Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg er en kvinne på 40.

Etter fødsel for 7 år siden,endret mensen seg. Jeg har 4-6 dager med småblødninger før mensen starter,og varer i ca.6 dager.Dvs.12 dager med blødning tilsammen.

Alle hormonprøver har vært normale og jeg har stor sett hatt eggløsning hver syklus.(sjekker med test/temp pga.graviditets ønske)

Har hatt 4 spontanaborter siste 4 årene.

For et års tid siden var jeg plaget av nattsvette gjentatte ganger i løpet av noen sykluser.

Jeg opplevde også å ha positiv eggløsningstest i 14 dager i strekk en syklus, hvilket jo betyr forhøyet LH hormon. I tillegg har jeg opplevd 3-4 ganger å ikke ha eggløsning eller forsinket eggløsning.

For 7-8 måneder siden hadde jeg mensen i 12 dager + verking i underlivet.

Forrige syklus hadde jeg mensen i 9 dager, en dag opphold og så litt blødning igjen, (i forbindelse med samleie og samtidig eggløsning) + litt verking i underlivet og tørr/sårhet i skjeden. Så et opphold i 7 dager uten blødning før jeg da fikk småblødninger og mens som vanlig, dette varte da i 9 dager. Har nå hatt litt verking i underlivet+tørr og sår i skjeden.

Er litt engstelig for at

det er overgangsalder som nærmer seg.(min mor var 48.)

Jeg er på årlig ul og tar celleprøve hos gynekolog pga. konisering av livmorhals for 12 år siden. (alt har vært normalt siden)

Er nå litt bekymret for at det kan være noe galt siden jeg blør så mye....tok siste celleprøve i februar i år. + hormonprøver.

Bør jeg undersøkes på ny nå, eller kan jeg se det ann litt? Ved evt.celleforandring på livmorhals ville det kunne utvikle seg å gi slike symptomer så tidlig...

Og kan dette være symptomer på overgangsalder..?

Ps.er i fast forhold.

Og har litt lavt stoffskifte.(tar thyroxin)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164831-hormonforstyrrelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan være starten på overgangsalderen med så mange svingninger. Slikt kan imidlertid komme mange år (5-10) før det helt stopper opp. Perioder med hetetokter kan veksle med perioder med uregelmessige og ev. rikelige blødninger. Hormonforholdene kan være normale den ene dagen for så å vise tegn på overgangsalder den neste dagen, så en enkeltstående blodprøve sier ikke så mye. Hvis ditt stoffskifte ikke er godt regulert med thyroxin, kan det medvirke til uorden i systemet.

Jeg tror ikke det har noen sammenhang med din konisering, i og med at celleprøvene har vært i orden.

Hvis du får blødninger som ikke viser tegn på å stoppe i det hele tatt, bør du søke lege, ellers kan du se det an.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/164831-hormonforstyrrelser/#findComment-1071629
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...