Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har tatt kromosonprøve, pga. flere spontanaborter og det er konstatert kromosonavvik - translokasjon hos meg. Er det noen som har det samme? Hvilken informasjon fikk dere?

Vet at risikoen for å få barn m. bl.a. downs syndrom og andre syndromer er høy, og jeg vil bli tilbudt fostervannsprøve. Er det noen som har tatt det, og er det tilfelle at en ikke får svar før i uke 18-20. Og hvis en da skal velge det vekk, så må en føde fosteret på vanlig vis? Det høres jo helt markabert ut hvis det er sant. Er det det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164710-kromosonavvik-fostervannspr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tok fostervannsprøve i 1998, pga. høy alder. Jeg hadde termin på min egen 40-årsdag.

Prøven må dyrkes, så det tar 2-3 uker fra den tas til man får svar. Og den kan ikke tas før fosteret har fått en viss størrelse, rundt uke 15-16 er vanlig.

http://www.doktoronline.no/section/nosection/300044

Selve prøven er en bagatell, men det var ubehagelig spennende de første døgnene etterpå. Det er en (liten) risiko for spontanabort ved enhver slik "forstyrrelse" av fosteret.

Noen opplever også ventetiden som fæl, den syntes jeg var til å leve med. Alternativet var jo å vente i månedsvis.

De mest alvorlige avvikene viser seg i starten av ventetiden, så det er mindre risiko for at noe er galt ettersom ukene går.

Man har liten tid etter at resultatet er kjent dersom man skal avbryte svangerskapet, så det er viktig å ha tenkt gjennom alternativene før svaret kommer.

Senaborter blir omtrent som en tidlig fødsel, selv om fosteret jo er mye mindre. Det er sikkert en beintøff opplevelse.

For mitt vedkommende ga heldigvis både prøven og svangerskapet et veldig positivt resultat.

Før evt. fostervannsprøve skal du ha genetisk veiledning. Det har du kanskje allerede hatt, siden det er konstatert økt risiko. Jeg syntes i hvert fall denne orienteringen var veldig nyttig.

Hei Jane,

Det stemmer at du må føde fosteret ved avbrytning så sent som i uke 18-20.

Vi valgte morkakeprøve som tas i uke 9-10. Svar får du i uke 13-14. Da blir det mer som en normal abort om det skulle vise seg nødvendig med avbrytelse av svangerskapet.

Morkakeprøven har en noe høyere abortrisiko enn fostevannsprøve, men det er fordi den tas tidligere. Risikoøkningen er den samme (ca 1 - 1 1/2%).

De tilbyr morkakeprøve til de som har stor risiko. Spør om dette når du er inne til genetisk veiledning. Jo tidligere svar, jo bedre, i mine øyne.

Lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...