før var mye trangere.

Er dette normalt, og vil det virke inn på sexlivet vårt? Jeg blør fremdeles, så vi har ikke forsøkt... Burde jeg blitt sydd på ny da stinget gikk opp? Gjør knipeøvelser for harde livet, men kan ikke trene opp noe som ikke er der vel?

Jeg vet at muskulaturen og alt blir utvidet under fødselen, men forstår ikke helt hvorfor endetarmsåpningen utvider seg? Merker at jeg slipper mye lettere luft enn før.

Legen sa under fødselen at jeg hadde veldig stram muskulatur. Derfor jeg ble klippet. Barnet ble tatt med sugekopp til slutt og kom da veldig fort ut (på en ri). Kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16447-forandret-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke så mye om dette, men da jeg fødte sønnen min sprakk jeg veldig mye. Både forover og bakover. Med dette sydde jeg mange sting. Dagen etter var alle gått opp, forde kroppen min avstøter tråd som er selvoppløslig.

Jeg må si det så ikke pent ut, men nå 5 år etter fungerer alt som normalt.

(blei ikke klippt etter eget ønske, for jeg liker ikke sprøyter eller andre inngrep på kroppen . Er litt av en pyse på slikt)

Legen sa når han sydde, at dette stedet var et sted på kroppen som kunne hele seg selv uten at det blei sydd noen sting i det hele tatt.

Trine Endsjø, jordmor

Du må nok gi deg selv litt mer tid før du kan forvente at du er "som ny" nedentil. Når det gjelder det stinget som gikk opp, tror jeg, som din jordmor også var innepå, at det ikke er noe å bekymre seg for. Uansett syr man ikke slikt om igjen, det lar seg ikke gjøre uten at man lager helt ny sårflate, og dette gjøres kun i spesielle tilfeller. Du er også helt sikkert sydd innenfor det stinget som gikk opp, selv om du ikke kan se de stingene. De holder såret lukket.

Ved fødselen blir hele vagina og skjedeinngangen maksimalt tøyet ut og man trenger ganske lang tid på å bli stram igjen. Musklene blir strammere av seg selv, men det er klart at knipeøvelser gjør mye av jobben. Det du opplever som et tomrom ytterst i skjeden, vil etterhvert bli mye mindre. Man kan kanskje ikke forvente å bli helt som man var før fødselen, det skulle bare mangle. De fleste opplever imidlertid at de blir stramme nok til å ha et godt seksualliv (for begge parter). Endetarmsåpningen blir veldig presset under fødselen og det er mange som får hemorrider, kanskje bare for en periode. Dette med at man lettere slipper luft, er også noe som vanligvis går over innen rimelig tid.

Når dere ennå ikke har prøvd å ha samleie igjen etter fødselen, så er det forståelig. De fleste vil vente til de er ferdig med renselsen og det verste ubehaget nedentil. Når du kjenner at du er klar for det, er det lurt å prøve med glidemiddel, for man blir ofte mye tørrere enn vanlig p.g.a. ammingen. Et glidemiddel vil redusere friksjonen og dermed gjøre det mer behagelig. Ta det med ro, og prøv dere fram uten å ha for store forventninger. Begge to vil sikkert være litt nervøse. Det er ingen fare for at såret ditt vil gå opp, eller at annen skade skal skje, men spenningen kan gjøre at man knyter seg litt spesielt og dermed trenger litt mer oppvarming enn vanlig. Det er uansett lurt at dere snakker litt om dette på forhånd.

Det er vel sånn at man forandrer seg en del etter en fødsel, dessverre. På meg har alt som heter bryster blitt borte etter amming, og nedentil henger og slenger det... Samboeren min har i krangel kalt meg hengefitte, slaskefitte osv. Hevder han ikke mente det, men ...

Det er vel sånn at man forandrer seg en del etter en fødsel, dessverre. På meg har alt som heter bryster blitt borte etter amming, og nedentil henger og slenger det... Samboeren min har i krangel kalt meg hengefitte, slaskefitte osv. Hevder han ikke mente det, men ...

Jeg er sjokkert over hva mannen din finner på å kalle deg! Dette er absolutt uakseptabelt - uansett hvor sinna han måtte være!! Jeg tror ikke jeg hadde fått særlig lyst til å ha sex med mannen min hvis han stadig vekk lirte av seg slike fraser ihvertfall, så da hadde det blitt ris til egen bak.... Kanskje han har komplekser for dugeligheten på sitt eget utstyr når han tyr til sånt?

Her får du en liten klem til trøst og forhåpentligvis oppmuntring: (((Stella)))

prinsessemilie

Det må iallefall være bedre og være det, enn fullstendig blåst i hue som samboeren din virker!

Herregud, du må ikke finne deg i slik behandling!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...