Gå til innhold

Forandret etter fødsel

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Jeg fødte for snart 5 uker siden, og ble da klippet fra skjeden og mot endetarmen. 3 dager etter fødselen klarte jeg å "hoste opp" et sting, var veldig forkjølet og hostet. Det stinget som var nærmest skjeden. Nevnte det for jordmor, som undersøkte meg og sa at det så fint ut, og at det ville gro av seg selv.

Nå syns jeg imidlertid at jeg ser totalt annerledes ut enn jeg gjorde før. Mye åpnere, som om noe er "forsvunnet". Tenker da på den delen av skjedeinngangen som vender mot endetarmsåpningen. Det er også et "tomrom" ytterst i skjeden, hvor det før var mye trangere.

Er dette normalt, og vil det virke inn på sexlivet vårt? Jeg blør fremdeles, så vi har ikke forsøkt... Burde jeg blitt sydd på ny da stinget gikk opp? Gjør knipeøvelser for harde livet, men kan ikke trene opp noe som ikke er der vel?

Jeg vet at muskulaturen og alt blir utvidet under fødselen, men forstår ikke helt hvorfor endetarmsåpningen utvider seg? Merker at jeg slipper mye lettere luft enn før.

Legen sa under fødselen at jeg hadde veldig stram muskulatur. Derfor jeg ble klippet. Barnet ble tatt med sugekopp til slutt og kom da veldig fort ut (på en ri). Kan dette ha noe å si?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/16448-forandret-etter-f%C3%B8dsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis et sting går opp etter noen dager venter man med å sy da det ellers lett kommer infeksjon og det vil gro dårlig. Få legen til å se på det ved etterkontrollen. Er det ikke bra, kan man lett sy det litt sammen etterpå. Hvis det er en 'glipp' i kanten, blir det ikke bedre av kniping. Men knipeøvelser er bra for skjeden, så bare fortsett. Ved rask fødsel blir det lettere store rifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...